AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.903

bmw 750, sjukdommar?

Sida 1 av 2
th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
Hej har äntligen fått hem min bmw. men jag noterade vissa saker.

bromsar jag så vibrerar ratten som fan.Skeva broms skivor eller??
Den går ojämt på tomgång, vad kan det vara, verkar lite orkes lös.
ryker ifrån högra sidan vid torped väggen, blå olje rök.
finns ett medelande, på färd datorn, nivåreglering, eller vad det står.
annars inte något mer just nu, ska lämna den till sune i hörby, för byte av tänd stift olja, en hälso kontroll helt enkelt.

Vibrationer i ratten vid inbromsning kan vara en indikation på slitna/skeva bromskivor som du säger. Jag skulle byta dem och om problemet kvarstår kan det vara ev obalans i framvagnen men kolla bromsarnas skick först.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
kolla bussningarna 2-8-14 Länk
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
När jag köpte min i höstas så vibrerade det som bara attan när man bromsade. Mätte tjockleken på skivorna och dom låg ca. 2mm. under min måttet. Inte så konstigt att det vibrerade, annars såg skivorna bra ut.

Billigaste skivorna som jag hittade var hos Motor Nord. Dom hade dock inte dom stora skivorna som jag har på min, dvs. ventilerade skivor och fyrkolvsok. Beställde från tyskland. Ca. 7 dgr. leverans och 730 kr med frakt
för 2 skivor är ett ganska bra pris. Bromsklossarna tog från Motor Nord.
En baggis att byta också.

Tor att du har dom små skivorna men kolla fölr säkerherts skull innan du beställer.

Min gick också lite oroligt på tomgången. Mätte tändkablarna och det var avbrott i en kabel, till cyl. nr 7. Bytte den trasiga tändkabeln och alla stifft.
Putsade lite med smärgel på fördelarlocken och rotorerna och efter det var tomgången jämn och stabil.

Så nu har jag bara resten kvar, fixa ny vindruta, jaga ifatt en tjuvström på ca.
0.45 A, fixa centrallåset på förar dörren, fixa bakrute defrostern + lite yttlig smårost.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
okej, ja jag var inne på broms mannen. se där fann jag broms skivor bak, men inte fram. dom kostar 1000 kr styck, så då blir det ju 2000 kr bak, plus då broms klossar. så jag vet inte vad det kan sluta på. har någon beställt ifrån det företaget?? hur är kvaliten??

th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
tack för alla svar, finns det något mer är jag tacksamm för era syn punkter

-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Bromsmannen känner jag inte till, är det något svenskt eller på Ebay? 1000 kr per skiva bak låter mycket, jag betalade 150 euro för två original framskivor (28 mm tjocka, för enkolvsok). Det är visserligen med 20 eller 25 procents rabatt. På ett stort tyskt 7-serieforum råder i princip konsensus att inget annat än original duger, att bromsa ner två ton från 200 km/h eller mer kräver en hel del av skivorna. ATE, Brembo och allt vad det heter slår sig gärna efter sådana manövrar. Visserligen råder ju andra regler i Sverige, nöjer man sig med 120 km/h kanske eftermarknadsprodukter räcker till.

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Glöm inte bromsvarningssenson :-)

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
nej det ska jag inte göra, sen det andra du skrev det vet jag inte, vad det betyder.

th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
Nu har jag hittat något skumt?? ett batteri under sätet, där bak. Sen har dom dragit kablar till bagaget? hur många batteri behövs igentligen??

th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
jo det är ju brembo skivor, men dom är ju luft kylda, och borrade så det finns ju bra ned kylning på dom. nej det är ett svenskt företag, gå gärna in på deras sida och titta, sen kan ni ju berätta vilket intryck ni fick, vill bara ha det bästa till min bil. adressen är bromsmannen.se

$M
974
$Marten

Batteriet sitter orginal under baksätet.
Bilen kan ha ett extra batteri i skuffen för ex.vis extra värmare med mera.

$M
974
$Marten

Batteriet sitter orginal under baksätet.
Bilen kan ha ett extra batteri i skuffen för ex.vis extra värmare med mera.
Om bilen har varit utrustad med orginal slutsteg så sitter det också i skuffen.
Kan ju vara strömkablar till steget.

-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Bara det bästa torde vara original. Jag har läst om de som är nöjda med annat än original, dock har problemen som andra skrivit om avskräckt mig så jag vågar inte prova annat än original i det här fallet. Jag har haft dåliga erfarenheter med andra delar som jag tvingats byta inom kort, därför köper jag hellre bevisat bra delar från början och byter bara en gång.

Ring BMW om du inte gjort det och fråga vad skivorna kostar, sedan kan du avgöra vad du vill satsa på. Här i Tyskland kostar de 84,16 EUR exkl. moms, med tysk moms (19%) 100 EUR plus några cent. Med svensk moms bör man inte hamna långt över tusenlappen. Det är som sagt framskivor, ej Autobahnpaket.

Andra åsikter:
Länk

th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
fram skivor, autobahne paket? vad är skillnaden??

skulle ut i dag och starta henne, men det visade sig att det inte fanns någon ström, så antingen så är det dåliga kol i generatorn, eller kryp ström någon stans, eller gammalt batteri. vet inte vad jag ska kolla först, men jag hoppas det inte är kryp ström, det är ju ett helvete och hitta vad det är någon stans. Jag tror det är därför kablarna är där bak, dom har kopplat på ett annat när dom skulle starta den. det duger ju inte!.

men jag ska kolla upp vad skivor kostar. tack för era svar.

th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
hej har pratat med en bmw försäljare angående reservdelar, och han berättade att Brembo, tillverkar skivor åt bmw, så det är så original man kan komma, med skivor,broms klossar, och givare runt om hamnar jag på 5400 kr. så det kan det vara värt, hittade tändstift som kostar 203 kr styck. det blev lite mer än 3000 kr för alla tändstift. hahahaha ja kvalite kostar skjortan.

$M
974
$Marten

Autbahn paket= Dom stora ventilerade framskivorna med med fyrkolvs ok.
Tror det blev std. på 750 någonstans runt 90-91.
Sådana har jag på min 91:a.

Har för mig att BMW skulle ha ca. 1000 kr/st av framskivan(den stora).

th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
hej har haft mina föräldrar på besök dom ville se den nyinköpta kärran, och när jag fick igång den då gick den lite konstigt, så far ville se om det kom någon rök ifrån locket där man fyller i oljan, och så fort jag tog av olje locket, då gick motorn jämnt och fint, sen när jag satte på det igen då började den vandra, mellan 500-1000 varv per minut. på tomgång, så tog jag av locket då gick den fint igen? det verkar hel skumt, någon som har upplevt detta innan?? jag la handen över hålet och då blev det sug efter några sekunder och den började gå ojämnt igen. är det något som är tilltäppt eller??

$M
974
$Marten

Vevhus ventilationen som ärt täppt kanske?

th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
Ja jag köpte ju verkstads hand bok men jag kan inte hitta var det sitter, det är väll något filter eller?? tack så mycket marten, skulle du kunna hjälpa mig att hitta var det sitter???, jag är oerhört tacksamm för all hjälp.

th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
jag hittade en bild men jag undrar om det är rätt, hittade även en länk, som jag klickade på, men den var bruten tyvärr

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.