|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte föra här om det finns några billigare tändstift till en BMW. Jag vet att alla rekommenderar NGK. Men jag tänkte prova någonting nytt. Biltema har dessa. Länk Jag skall ha NGK BKR 6EK i min e39:a från 97. Motsvarande enligt tabellen så skall man köpa Eyquem RFC58LZ2E för 59:90 kr styck. Prisvärt tycker jag. Schmiedann har Länk Några som heter Vierol super II och kostar 38 kr styck. Någon som har testat dessa om det fungerar bra på våra motorer? / Ulf | |
|
Jag köpte senast mina från Motor Nord i S-svall, just nu minns jag tyvärr inte namnet på vare sig stiftmärke eller nummer!!?, men jag minns iaf att dessa skulle palla med 4000mils bytesintervall ca, fanns även platina stift som då ska klara 10000mil enligt killen jag pratade med. Tror faktisk nu att det var Bosch stift.. Många här menar att det alltid ska vara NGK men men.. Ska kontrollera närmare vad jag skrev in i serviceboken vid tillfälle..eller leta fram stiftasken som jag säkert inte har kastat ;) Mvh Janne. |
|
|
Tja jämfört med rekommenderade NGK-stiften kommer du att spara hiskeliga 192,60 kronor om du handlar på Biltema. Sedan skall man se den kostnaden utslagen på 5000mil (bytesintervallet).... Personligen har jag bara ett ord för det resonemanget: Dumsnålhet! Tänker man sedan på att BMW:s motorer är lite kräsna på vilka stift som monteras blir väl valet ännu enklare! NGK fungerar bra, vilket inte är säkert om du köper billiga stift! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Länk Dom där var det...dvs Bosch FR7LDC för 80kr/st. Mvh Janne. |
|
|
Ähhh...länkade till startsidan, men därifrån är det lätt att hitta.. Mvh Janne. |
|
|
Mjo det är väl sant. 192 kr i besparing är ju itne mycket att orda om direkt :-) Vart köper du dina NKG stift JohanB? |
|
| såg att jarls hade ngk stift på sin webshop, beställde själv bkr6ek för 59 spänn stycket | |
|
Jag har köpt mina stift genom mitt tidigare jobb, men de finns t ex hos Mekonomen, OK och många andra reservdelshandlare. Vill man spara en slant på NGK-stift (och andra kvalitetsstift också), finns t ex Länk Där kostar BKR6EQUP ungefär lika mycket som BKR6EK kostar i Sverige... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jarls...bra skit tack för tipset. Där var de billiga. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Speciellt inte som NGK är det bästa stiftet alla kategorier, M52an är ju extremt känslig för att sura ned sig om man flyttar bilen 2ggr med kall motor, så har man misständningar och i värsta fall tom totalt död bil dagen efter. Och då kan skillnaden var värd 192 kr. på ett bra och dåligt stift, testade Biltemas stift i MB190E och den drog mera bensin och grinigare och starta. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| inga probs! | |
| Men vänta nu ...det rä väl inte 5k mils interval på bkr6 EK eller? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är inspektion 2 på en M52 före 09/98 som det byts stift och det bör inträffa runt 5-6000 mil. Därefter 09/98 M52TU så är det ca 10.000 mils intervallbyte men det är då NGK Laser Platina fyrelektrod som gäller a 180 kr st. Originalmonterat ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Lyfter en gammal tråd då jag misstänker att många servar under vintervilan. Beställde 12st BKR6EK från UK 406 kr. inkl.frakt |
|
| Jag gav drygt 75kr/st för NGK fyrelektrod platina från UK (mister solutions). Dessa stift rekommenderar BMW även som uppgradering till en lång lista motorer. Länk till BMWs egen info finns i annan tråd om NGK från Mister Solutions UK. | |
|
jag personligen skull int snåla in på sånna saker. Min motor ska ha det bästa delarna. Tro ja få igen det sen när ja säljer den. Å ja vill int ha nå haveri pågrund av att ja vari dumsnål med några delar. Kvalitet kostar..men så ärä värt det. |
|
|
När det gäller tändstift, oljefilter och en del andra grejer som både är viktiga för bilen/motorns hälsa och som heller inte kostar ett skit i förhållande till totalkostnaden håller jag med. Dumsnålt är ordet. BMW rekommenderar som sagt NGK BKR6EQUP till betydligt fler motorer än de som hade sådana stift från fabrik. Dessa kostar 180kr i Sverige och 75kr i UK inkl. frakt. Köp! BMW-info: Länk |
|
| Länk | |
|
Beställde 6 st NGK från Mister-solutions i mitten av förra veckan. Nu ligger dom på köksbordet till en totalkostnad av 524:- BMW ville ha 212:- styck när jag frågade förra veckan. Länk |
|
|
Petter_55 , har beställt stifft till bilen därifrån nu :) , bytte även olja & oljefilte på bilen idag så nu har den nytt blod ! Ebay än ständig mellandags rea :) |
|
| Jag köper min tändstift från mister-solution.co.uk.. tror en uppsättning till V8 kostar drygt 400kr. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.