AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
50.314

Jag blev riktig lurad när jag köpte bil hos BMW-handlaren

Sida 2 av 3
En förmedlingsaffär som gjorts upp i säljarens lokal lyder under konsumentköplagen även om bilfirman inte gått in som ägare.
En köpare som inte kan något om bilar ska kunna titta på VDN-deklarationen och köpa bilen efter den. Självklart kan man inte reklamera sådant man kan upptäcka med en normal kontroll, te x lackskador och interiörskador. Dock ska bilen inte ha några fel förutom normalt slitage med tankte på ålder och mil om det inte står på VDN-dekl.
an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Det är garanterat något med detta! "Det var riktig konstig bilaffär."

Jodå det kan man säga...

Less is More
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Ja jag börjar undra också vad som döljer sig bakom detta......

Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Älskar folk som startar en tråd sen inte återkommer....

Hmmm...skulle vara väldigt intressant att veta vilken ÅF i Skåne det handlar om?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag tror också det är nåt lurt med första inlägget.

Någon som har intresse av att förtala MRF-handlare och som är tvungen att regga en ny användare. Känner igen viss stavning från en sk Ole.

Men jag kan absolut ha fel men då vill jag veta mer konkret fakta.

Bayer_Aleks
Den negativa responsen va han kanske inte beredd på. Men så är det om man inte tänker efter innan man pungar ut 160.000 kr för en E90 och sedan skylla på att bilen inte funkar som den ska. Då har man själv gjort fel. Och luktar det tveksamhet så avstår man från ett köp direkt istället för att ändå gå vidare.
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Historien kan för min del inte vara sann. Man kan inte vara så naiv i sitt handlande när man köper en bil för 160 kkr som det beskrivs. Jag skulle inte bli förvånad om det var en lakej till någon från exempelvis Linus Bil som lägger ut denna tråd för att ta bort fokus från trådar som handlar om skruvade bilar (vilket bevisats).

Kimmo
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Hans svenska eller brist på den samma känns igen.
Det luktar lång väg att han vill misskreditera MRF anslutna BMW för att "höja" några andra rötägg. Det säger sig självt att så här går det inte till hos dom.
Utan bara hos vissa andra mindre seriösa med epitetet hästhandlare.

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Chris87
"En snabb kontroll utav trådskaparens halva IP:et ger en matchning till användaren "m5race". Fast detta ska inte ses som något bevis. "

Detta kan inte jag se att det är samma.

205.67 och på m5race 139.11 plus ett flertal andra.
Verkar skifta.

an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Att dom inte lägger ner, vi vet vilka rötäggen är och vårt fokus kommer aldrig att riktas i från dessa hästhandlare!
Det borde dom veta vi detta laget!

Det roligaste är också att vi vet att dom har stenkoll på detta forum och det ser jag bara som posetivt!

Less is More
Eftersom han bara skrivit ett inlägg och sedan inte återkommit, är risken stor för att historien är uppdiktad.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bara för att visa hur det går till hos aukt BMW handlare när det går åt skogen kan jag dra storyn om min brors Alfa Romeo om någon är intresserad?

Hur som haver, bror går till BMW i Norrköping och slår till på en Alfa Romeo 156 V6 som står i hallen och skiner. Bilen körs i två månader och allt är frid och fröjd. Dock har bror förhandlat till sig att det ska ingå kamremsbyte i köpet och bilen åker in för detta ett par månader efter köpet. (Finns inte så många Alfa verkstäder i Norrköping). Efter rembytet går bilen som en fullständig påse skit. Bilen är inte körbar längre. Verkstaden säger "Vi har inte gjort något fel". Bror vänder sig då till BMW som ger honom en lånebil under tiden de ska försöka ordna upp problemet på egen hand. Detta går inte så istället skickar de bilen till andra Alfa verkstäder. Detta håller på i 4 månader(!). Under hela den tiden har min bror fri lånebil. Till slut tröttnar BMW på att det inte går att fixa Alfan och köper tillbaka den. Med 0kronor i avdrag, 0kr i avgift för lånebilen. Sedan avslutar de med att sälja en ny BMW 320 ur hallen istället med 20.000kr i avdrag från skyltat pris.

Så beter sig en MRF ansluten BMW handlare.

-------
//Lövet
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Ja det kan man kalla kundvård!!

Men alla som köper ny bil hos BMW får väl rabatt på priset om man inte har inbyte.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ja, en 5-10% borde man väl oftast kunna pruta ner priset med, om man handlar utan inbyte och slantar kontant.
Roffa1
Kneipens i Norrköping har alltid varit måna om sina kära kunder. Har lyckats förhandla mig till en rabatt på 10-15% för samtliga reservdelar o tillbehör.
Vill minnas att de dessutom lämnar 25% på samtliga verkstadsjobb. Trevlig personal både på försäljningen samt verkstaden.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Att betala kontant för en bil och tro att man får ett lägre pris funkar inte då kredibolaget ändå betalar ut pengarna till bilföretaget efter ett par dagar + att de dessutom får ränteprovision. Inbytesbilar tjänar man också pengar på och man måste ha beggade bilar och inte bara nytt så den bästa prutningen kan man göra om man har både inbytesbil + billån genom bilföretaget.

//Stephan

Man får rabatt på listpriset även när man byter in en bil men det syns inte utan det bakas in i priset på inbytesbilen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hur mycket man tjänar på inbytet beror ju också på vad man bjuder ut mot kund. Inte helt enkelt att säga att man har ett bättre prutläge om man har inbyte. Åtminstone i höstas upplevde jag det som en väldig fördel att säga att man inte hade inbyte. Sedan blev det bilbrist i lagren och då blev jag kontaktad av ett flertal handlare som ville köpa min bil utan att jag köpte något av dem. Spännande bransch bilhandeln...

Däremot är det helt klart ingen fördel att köpa kontant just av anledningen som Stephan skriver.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.