AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
76.207

Motornord eller V-tech?

Sida 8 av 9
Fredrik, det betyder inte ett smack. Inte heller jag hade några koder med RTS:en men när vi kopplade in BMW DIS så plingade koderna upp som en väl upplyst julgran! Då hade jag i och för sig kört hårt, typ fullgas på A-bahn, rac epå flygfält med M5Board, haft på dyno mm men 290 hk och lite tuff körning på en x30d lär skjuta koder...

Jag kan dock tillägga att jag även fick koder med box som enbart ökade dieselpumpens tryck...
carl530
Jag har varit hos V-tech och kollat med deras Bmw Dis dator då får man upp allt som bmw ser.

Det som var intressant var att bilen hade kolla på tidigare felkoder, alltså sånna som inte var aktiva just nu, och även hur många gånger felet hade inträffat.

Man kunde dock nolla all historik med deras dis dator, så vill man vara helt säker är det att åka till dem och kolla allt.

En sak som jag tyckte var lite imponerande var att jag inte hade något fel på partikel filter eller likn.. och ändå kör jag utan..
ri
152
rian
Golf Gti Pirelli 09
Kan tänka mig att många utav felkoderna beror på PF
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Men bilen kollar väl inte om partitkelfiltret fungerar? Den kollar bara att inte mottrycket är för stort om jag minns rätt.
ri
152
rian
Golf Gti Pirelli 09
Min teori är att själva mottrycket genererar värme som i sin tur
skapar felkoder..
ma
7.450
marin849
Men bilen har koll på mottrycket är jag rätt säker på, det är väl det som avgör om bilen skall "bränna ur" sotet i filtret.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
skaffa en bt-kabel så slippe ni åka till v-tech för att kolla och raderar koder....billig investering...

Länk
ri
152
rian
Golf Gti Pirelli 09
Kan tänka mig givaren som sitter vid PF har i uppgift att se till
att rätt mängd diesel tillförs för att bränna ur sotet, om man då trimmar
finns väl risken attt org PF gör att mottrycket blir än mer,
ma
7.450
marin849
Oups, jag drabbades plötsligt av habegär.
Realtidsdata är guld!
ca
20
calle330d
330d - 04
Har tänkt på att bilen sotar lite under gaspådrag, inte så att det blir stora svarta moln bakom, men ändå att man ser tunn svart rök bakom bilen under häftiga accelrationer. Är det något som är galet, eller är det vanligt?

En annan råga också, även detta under tuff accelration, har en mapp till bilen som r lite värre än steg 2 steg 2 + kan man kalla det, som jag har i just nu, och jag tror inte kopplingen gilar det riktigt, för på höga växlar så sticker varvräknaren iväg vid ca 2500 upp till 3000 för att sedan stanna där, dock luktar det inte bränd koppling alls, så då till frågan, är kopplingen sliten eller är det bara så att den inte är gjord för så mycket vrid, eller är det något helt anat?
ma
7.450
marin849
Smyg sakta upp till 3000rpm och läs av hastighetsmätaren. Gå tillbaka till 2500rpm. Gasa tvärt. Om varvräknaren visar 3000 utan att hastighetsmätaren visar vad den visade förut vid 3000rpm är det kopplingen som slirar.

Liksom allting annat så slits det fortare vid högre än dimensionerad last, sambandet last-livslängd är inte linjärt när man dimensionerar för "oändlig livslängd", så kopplingen kan ju gradvis ha slitits lite så att den nu slirar vid t.ex. x/4 "övermoment" mot original x.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
calle330d:

Antar att du inte har partikelfilter ?
I och med att trimmappen fetar på med mer bränsle så sotar det lite mer.
Kolla om du kan få tag i syntetiskt diesel, då sotar det inte alls !

/Janne
ca
20
calle330d
330d - 04
Tack för svaren! jag får ut och prova kopplingen, men jag tror det är så att dn slirar! känner igen symptomen från tidigare bilar, dock är det bara under liten del av registret.

Vart kan man få tag på syntetisk diesel?

Är det något annat man bör tänka på när man har trimmat bilen? tänkte byta olja och filter innan det egenbtligen är dags, är det något annat man bör göra?
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
vet nån om vtech kommer mappa bilar på elmia? lite svårt att få tag på dem för att svar
Li
97
Lillebjörn III
G21 330E -22 M-Sport
E90 320Si -06 (trackday project)
@Bomis:

"skaffa en bt-kabel så slipper ni åka till v-tech för att kolla och radera koder....billig investering..."

Vilken av dem på din länk?
Och funkar det verkligen 100%?

mvh
/l-b
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Aleks: Nej dom kommer inte vara på Elmia!
Däremot så vet jag någon som varit där idag......!!

///Powered by V-Tech Stage 2 :D

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
Lillebjörn>> fungerar alldeles utmärkt tar bort allt! Det är den dom heter Bavarian Technic Enthusiast Cable.....Använt den i över ett år nu...världsklass!
Du
100
Dudda
325d e92 M-sport ESS S2
Nikeman, hur blev bilen?
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Lite intressant, jag kör Bluefin trimmad 320d på 202 hk.
Och har kört ett par tankar med Preems ACP diesel. Dock tankade jag OKQ8 i helgen, och jädrar vilken skillnad i drag det har blivit. Temperaturen har även gått upp några grader, men har svårt att tänka mig det kan ha någon inverkan?

Tog en 80-130 km/h tid på 6,5 sek för ett par veckor sedan, skall försöka prova nytt i helgen... fortsättningn följer..

mvh Tobias
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Tobias:
Hur menar du nu, blev det mer fart med OKQ8-dieseln eller....????

/Janne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.