|
Sida 4 av 9
|
|
|---|---|
Bayer_Aleks |
Nikeman: Jag har träffat Christer flera gånger och vet vad han har gjort på sin 120d som han hade. Turbon var visst original på hans gamla 120d, den har blivit lite modifierad bara. Men även om Christer inte körde hela tiden på värstingmappen på 700 Nm så hade han BRA MYCKET ÖVER det som många ansåg som hållbar effekt. |
|
Tycker det är väldigt bra att Allroad berättar hur en 535d som är optimerad av Vtech uppför sig i pressade förhållanden tex på Event eller långkörningar på Autobahn,att felkoder kan förekomma å så vidare, men som sagt är man beredd att förbise det är det bara tuta å va glad för den bilen går bra, har själv kört mot den och min bil fick verkligen bekänna färg.Allroads bil har presterat irl till skillnad mot vissa andra som enbart visar upp sina bänkpapper, Tex inlägget ovan "värstingmapp 700nm" låter som den är riktigt snabb Länk jo jag vet det är lillmappen på 254 hk imponerande NEJ |
|
carl530 |
rian: Du läser och tolkar allt som du själv vill. Allroad har väl inte direkt en "normal" mapp. Tror inte att han hade några felkoder eller liknande när han hade nått av de normala stegen. Det är väl bara bra att dom lämnar kvar övervakningen av partikel filter mm. Tycker dock att diskussionen som vanligt spårar ur här, Men jag vill avsluta med att säga. Jag rekommenderar v-tech framför motornord pga att man kan få allt från ECO till special mapp. Vill man komma lite billigare undan kan man köpa program utan RTS. |
|
En 130i med 265 hk klarar 100-200 på ca 15 sekunder enligt mätaren. Den här 120d med 254 hk klarar samma sprint på 21 sekunder. 120in har bara 4% lägre effekt, men tar 40% längre tid på sig.... Flåklypa |
|
|
Står att den gör 100-200 på 17 sekunder på sidan, vilket verkar stämma bättre. :-) Flåklypa |
|
|
Självklart får man tolka det som man vill, men jag tycker det är lite komiskt att man kan tolka "värstingmappar" så olika När det gäller din bil Carl så tvekar jag inte en sekund på att den har 310 hk,visste inte att du körde utan PF lär gå riktigt bra |
|
| vtech verkar vara sämst =) | |
|
BayerAleks: Den "stora" mappen på över 700NM kördes som mest i "ett par timmar" sa han till mig så sent om idag när jag pratade med honom. Och nej, en flowpreppad turbo kallar inte jag för orginal. Men visst var det absolut en potent kärra! 254hk i en 120d är fan inte illa! ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Hej hopp! Vi får väl se om det är någon V-tech kärra som hinner med min "Stertman optimerade" BMW 335d i vår på "eventet"... ;) ;).. bla så är det inhandlat en stöddigare intercooler.. hohoho.. |
|
|
Semaga: Gött;) En redan bra kärra som nu är ännu bättre;) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Men vänta nu... det måste va nått fel Semaga:) Väljer du Stertman före V-tech.. |
|
| carl530: jag har bra tillgång till original BMW DIS kontrollinstrument och kan meddela att bilen ger felkoder med enbart box som ökar insprutningstrycket. Har även kört med box som kopplas till dieselpump + turbotryck och det gav också koder. Dock, kör jag på min 330 ps/700 nm mapp från Vtech har jag inte lyckats skjuta några koder ännu, dock går bilen så mycket bättre (läs vassare...) än boxarna med denna mapp! 359 ps/747 nm mappen från Vtech skjuter dock koder. | |
Bayer_Aleks |
BMW_alb: Vad kör du med eftersom du vet vilka som e bra och dåliga? Du svarade inte på den frågan i en annan tråd när jag frågade dig. Vad gäller trådens ursprungliga fråga, bluefin eller vtech ----> Vtech pga att du själv kan bestämma vad du vill ha och hur mycket du vill ha, det kan du inte hos någon annan,. |
|
Inte helt oväntat att dieselboxarna skjuter felkoder och ger sämre effekt och karaktär. Antar att 2-kanalsboxen är Promotech, skräp. Flåklypa |
|
| Nej, den var från Dieselspeed i Tyskland. De har rekordet för GT-bil på Diesel runt Nordslingan och är ganska bra på just dieslar. Den programmerades individuellt för bilen och bilen var på Dyno. Första boxen var KCR, ger sådär karaktär kan man säga. On-off typ... | |
|
Semaga: Det ska bli intressant att se vad din bil presterar i de olika intervallerna. Jag har ju som du vet en riktigt bra tid 0-100 sen tidigare. Individuell programmering är säkert att föredra, men det finns säkert boxar som kan leverera minst lika bra. Dessutom har det visat sig att en hög toppeffekt inte har något med körbarhet att göra. Är det inte så att effekt och vridmoment måste anpassas efter varje växel för att uppnå optimal prestanda. Själv hade jag en ACS box som bara gav 330hk på pappret men hade inga problem att dra min gamla S5a och flertalet M3-e46or. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Så är det säkert. :) Jag har en bra relation med Stertman Motorsport och jag kan bara prata gott om dom, sen om det är det snabbaste programmet till just diesel bilarna ska jag ha osagt... efter några repor i vår med optimerad bil får besvara frågorna.. :) | |
|
Varför envisas många med att kalla detta för "optimering"? Det enda som förbättras är ju vridmoment/effekt, allt annat blir ju sämre. Motorn är ju optimerad av tillverkaren, givet de randvillkor och målfunktioner man satt. Vad man gör är att kasta bort alla randvillkor och ha som enda målfunktion: mer vridmoment! Suboptimering passar väl bättre. :) |
|
|
Marin. En såkallad "Motoroptimering" handlar oftast om att ändra parametrar som bränsle och tändning för att uppnå maximal förbränning alternativt maximal effekt givna de förutsättningar som motorn har som individ. Ett exempel är kanske på sin plats.. Denna graf visar en bensin insugsmotor på 1000cc utan överladdning som genom att ändra kamaxlarnas läge, bränsle och tändningsmapp blivit starkare. Motorn körs enbart på 95 blyfri. Länk De röda kurvorna är "från fabrik" De blå är efter en "optimering" Motorn drar nu ca 5-10% mindre bränsle under nomalt användande och ökningen av vridmoment och effekt i de använda delarna av registeret är tydliga. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
För sakens skull så ska jag påpeka att dett är en tvåcylindrig motorcykelmotor med en cylinderstorlek på ca 500cc och körbarheten på lägre varv är avsevärt förbättrad liksom känsla på gaspåslag från stängda throttlar (EG: kurvtagning, påslag för acceleration) //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.