|
Sida 7 av 9
|
|
|---|---|
|
Vad är det som händer då? Blir varje tändpuls så kraftig att dämparna i svänghjulet "överkomprimeras" och "studsar" tillbaka mellan varje tändpuls?? |
|
| Mitt tips är att det kan vara hardyskivan, är inte helt ovanligt även på otrimmade dieslar, bla min 330d led av detta vid ca 12-13000 mil i otrimmat skick. Kostar inte så fasligt mycket att byta, kan dock vara bra att byta lagringen till kardan-axeln samtidigt vilket inte jag gjorde, så då blir det lite mer... | |
Verdi |
Min gamla chippade Audi hade det problemet också. Har inte känt det så tydligt på min likaledes chippade 320d. Dock sitter det i ryggmärgen att inte gasa fullt på lägre varv efter åren med Audin så det kanske finns där... Det som de sa på Audi-forumet var iaf att det berodde på dubbelmassesvänghjulet och lösningen ska vara att byta till ett solitt svänghjul. Det kan dock tydligen leda till lite ryckigare gång på lägre varv... Dock utan durrande. |
|
Hade som Bayer säger detta "problemet" på en A4 som han senare ägde efter mig. I det fallet var det dubbelmassesvänghjulet som "vibrerade" när man segdrog på höga växlar. Alltså, svänghulet är delat i två delar och sitter sammanlänkat med gummiupphängningar, när det blir stora påfrestningar vid högt vrid så uppstår en obalans i drivlinan. MVH Christofer |
|
|
Skall tillägga att A4:an var uppdaterad och hade högre vrid än normala uppdateringar. MVH Christofer |
|
| Har fortfarande inte löst problemet med mitt vibrerande i bilen! Har nu fått 3 olika mappar av v-tech där man dragit ner vridet i början på kurvan, dock utan förbättring! det enda som inte vibrerar är orginalprogrammet, vet inte riktigt vad jag ska göra, de kan ju sänka ytterligare men då tappar man ju massa effekt tyvärr! | |
| Tråkigt att höra. Fortsätt att prata med V-tech, de verkar ju ge god service. Se om de kan göra en mapp där de drar ner vridet ännu mer i botten för att sedan ge mer effekt på toppen. Borde även göra bilen din snabbare:) | |
| Har du några vridmomentkurvor före/efter? | |
|
Bayer aleks och calle Jag har inte kunnat gå in och komentera sorry har haft fullt upp Jag kör orginal med min 745d. calle nej vi åkte inte jämt =) Bra trimm till 330d är G-Power |
|
| Nej, Har inte fått några kurvor, men han sa på telefon samtidigt som han gjorde programmet att han drog ner vridet mellan 1800 och 2300 rpm dvs då det har vibrerat tidigare! | |
|
Försök att få en mapp som är progressiv, kan inte va bra för lådan med en massa vrid tidigt i registret |
|
|
Calle, finns du långt från Trosa? Mitt tips är att mappa den på plats på Vtechs dyno. Då kan de få till det mycket snabbare än att skicka filer fram och tillbaka. Jag försökte också den vägen i ett par veckor men 2 timmar på dyno gav vad jag ville ha. "Durrandet" får jag enbart på 3:ans växel från 1500 rpm om jag provocerar (mest vid manuell växling). Efter kommentarerna ovan kommer jag inte provocera mer... |
|
| Bor i örebro! Ja, det låter ju smidigare att göra så, men får man betala extra för det? | |
| Tänkte jag skulle kolla lite vad bilen presterar för tider, vad bör man ligga på ex 80-120 på 4an 100-150 på 5an? 100-150 på 4:an någon som har en ide? | |
|
finns väl ingen som gör tester på 4an och 5an? Jag brukar oftast köra med 3an och testa 50-150 eller möjligtvis 100-200 (men då behövs 4an oxå). Vad fick du fram för tider då? Fått på grenrören? :) /Jonas |
|
|
Tog faktisk inga tider men körde lite race mot en kompis som kör en audi a4 1,8tsq har nånstans runt 215-220 hk provade lite olika program i min vi körde rullande från 50 - 200 när jag körde min originalfil så drog han mig, när jag körde med min steg 2 fil så drog jag honom i början men sen kom han ikapp, har ju ett till program som har lägre vrid på låga varv men lite mer tryck på högre och då drog jag honom utan större problem! Vilka grenrör skulle jag fått på? |
|
|
Jag blandade ihop din bil med en annan ;) Men hur mycket effekt har din bil nu enligt vtech? Det är ju svårt att uppskatta några tider när man inte vet effekten osv. Men om du vill jämföra mot min M3a så gör den 50-150 på 10,5s på 3an. Den är inte original dock, annat avgas, chip o luftfilter. /Jonas |
|
| Okej :) Har enligt v-tech 255 hk, tycker den går bra! Körde en audi S6 från -00 med 340hk v8 så det går inte riktigt att jämföra, men vridet är riktigt härligt! | |
| Calle, kontakta Jonatan på Vtech så fixar han säkert en sväng på dynon. Före/efter rekommenderas då Vtechs dyno verkar visa lite glädjesiffror på våra bilar. det ska du inte behöva betala extra för. | |
|
Vill bara nämna att jag är i alla fall hel nöjd med V-tech. Kör steg2, 290hk. Att man har 290hk kan jag mycket väl tro. Bilen upplever jag att den går bättre än 535d jag hade tidigare. Kollade härom dagen med hjälp av RTS enheten om jag hade några felkoder och döm av min förvåning, det fanns inga alls. Kommer nog ändå planera in en tur till V-tech för att säkerställa att det inte finns några felkoder eller dyligt inför servicen. //Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.