AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
75.631

Motornord eller V-tech?

Sida 5 av 9
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Men då vågar jag gissa att den motorn var försedd med enkel insprutning från tillverkaren? Kanske tom med statisk mappning. Där kan det (uppenbarligen) löna sig att "mappa". Förutom att man tar risken att mappen är för aggresiv, och styrsystemet kanske saknar knacksensorer etc.

I moderna bilar, särskilt sexcylindriga sugmotorer från BMW, sitter väldigt fina system och mycket utvecklingspengar = styrsystemet är redan "optimalt" och anpassar sig efter motor+bränsle.

Men det är klart, på en motor med turbo kan man ju alltid skruva upp tryck+bränsle och strunta i eventuella (för det kan man ju inte veta riktigt) konsekvenser. Det är vad jag kallar suboptimering.
Verdi
marin849,
Det du gör när du ökar effekten är väl främst att du minskar marginalerna och ev minskar livslängden.

BMW måste ju tänka på att någon kanske drar husvagn i alperna, att någon annan kör hårt i 45 graders värme i mellanöstern, att en tredje ligger och maxar bilen i timmar på autobahn och att en fjärde tankar bränsle med dålig kvalitet i Ukraina.

Själv är jag väldigt snäll mot min bil och anser mig kunna minska marginalerna något. Jag kanske resonerar helt fel men det är iaf så jag tänkte innan jag chippade min...
ma
7.450
marin849
Jovisst, lite kan man ju alltid minska marginalerna.
Nu är det väl ganska vanligt att redan från början tillåta kortvarig "boost" och sedan reglerar man noggrant effektuttaget i fortvarighet för att undvika tråkigheter.

Det kan ju också hända saker man inte ser eftersom man inte alls har den insyn i i motorns inre som tillverkaren har. Även om man mäter avgasvärden och vevaxelmoment kan man ju missa att smörjningen inte räcker eller att det blir för varmt någonstans etc.

Jag vänder mig mest emot att sätta bilen i bänk och sen bara "vrida på" och tycka att "det ser ju bra ut".
Verdi
marin849,
Precis, det finns ett visst mått av naivitet i den här tråden. Främst från de som bara ser prestandan som mått på kvaliteten på mappen.

Jag valde Bluefin trots 17 hk och 45 Nm mindre av säkerhetsskäl. Dels ligger siffrorna lägre och dels är Bluefin en betydligt större aktör på marknaden.

Men visst, jag förstår de som väljer VTech också. De tänker att "ska man göra något kan man lika gärna löpa linan ut" och det är väl också sant.
Visa användare
173
bmw Alb
BMW 745d e65 2005
verdi jag tycker att du har gjort bra val...vtech verkar vara bara siffror =) enligt erfarenhet =)
carl530
BMW Alb:

Va det inte du som körde jämt med en 520D med V-tech trim?

Hur kan du då påstå att det bara skulle vara siffror??

Semanga: Grattis till en bra bil oavsett vem som trimmat den.

Tror dock inte Amerikanska GIAC är bäst på dem men jag vill mycket gärna se lite loggade tider om du har det.

Verdi:

Om du tittar på V-tech hemsidan så ser du att dom har flera olika steg man kan välja.

Varför ska alla diskussioner hamna på Sandlåde nivå direkt?

Varför ska folk som inte har en aning om vad dom pratar om uttala sig??

Fundera lite över nivån i era inlägg innan ni skriver.

mvh
530D

ri
152
rian
Golf Gti Pirelli 09
Jag tror inte, jag vet att Giac lirar i en annan liga när det gäller optimering
av programvara, sen att dom sammarbetar med VF engineering och Garett
gör ju inte saken sämre,Om nu Semaga väljer Giac så kommer han
garanterat va den snabbaste 335d i Sverige.
Verdi
carl350,
Sandlåda?

Inte för att det spelar nån roll men när jag köpte mitt från Bluefin hade VTech bara det de nu kallar steg 2... Jag vet att man kan få specialgjord map om man vill, men ärligt talat så kändes det som för mycket besvär.
Rian:

Valet av Trimfirma har för mig varit väldigt enkel. Både du och jag har ju en historia hos Stertman och jag har iallafall varit väldigt nöjd med hur min tidigare bil gick och det tror jag även du är med din bil och hur den går, det bör du vara för den går så otroligt bra.

Giac har ju förnärvarande ingen programvara till min bil, men jag väntar hellre på deras programvara än att åka med någon annans. Det får ta den tid det tar helt enkelt.

I mångt och mycket handlar det ju om relationer mellan kunden och tuningfirman, att man känner att den man lämnar sin bil till är seriös och att man får bra support. Sen är det ju hur positivt som helst om bilen går riktigt bra i slutändan.
carl530
Semanga:

Oavsett vem du väljer vet jag att du är och kommer att vara nöjd med din bil.

En 335D är för liten för mig och 535D lite för dyr.

Nu går min bil bra som den är men man vill ju alltid ha mer.

Jag fick bra support hos Vtech och därför blev det dem,

jag hade lite speciella krav och önskemål, kunna köra utan pf samt lite annat.

