AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
75.106

Motornord eller V-tech?

Sida 1 av 9
ca
20
calle330d
330d - 04
Hej! Jag har en 330d från 04 som jag skulle vilja ha lite mer effekt i! Läst lite om olika möjligheter och jag står nu och väljer mellan Motornords "Bluefin" enhet som enligt dem ska ge 250 hk 514 nm och v-tech steg 2 som ska ge 255 hk 520 nm.

Finns det ngt positivt/ negativt att säga om de olika? eller finns det fler företag jag bör välja mellan?

Mvh Calle

Bayer_Aleks
Smaken e som baken, den e tvådelad och så kommer svaren här också att vara på din fråga.
Prismässigt får du Bluefin billigare om du beställer direkt från deras hemsida istället för att köpa från Motornord som det skiljer över 2000-3000 kr i pris. Har inte läst någon recension som ska vara negativ mot Bluefin och inte heller något om Vtech heller. Vtech ligger lite före i utveckling av produkter jämfört med Bluefin och många andra.
Hade jag varit dig så hade jag nog beställt en Bluefin mest med tanke på att den är betydligt billigare än Vtech och du får ut nästan lika mkt effekt, dessutom är din bil är en -04 och inte av senaste årsmodell där Bluefin inte är med i matchen.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag skulle nog tagit en trip till Norge och ESS eller åtminstone undersökt möjligheten till att skicka styrlådan dit.. ESS är den enda leverantör jag ALDRIG hört något negativt om..

Annars skulle jag nog välja VTECH framför bluefin.. Dels för att jag vet folk som kör med deras grejer och är nöjda, samt att de verkar hänga med i teknikutvecklingen, vilket borde resultera i bättre standard.

Dessutom verkar många lyriska över den servicenivå man får på VTECH, något som Motornord sällan får kommentarer runt (om du förstår vad jag menar....).

Så ESS i Norge skulle vara första valet
Andra valet blir VTECH

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Bayer_Aleks
Kan tillägga att dem på Motornord har noll koll på sina grejer. När jag frågade om dem hade mapp till min bil efter deras reklamblad i brevlådan. Killen i fråga svarade att det minsann inte va några problem för min bil trots att jag betonade två gånger att min bil har senaste styrboxen med Tuning Protection. Det var inga problem sa han åter igen. Jag frågade om det skulle kosta mig något om det mot all förmodan inte skulle funka. Då fick jag som svar att jag själv skulle få stå för frakten om jag ska skicka tillbaks den. NOLL i service alltså. Jag tvekade och tog kontakt med killarna i UK och dem sa att någon lösning till senaste EDC17 har dem inte kommit fram till än. Alltså är kunskapen begränsad hos MotornNord då dem inte själva har kunskap vad dem säljer och dessutom ska jag betala själv frakten om det inte skulle funka, vilket det inte hade gjort. Mina pengar för deras okunskap, nej tack.
Verdi
Motornord ska du dumpa. Beställ direkt från England istället och tjäna tusenlappar.

Jag valde Bluefin till min 320d pga att VTech lovade FÖR bra siffror. 238hk och väldigt högt vrid. Bluefin lovade 221hk och lite lägre vrid. Kändes snällare mot växellåda och koppling. Plus att Bluefin är betydligt större och borde var mer vältestat.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag skulle råda dig att avvakta 4 veckor om du har möjlighet - Vtech har en del spännande saker på g.

/Andreas.
Visa användare
2.407
amullo
Som mistafrizz säger så AVVAKTA några veckor.. VTECH är duktiga och de har lite nyheter som tydligen är på g.

Jag tittar personligen på VTECH eller ESS till min 320D..
Gör för guds skull inte misstaget att skaffa en timbox typ KCR iallafall!

//amullo
ca
20
calle330d
330d - 04
Tack för alla svar!! I dagsläget så lutar det mer åt v-tech hållet, speciellt när ni säger att de har en del spännande saker på G?? nu vill jag veta mer!! jag kör idag med en trimbox från sam, den är av märket Alpin och visst ger den mer vrid men har ändå en känsla av att det blir en annan bil med en ny programvara! vad jag hört av företagen jag mailat med så ska den även dra mindre bränsle än en sån där vanlig box jag har i dagsläget. men som sagt, vad är det v-tech har på g??? :-)

Mvh Calle
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Tycker V-tech verkar helt uppåt väggarna med sina effektangivelser. Ta exempelvis Audi A6 2,0TFSi 170 hk och 280 nm. Angiven effekt är hela 270 hk och 430 nm! För Audi/VW:s 2,0TFSI 200 hk 280 nm anger de 250 hk och 360 nm. Anledningen till att A6:an har 170 hk är att den skall vara svagare än 2,4 V6 på 177 hk och därför har Audi bl.a. monterat en laddluftkylare i stället för två som 200-hästaren har.

