|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Ska man köpa en utan elcab? (saknar även ac) eller ska man ha elcab som krav? | |
| Har precis varit i köptankar, dock köpt en coupe, men jag hade inte köpt en Roadster utan AC och elcab, då hade det fått vara en väldigt fin bil i övrigt... Dessutom trodde jag alla facelift var elcab... | |
|
Hade en 99a med elcab, nu en 97a utan. Måste säga att det är coolt att cabba ner på 2 sek utan att kliva ur bilen. Men det ser coolare ut utifrån när taket sakta öppnas med elcab. OBS läs alla inlägg med trasiga cabmotorer. Inget kul när allt stannar halvvägs.... AC, haft utan, helt OK, har nu en defekt, tänker inte lägga större pengar på rep om det inte blir 35 grader varmt i sommar. Kör du ofta med taket uppe, då vill du ha AC. Jag skulle säga att en bil utan AC och utan elcab ska ligga 5-10 tusen under motsvarande bil med detta inkluderat. /Mattias i Sollentuna |
|
|
Inte en Z3 utan elcab. Har ägt en ,ed elcab och alltid ett skönt skådespel när man cabba ner och upp. Tyvärr var där ingen AC/Klima. Vet inte om Z3 har en sk. klimat för oberoende så är det riktigt skönt med något som friskar upp luften när solen står lågt en tidig höstmorgon och det är rått i luften. Gjorde en resa på 100 mil i Sverige som passagerare i en Miata utan elcab och AC. Fy för den lede för ägarem skulle cabba upp och ner i det oändliga. Det var en ren tortyr men kanske var det känslan att sitta i en Mazda med en tråkig fyra under huven.... I vilket fall som helst så kom vi fram rejält trötta och såg inte fram emot att vända kosan hem 50 mil samma dag. |
|
|
Jag hade samma funderingar innan jag köpte min. Länk För mig blev det en utan elsufflett då bilen i övrigt uppfyllde mina krav fullt ut. Jag ångrar det inte, mycket smidigare än elstyrd vid fällning. Nackdelen är väl när den ska hissas då man måste kliva ur bilen om man inte är lite vig och hyggligt stark i armen. Med elstyrning måste du iaf låsa/låsa upp suffletten manuellt med två lås vid vindrutans överkant, men i övrigt känns det kanske lite mer lyxigt med elstyrning. Enligt min mening ska man inte haka upp sig på elstyrning eller inte. Försök istället hitta en bil som uppfyller så många krav som möjligt. |
|
| är ac verkligen nödvändigt i en bil som ska köras öppet?? | |
| ingen elcab ger väl lite lägre vikt om än inte mycket men ändå.. känns lite mer oldschool utan elcab även om elcab är en skön utrustning:P | |
| Hej, min erfarenhet är att el cab klarar man sig utan. Jag har haft 2 st M roadster utanel cab. Att fälla taket går snabbt. När det ska upp måste man ur bilen men det går snabbt.... sedan sitter man under tak när man spänner fast. Ett antal åskskurar tränar upp snabbheten. | |
|
Jag lovar att köper ni inte elcab så ångrar ni er. En AC behövs absolut. Stor skillnad för inte kör du nercabbat så där jäkla mycket och det blir rejält kvavt i den trånga kupen inte minst om det är svart skinn och svart tygtak. |
|
|
Hade både elcab och AC på min Z3 och fick jag välja bort något av dessa valde jag bort elcabben. AC är guld värt när man åker längre sträckor med taket uppe (svart cab blir väldigt varm i coupen med taket uppe) det är inte trivsamt att åka 20mil i motorvägstemp med taket nere även fast man har vindskydd, tro mig. Elcab är skönt och lite lyxigt men man klarar sig utan iom att det är så enkel takkonstruktion på Z3:an. Mvh Henrik |
|
|
Ok om man nu måste välja så blir det AC men jag hade aldrig köpt en Z3 till utan elcab. Att behöva stanna och fälla ner/upp cabben kan väl vara roligt de första 10 gångerna kanske men du tröttnar aldrig på att fälla upp/ner cabben under tiden du kör, långsamt så klart! Faktiskt lite stenålder eller snik eller dumsnålt att inte ha elcab! |
|
|
