AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
75.632

Motornord eller V-tech?

Sida 9 av 9
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Janne, sorry såg jag skrev lite luddigt :)

Precis som du skriver, denna vecka efter OKQ8 tankningen går bilen märkbart bättre än den senaste månaden när jag kört med Preem dieseln. Dock har som sagt utetempen gått upp ovanför 4-5 grader nu också
Hoppas det kommer någon som kan matcha upp V-tech´s diesel bilar snart.. ;) ..
Semaga, med uppgraderad hårdvara (spridare, DPF delete, IC etc) så går det att pressa upp effekten rejält. Motor och turbox2 som sådana på x35d har visat att de klarar 400+ hk. Frågan är väl var lådan säger stopp? Nm sticker rejält på denna motor när hk åker upp. Genom att hålla nere effekt/vrid under 2500 rpm sparar man låda och momentomvandlare och är samtidigt rejält snabb då växlingspunkterna gör att bilen ligger >3500 rpm genom lådan.

De värsta just nu verkar vara de 535d som går längst ner i söder. De är dock baserade på 272 hk motorn om jag förstått rätt och Vtech har troligen gjort klart för deras ägare att den nivå som dessa mappar ligger på är helt och hållet på egen risk...

Om de kan trimma så hårt med 272 motorn så ska väl du komma upp i 400+ innan du är klar :-)
mi
12
minimaskin
535 D M sport 2007
Har det på film att de garanterar effekt uttaget för lådan, annars finns det nya växellådor att köpa. En sak har jag inte fått i hopa är alla uttalande om växel lådorna i olika generationenr osv

Det skulle vara generation 1 på bilar tom 2007-03 31
sen efter det skulle det ha kommit ytterligar 2 generationer till, låter lite lite mysko. Men säger ni det sä är det väl så. Men ser GÄRNA en logisk förklaring, förmodligen är växellådorna beräknade för nominell effekt i visst antal timmar eller dylikt, och vad som går i sönder i lådan hade varit lite intressant att veta med!!

Testade även att köra mot en 535d sedan med samma programmvara som jag har och han har kört med det i 1år nu och är bilen är av årsmodell 2005, och den håller än!!
Generation 1, 6HP26 kom 2001 och generation 2, 6HP28 slutet 2006 från ZF. Osäker när BMW tog in den, brukar ta ett tag för att typa in till bilmodell. Informationen jag fått är att 272 hk med gjutblocket har generation 1 lådan och 286 hk helt i aluminium har generation 2 och samma med 335d. Max input torque på första är 600 nm och för den andra 700 nm. Allt enligt ZF själva som du ser nedan. Jag har pratat med en firma som har stor erfarenhet av dessa lådor (de hanterar service av en hel del Alpina B5 och servar även original BMW med egen BMW DIS) och de säger att max vrid på 6HP28 innan det börjar gå sönder är 850 nm så det finns marginal.

Viktigast är säkert att begränsa vridet före momentomvandlaren låser, den har nämligen ej max input torque på 700 nm för 6HP28.

När det gäller fler generationer misstänker jag att du kanske blandar ihop det med BMW:s egna beteckningar på lådan. De bytte bl a ej beteckning till 28 när 6HP28 kom utan la till en bokstav till 26:an, har för mig det var z. Sedan kan det kommit ytterligare en version med annan bokstav om jag inte har fel. Vad dessa olika "generationer" betyder på BMW-språk vet jag ej mer än att första tillägget av en bokstav innebar byte till 6HP28.

För att göra det ännu krångligare är 6HP28 ett skal som varje bilföretag kan addera sin egen profil på. T ex mjukvarustyrning samt momentomvandlare. Jaguars V8 med kompressor är ett exempel och Alpina B5 ett annat. Max input torwque är dock 700 nm.

Vem garanterar att lådan klarar effekten på en film, förstår inte riktigt vad du menar?

Länk
mi
12
minimaskin
535 D M sport 2007
Det jag menar med att jag har det på film är, att när jag bänkade bilen och fick reda på nm och hk så fråga jag om det verkligen skulle hålla för denna effekt. Då svarade han ja och därmed har jag det på film. Men då verkar det som om det inte är själva lådan som ger upp utan istället moment omvandlaren. Sen har hag sett att någon skrivet att det ska finnas en vridmoments begränsare i 5an och 6:ans växel. Men enligt v-tech som gör egna mappar som är baserat på orginal programvara så säger han att det inte finns något sånt!!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Att du har på film en anställd som menar att det ska hålla har du ju dock ingen nytta av om du står där med ett ras.
minimaskin, det är jag som sagt att det finns en begränsare på 5an och 6an. När Jonatan på Vtech höll på med min bil för ca 1½ år sedan så hade han andra (läs sämre) verktyg. Bilen gick i limp kring 220 km/h hela tiden om man drog fullt genom växlarna. Detta löste de sedan.