Alla andra seriösa trimfirmor anger 204-245 hk och runt 350 nm för A6 170 hk.
Det finns en tysk firma som heter B&B Automobiltechnik, de trimmar 170-hästaren till 280 hk och 400 nm. Uppdateringen inkl. bl.a. turboaggregat, avgassystem och större bränslespridare, kostar drygt 70000:-. Detta löser V-tech med endast programvara för några tusenlappar... =)

Jag ställer mig ytterst frågande....

MVH Christofer
Är med Crille lite där. Är säkert inget fel i effekten på V-techs program gentemot konkurrenterna, men att de lämnar den effekt de påstår ställer jag mig tveksam till. Naturlagarna sätter liksom stopp för det mesta när grejorna börjar stressas och det finns ju ett försäljningsvärde i att ange höga effektsiffror. Sen vill man kanske ha lite hållbarhet på grejorna också?

Flåklypa
Visa användare
2.407
amullo
Som Chrille och flåklypa säger så ställer även jag mig lite frågande om effektökningen.

Jag skulle säga att en uppdatering av programvaran kan åstakomma en ökning på ca. 15-20% på en välmående turbodiesel av modernare snitt (commonrail + vnt turbo). Den effektökningen kan man nog räkna med, allt över det är fantasisiffror, eftersom man då går i taket på vad insprutningssystem, bränslepump, insug och avgas, klarar att trycka in/ut.

Personligen skulle jag helst inte vilja öka vrid och effekt med mer än 20% eftersom jag misstänker att jag kommer att råka ut för en sänkning av körbarheten om jag inte börjar byta andra grejer också. Helst skulle jag vilja gå på ca 15% mer bara.. från 150 hk/330NM till 165hk/380Nm vore helt ok för 5000SEK eller så.

Tittar man på "normal" trimmning av insugsmotorer så ligger ju priset ofta runt 1000SEK/hästkraft (åtminstone efter de första 5% i ökning). Turbomotorer är billiga att trimma.. :)

//amullo
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Hej.

Jag bänkade min bil tillsammans med Vtech i tisdags - och mina resultat är 367hk/517Nm.
PÅ Vtechs hemsida utlovar dem 390Hk/550NM - och det fanns mer att ge på min optimering, dock så fick vi en ojämn kurva pga Xdriven (den hinner ej med att fördela kraften) så då stannade vi på ovanstående siffror.

Men alla dessa frågetecken kommer att rätas ut, när Vtech kommer med sina nyheter.

Obs - jag har på inget sätt någon koppling till dem annat än att jag är kund hos dem.

/Andreas.
carl530
V-tech har bevisat att dom kan leverera .

Ta bara christoffer andersson´s bmw 120d 163 hk som chipcenter hävdade var defekt och inte kunde trimma.

Den tog dom upp till närmare 260 hk - på kundens begäran.
Då hade den vart till 3 olika trimföretag som inte klarade av den.

När det gäller bmw diesel är det inte många som kan dem ordentligt.

De flesta bara kopierar varandra ELLER gör små ändringar för att dom inte vet hur man ändrar limiters och liknande.

Dom flesta har inte ens rullande landsvägar när dom utvecklar sina program.

Nu har v-tech 2 olika steg på bmw dieselprogrammen.

Då kan man själv välja vilken effekt man vill ta ut.

V-tech har även valet att man själv kan få bestämma vilken karatär samt HK man vill ha i sitt trimprogram.

Att man börjar blanda in tfsi i detta argument är ju lite fel men även där ligger v-tech före många andra.

Det är först under det senaste året som amerikanska företag har börjat sälja effektstarka program i sverige.

Samma sak där, dom flesta "Etablerade" företag är lata och kopierare.

Gör bara enkla steg 1 som dom vill sälja massor av.

Varför ska man byta turbo och bränslepump på en a6 170 tfsi när det är samma turbo som sitter i 200 hk versionen samt samma pump som sitter i audi s3?

Svaret är OKUNSKAP från trimföretaget som inte kan lösa saker i programmen .

Tom BSR tar ju ut 232 Hk ur 170 Hk motorerna. DOm är ju inte direkt kända för att göra motorstarka program.

Jag är själv supernöjd med min 530 D med V-tech 310 Hk program.

Och det har jag bänkpapper på!