Den här frågan kan belysas från fler än ett håll, för det beror på vad du ska ha bilen till och hur du ska använda den. Jag själv skulle mycket väl kunna ha en bil utan elcab, mina 4 tidigare cabbar var ej utrustade som elcab och det gick alldeles utmärkt. Har du en fin bil på gång till bra pris är frågan om det är värt mera pengar för att det ser "coolt ut" att rullandes cabba ner. Ska du ha bilen som en "bruksbil" så blir det ganska mycket upp och ner likaså varmt i den lilla kupén som någon tidigare påpekat. Jag har min bil endast som vackert väderbil och njuter då av Z:an men har för övrigt en vanlig bruksbil, därför blir det för min del väldigt få gånger jag har upp taket under en hel sommar därför min fråga hur du ska använda bilen, det är nog en väldig skillnad om man ska ha bilen som ett vanligt bruksåka och som står på gatan mycket, gå igenom hur du vill använda bilen och välj därefter dina behov, en elcabbe är ganska utsatt om man plötsligt behöver ha upp taket vid en störtskur och elektroniken inte funkar just då. Nu kan man koppla ur elmekaniken och manuellt ha upp taket ändå, men i den där störtskuren hinner mycket att bli blött om man ska ut och ta reda på var urkoppling sker först så en manuellt manövrerad cab behöver inte vara fel mvh Uffe/bildock |
|
|
Jo men hur många blir drabbade av att elcabben slutar funka när det kommer en störtskur? Hade elcab på min Z3 2.8 och den funkade klanderfritt under 6 år och 8000 mil. Däremot saknade jag AC. |
|
|
Karlhilding jo visst du har alldeles rätt och förmodligen aldrig behöver råka ut för störtskuren, vad jag ville belysa var att man kan ta med dessa "nackdelar" i bedömningen av olika bilar och inte bli helt ställd inför det där bra objektet, då kanske man har lite lättare att överväga ett köp med mera "kött på benen" mvh Uffe/bildock |
|
|
AC är obligatoriskt, det blir fruktansvärt varmt utan det. Elcab kan man absolut klara sig utan däremot. Om man är rädd om sin Z3 så måste man ju ändå gå ut och sätta på cabskyddet efter att man fällt ner taket, så då kan man lika gärna vara utan elfunktionen... /Masten |
|
|
Jag var rädd om mitt tak och hade inhet cabskydd. Lika fint efter 6 år... Eller är det så att ni som inte har eller haft elcab riktigt kan inse fördelen. |
|
|
"Inte riktigt kan inse" skall det stå plus "inget cabskydd" så klart. Edit edit edit |
|
|
karlhilding: Kör man utan cabskydd så blir innertaket fruktansvärt smutsigt, det syns visserligen inte så tydligt men smutsen finns där. Jag har elcab på min (har haft bilen sen den var ny...) och tycker absolut att det är det tillval jag skulle sakna minst om bilen inte hade haft det. /Masten |
|
|
Jodå jag tror dig. På en äldre cab så är det väl charmigt med att handjagat tak. Men faktiskt så blev aldrig innertaket smutsigt fast det var svart. Klart att man torkade av nån gång. Men i mitt tycke så är det nästan en nödvändighet med elcab. Smaken osv. Tror inte många här skulle vilja vara utan el.hissar eller vill ha en handjagad taklucka. Men veven till takluckan hade ju sin charm. Att på 80-talet äga en 318/320 E30 med taklucka var up to date!! Fast den var handjagad. Nu skall jag inte bli nostalgisk men saknar på moderna BMW den riktiga BMW charmen som dessa hade. Helst den faceliftade E30 som kom -88. |
|
|
Karlhilding nu på min femte cab som är Z:3 så har även jag begåvats med elcab och visst är det oerhört bekvämt i synnerhet då jag har att jämföra med, men egentligen är det inte det jag vill få fram i mina inlägg utan det är om man står framför just "den där" bilen och den tyvärr saknar elcab ska då trådskaparen avstå köpet? där vill jag förmedla mina erfarenheter för att han lättare ska komma till skott mvh Uffe/bildock |
|
|
Klart att man skall köpa den om man springer på ett fint exemplar. Det är ju inte avhängit elcabben men..... Har den AC så kanske man slår till men har den inte det heller då vete fan. Men det nödvändigaste är kanske att det är en BMW och den har en sexa under huven. Helst 2.8. Det är ju så att blir man van vid elcab, sexa osv så blir man lite bortskämd. Som när jag provade en Z3 med 3 lit 231 hk så kändes inte min så så där grym längre med sina 193 hk. Men efter ett tag så var man nöjd igen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.