Nu har de ju hur smutta saker som helst att jobba med, bla helt individuella vridmomentssättningar på varje växel (inkl backen...)! Jag har klagat på durrande drivlina tidigare. 20 min fix av Vtech härom dagen med en begränsare på max 600 nm upp till 2250 rpm på 1:an till 4:an så är problemet så gott som borta!
minimaskin, min erfarenhet av Vtech är den motsatta. Jag blev rådd att inte använda min värsta mapp pga att den laddade rejält på alltför låga rpm. Jag använde den dock ändå både på A-bahn (ca 600 mil) samt race på Moholm med M5Board och det har hållit hittills...

Var det uppe i Trosa du ställde den på bänken? Vtech har ju t o m en fd servicekille från BMW anställd så de är väl uppdaterade på vad hårdvaran är specad till. Jag skickar pm till dig med min e-mailadress, du får gärna skicka över filmen dit. Är lite intresserad av att veta vem hos dem som säger en sådan sak om din bil eftersom jag fått helt motsatt info när jag pratat med dem.
Växellåda i 535d t o m produktionsmånad feb 2007 (272 hk) har BMW beteckning GA6HP26Z som är ZF 6HP26 specad till 600 nm

Här är länk till realoem

Länk

och här är länk till BMW:s info om vad lådan tål, dvs 600 nm

Länk

Sedan kom facelift och 286 hk på 535d då lådan byter namn till GA6HP26ZTU vilket är 6HP28.

Nu är det väl inget som är oklart längre?
mi
12
minimaskin
535 D M sport 2007
Tror min bil ligger precis på gränsen för vilken låda men skulle tro det är 600nm
Har varit ute och klockat min 330dA med steg 1 från Svensk Motoroptimering.
Utrustningen som användes var en Racelogic driftbox (samma som bl.a Automobil använder i sina tester). Den har en nogrannhet på 0.1 sekund och 0.2 km/h. Jag fick följande tider:

0-60: 2.4 s
0-100: 5.4 s
100-150: 5.6 s (inkl. en växling)

Är helnöjd.

Flåklypa
Hur har det gått för trådskaparen, har det blivit något trim till din bil? Och vad blev det isåfall?

Flåklypa
ca
20
calle330d
330d - 04
Flåklypa: Jag valde att vända mig till v-tech har skrivit lite om det i tråden! Har dock fortfarande problem med att det skakar i bilen mellan ca 1800-2400 rpm på 4,5 och 6an har fått testa olika program med momentbegränsning vid de varvtalen men det hjälper inte, det enda som det inte skakar med är orginalprogrammet! Bilen sotar även en del vid maxgas, vet inte hur pass vanligt det är på trimmade dieslar? Annars går den rätt bra! 100-150 på 4an görs på ca 6,7 mätt med tidtagarur är väl hyffsat, eller borde det gå snabbare?

Calle
Ok, det hade jag missat faktiskt.
Jag tycker du valde rätt som tog V-tech före Motornord. Har faktiskt hört en del negativa saker om Motornord men alla kan ju bättra sig.
När det gäller prestandan är det svårt att säga. Tidtagarur och hastighetsmätare brukar kunna diffa en hel del och kan vara lurigt att jämföra mot andra. Men om man gör mätningen före resp. efter trimning på sin egen bil så ger det en indikation iaf.

Flåklypa
Calle: har skrivit tidigare om durrande i drivlinan på min bil. Jag hade det framför allt på 4:an kring 2000 - 2500 rpm med min mest aggressiva mapp. Vtech har i stort sett fixat det genom att lägga in vridbegränsning på 4:an. Mappen känns lika snabb som tidigare men durrandet är nästan helt borta. Det lilla som är kvar får man provocera fram. Inget som märks i vardaglig körning.

Synd att du inte får det att fungera på din bil.
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Flåklypa, hur många hästkrafter beräknas bilen ha med den mappen?

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.