Ringde faktiskt runt till flera olika men ingen kunde hjälpa mig , sen fick jag att dom erbjuder effekttester gör inte saken sämre.

Bayer_Aleks
BMW ALB: Du kan väl svara och sluta undvika min fråga?

*************VAD KÖR DU PÅ FÖR MAPP TILL DIN BIL???*****************
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
marin849

Motorcykeln ifråga är min Ducati som är försedd med en Magnetti Marelli P8 och är från fabrik statiskt mappad med justering för temperatur och atmosfäriskt tryck, men har inte closed loop pga. att motorcykeln inte använder lambda. ECU´n är det inga fel på.. Den användes också av Ducati´s Corse avdelning för att optimera sina hårt trimmade WSBK motorer. Mappningen är gjord på bromsbänk och med innovate logger med bredbandslambda och avgastemp.

Och när det gäller att suboptimera så vill jag ge dig ett exemepl...
Volvo sålde sina V70 med 2.4 samt 2.4i motorer. Den ena var på 140 hästar och den andra på 170. Alla (inkl Volvo) erkänner att det är exakt samma hårdvara i båda motorerna.
Vilken är optimerad?

Min poäng är att motortillverkare måste ta hänsyn till många regler och förordningar samt marknader som gör att de kanske inte alltid har möjlighet att ge motorn rätt förutsättningar i alla lägen. Detta är förvisso ett mindre problem idag då moderna styrsystem kan känna av förutsättningar och justera därefter.. Men det finns mer att hämta utan att tumma på tillförlitligheten.

Se bara på 335i.. Det finns flera som kört timmat i över 5000mil utan tillstymmelse till problem.

:)

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
ma
7.450
marin849
I fallet med Volvo V70 har det ju ingenting med optimering eller ingenjörskonst att göra utan enbart säljstrategi om det nu är så att hårdvaran är identisk men att man strypt effekten. Där är det förstås guldläge att släppa loss den extra effekten.

I normalfallet är det inte så att motorn är så pass "underutnyttjad" med flit.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Har kört båda Volvobilarna 140 resp 170 hk.
Vart de extra 30 hk fanns är det ingen som vet. Och jag hittade dom inte heller.
När en biltidning för ett antal år sedan testade dessa två mot varandra så upplevde de att 140 var lika mycket som 170.
Och senare dök det upp testbänkssiffror:
140 var 149 hk vid 4500 varv
170 var 159 hk vid 5000 varv.
Lätt att blåsa köpare.

ma
7.450
marin849
Max effekt vid 4500 resp 5000 varv - bara en sån sak...
ca
20
calle330d
330d - 04
Jag beslutade mig för att vända mig till v-tech tillslut! Men nu till de jag undrar, idag sitter det en sån där vanlig dieselbox inkopplad i motorrummet, denna tänker jag ju ta bort innan jag uppgraderar min programvara, men är det bara att skruva bort den och tejpa för kabeln som den satt i, eller måste jag ta bort hela kabeln för att det ska bli bra?
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Förmodligen är din trimbox inkopplad i serie med commonrailröret. Det innebär att du kommer att behöva plocka bort övre motorkåpan och koppla ur HELA kabeln samt sätta tillbaka CR-kontakten på rätt givare.

Enkelt att göra när du väl ser det.

//A

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
Nu är man äntligen hemma från thailand :) ska bli riktigt trevligt att flasha bilen med giac stage 2+ på min 335. Har dessutom beställt ett dp back system från vanguard så nu blir det oklattat hela vägen :) Ska bli riktigt intressant och se hur bilen står sig mot v-tech, piggys m.fl på eventet i vår :) Beträffande flashar så är det väl endast giac som skriver om samtliga mappar i ecu på 335:an iaf....varken ess el v-tech o övriga gör detta på 335:an.....
mi
12
minimaskin
535 D M sport 2007
Hade kcr innan och kollade hästkrafterna i en 535d 07:a blev en besvikelse, 289hk och 580nm, hmm. Rykte ut skitet och drog i Vtech steg 2 nu pratar vi.... 378hk och 701nm. Gick skit bra tills partikelfiltret sattes igen. Vtech säger att det är gammal sot sot kcr boxen orsakat, som den nya effekten blåst bort från downpipen, inget mer med det. Rensade partikelfiltret........ Har den vassaste dieseln i stan!!!!!

ca
20
calle330d
330d - 04
Nu har jag v-tech steg 2 i bilen, och jävlar vad det trycker på!! stor skillnad mot den dieselboxen sm satt i innan. Upptäckte dock en sak, när man kör på växel 4,5 eller 6 och gasar på från ca 1500 varv så börjar det "durra" i bilen mellan ca 2000-2500 sen släpper det, känns ungefär som om man kör på räfflade kanten på motorväg etc, detta fanns inte innan utan kom nu efter pogrammeringen, vad kan det vara?

Iom att jag beställde en rts så kunde jag nu också läsa felkoder och upptäckte att jag har 3 st, vet inte o de kommit nu eller funnits där länge, de är:
3FF0
41F1
4B22

Vad betyder de? finns det någon sida man kan läsa om felkoderna på?

Mvh Calle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.