+1 på ditt svar Carl. Verkar vara svårt att svälja att det finns en firma som levererar bra saker. Hur många firmor är det som inkluderat i priset ställer bilen på bänken före och efter, som kan ge flertalet mappar om man vill ha det samt ger bra support? Med en Bluefin från UK, vilken support får ni då? Vilken bänk får ni bilen testad på före och efter?

Sedan hur mycket effekt som tas ut och skitsnack om "fantasisiffor" blir man ganska trött på. Vtech ger dig det du begär. Vill du ha max mos och ta den risken = du får det. Jag har haft min bil på en bänk som bl a använts av Königsegg när de testade ut sin bil samt av BMW-klubben när de hade en klubbträff. Den visar objektiva och fina siffror, har sett +20 bilar testas där och min bil lämnar där 359 ps och 747 nm med värsta mappen från Vtech. Bilen drar ju bevisligen också E46 M3 50 - 250 km/t så vad är pronlemet? Är det "+15%"???

Vem vill ha bänkpapper? Skicka pm med e-mail länk så kommer det!
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
carl530: Vem har sagt att de byter bränslepump på 2,0TFSi 170 hk? 170-hästaren har 1 laddluftkylare mot 200-hästarens två, det är fakta.

Varför tror du V-tech skulle kunna så mycket mer om Audis motorer än exempelvis MTM och Hohenester i Tyskland, som är experter på Audi och VW?

Vad det gäller BSR så brukar de ligga förhållandevis hög i sina effektangivelser.

MVH Christofer
carl530
Sorry läste ditt inlägg lite för snabbt:

Det finns en tysk firma som heter B&B Automobiltechnik, de trimmar 170-hästaren till 280 hk och 400 nm. Uppdateringen inkl. bl.a. turboaggregat, avgassystem och större bränslespridare, kostar drygt 70000:-. Detta löser V-tech med endast programvara för några tusenlappar... =)

Läste bränslepump när du skriver spridare.

Dock samma sak där 170 hk har samma som sitter i både 200 och 220 hk versionen så rätt onödigt att byta dem.

Sedan är det självklart så att allt handlar om hur DU använder din bil.

Ska du köra som en normal svensson med lite om körningar då och då eller ska du ligga på bana och pressa.

I tfsi sitter det många spärrar som sänker effekten när det börjar gå varmt.
-Du tappar effekten. så det är ingen fara att skada motorn.

Jag är dock minst sagt imponerad av mr Allroads bil´s prestanda.
Helt org och spöar m3.

Hur många på detta forum Samt andra trimföretag sa inte att det var omöjligt...?

Lek med tanken att sätta på annan intercooler. avgas mm..

Snacka om killer prestanda...

Rykten säger att det finns en 535d 270 hk std som gjorts om av vtech och nu har imponerande prestanda.. ska tydligen ta en m5 400 hk utan problem.

Om nån vet mer om den bilen vill jag gärna höra mer.

Den ska vara hemma hörande i malmö..
Hur långa intervall kör V-tech på varje belastningspunkt när dom bromsar?

Flåklypa
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Det finns en 335i i Hbg som lyft sina 306 till 370 hk.
Chiptrimmad av BMW i Hamburg va det visst.
Någon här som har info om BMW och deras chiptrim?

ri
152
rian
Golf Gti Pirelli 09
Många trimföretag marknadsför sig med utlovade höga effekter,(med enbart omprogramering) Du som kund vill ju självklart få så mycket hk det bara går,
men det som många inte verkar veta är att den höga effekten som utlovas enbart är peakeffekt, för att få ut en stabil effekt krävs det byte av diverse hårdvara, ta tex 335an som är bänkad till 367 hk en hård repa på sommaren
så är effekten kanske 300-320 hk så kontentan av det här är stirra dig inte blint på vad bänkpappret visar, det viktiga är ju hur den presterar irl.

Kör Golf gti 30 edi (Giac Tuning)

Visa användare
2.407
amullo
GIAC vs VTECH
Länk

//amullo
carl530
amullo

V-tech bilen har org intercooler och den andra har ombyggd intercooler.

Att jämföra dom 2 bilarna är inte relevant.

Ska du jämföra bilar ska dom ha samma hårdvara!

Rian har rätt i att det handlar om stabil effekt.

Som jag skrev tidigare handlar det om du använder bilen.

Ska du köra normalt. lite omkörningar mm så funkar det att ta ut högre effekter.

Ska du köra som filmen ovan bör du byta mer delar , ex intercooler mm.

För bilen kommer sänka effekten som en säkerhetsfunktion.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.