|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Köpte en bmw e90.325 och har gått 15000 mil,2006 årsmodel.kostade 161000. Köpte den på en mrf ansluten företag.bmw återförsäljare. Affären gick så här: Jag och bilförsäljaren gick rund bilen och kollade på dess skick.lacken var ok .några stenskot var det men jag brydde mig inte så mycket av den.Jag kolade in i bilen om det fanns några speciella skador på inredningen.Jag frågade honom om det finns några skador på inredning som jag inte har inte sett.Han sa nej det finns inga det garanterar jag till dig.Sen frågade jag honom om fanns nån varudeklaration till bilen.Han sa att han kan fixa en sån.Går vi in i hans kontor och skriver kontrakt.Vi kom överens med garanti och stenskot lagring och att jag ska hämta bil en vecka. Jag kom efter en vecka med min son att hämta bilen och skriva av resten papper och kontrakten.Först frågar jag honom om har fixat varudeklaration.Han sa att han kunde inte fixa den idag men han lovar fixa den imorgon.Vi skriver på alla papper och jag får nycklarna.Jag sätter mig i bilen och kör hem och på vägen tänker jag att jag har inte fått nån kopia på köpekontrakt.Bilen börjar visa sig lite konstigt,drar åt vänster på rak väg,svårt att växla från ettan till tvåan och tvåan till etta.Växel spak skakar när den är i fri läge,bak vindrutetorkare funkar inte, mycket fläckar på inredningen och riktig sliten förare stol vid ryggstödet (den har jag inte sätt). Jag åker tillbaka nästa dag till bilförsäljaren och berättar all detta.Han sa de omöjligt vi testade bilen.Han ger mig varudeklaration på bilen och på varudeklaration stor datumet att den är gjort när jag hade bilen.Hur kunde de göra varudeklaration och testa bilen utan bil.Jag frågar honom om kopia av kontraktet ,han sa vi ger inte till kunden kontrakt kopior bara om kunden frågar,då ger vi det.Jag var så förbannat och gick hem och kolade på dator information om bilen på VV.Innan jag köpte bilen var 4 ägare och nu är 6 ägare.Så han sålde mig en privat bil och bilen som var inte testat(varudeklarerad),fick ingen kontrakt(kopia) och han har ljugit allt angående bilen och bilens skick.Jag trodde på honom eftersom företag är mrf ansluten.Bilen står på mig som ägare nu och det enda som är rätt.Jag tänker gå imorgon,prata med hans chef och häva köpet. Jag vågar inte ha den bilen..Det var riktig konstig bilaffär. Tycker ni om jag har chans att häva köpet? | |
|
Om bilfirman inte stått som ägare på bilen, utan att den skrevs över direkt från en annan privatperson till dig har jag hört att det kan bli problem på så sätt att du inte kan kräva garanti utav firman som sålde bilen. Finns inte bilfirman med i ägarregistret har de aldrig ägt bilen vilket kan leda till stora problem för dig nu när du vill häva köpet. Du får hoppas på det bästa, men om det gått till på det sätt som du skriver finns dessvärre en stor chans att de vägrar ta tillbaka bilen och ge dig några pengar tillbaka. Fick du någon kopia på kontraktet överhuvudtaget? |
|
|
En MRF-ansluten BMW-handlare i Skåne? Är det nån av dessa?: Länk Länk Länk Länk Länk Mvh |
|
| funkar inte vindrutetorkarna? kolla reläena. men låter mkt skumt detta, klart du ska kunna häva köpet om det är såhär. nu vet jag inte så mkt om det, men jag hoppas verkligen dom lagar allting eller häver köpet. kolla om bilfirman stått som ägare på bilen, så ringer du konsumentverket och pratar lite med dom. kolla deras hemsida är ett tips | |
|
Det här är inte schysst gjort! Vilka skojare... Att en bilfirma är mrf ansluten betyder inte alltid att dem är ärliga.... Synd att du råkade ut för det du gjorde, jag lider med dig. Det här kan bli en riktig stor huvudvärk för din del (Det Chris87 nämner i sitt inlägg), jag hoppas att dem tar sitt ansvar och antingen häver köpet eller åtgärdar det som inte funkar på bilen. Du får länka hemsidan till firman så fler inte råkar ut för det du gjorde! BMW M-POWER |
|
Bayer_Aleks |
Det bästa du kan göra är att kontakta konsuentverket och rådfråga dem. Dem är riktiga paragrafryttare och kan säkert hjälpa dig i en sådan tvist. Men vad jag inte förstår är hur du kunnat missa alla dessa fel på bilen? Provkörde du inte bilen? Testade du inte varenda knapp och funktion i bilen innan du satte din signatur på kontraktet? Sen att du ska få varudeklaration"imorgon"....det hade aldrig jag satt min namnteckning på såvida inte allt är i sin ordning med vad man bestämt med säljaren. Jag är ledsen att säga såhär, men mycket är ditt egna fel faktiskt. Visst är det urusellt gjort av firman att blåsa någon på ett sådan bilköp, men du som kund har dina rättigheter och skyldigheter innan du sätter en namnteckning på pappret. Du har alltså mer eller mindre godkänt bilen, bilens skick och allt vad det innebär med bilen genom signaturen på kontraktet, så jag vet inte om du kan göra så mycket mer än att börja om från noll och se till att fixa felen helt själv eller sälja bilen snarast. |
|
Stå på dig!! Det finns alltså en varudeklaration som påstår att bilen är i ett visst skick, om inte bilen motsvarar detta så finns starka skäl att häva köpet. Om firman dessutom säljer en bil som de inte står som ägare på känns ju också skumt, kan iofs finnas ett förmedlingskontrakt från den tidigare ägaren. Men felen kan vid en tvist tolkas som uppenbara, dvs att köparen borde ha hittat felen vid en tex provkörning eller mrf-besiktning. Ge chefen och säljaren en rejäl uppsträckning och förhoppningsvis så backar dom utan att du behöver anmäla till Allmänna reklamationsnämnden. |
|
|
tråkigt med oseriösa säljare men som kund bör man kolla upp bilen och provköra samt ta ut den ur hallen i dagsljus för att kolla lack och inredning. Men litar man på säljaren som säger bilen är i toppskick och den ser ok så kan man bli lurad ibland , bilsäljare har kanske inte bästa rykte om sig att vara ärliga. Fick du inte någon garanti på bilen som kan ta hand om de fel som finns ? |
|
| Eftersom firman är ansluten så skall MRF-garantin gälla anser jag. | |
Roffa1 |
Som köpare har man en viss undersökningsplikt, tycker du borde sett att inredningen var fläckig. Likaså provkörde du väl bilen innan köpet, då borde du ha upptäckt att den var svårväxlad, osv. Tror ej man som första åtgärd kan kräva återköp, du måste nog först ge säljaren en ärlig chans att åtgärda bristerna på bilen. Dessutom verkar du ha köpt bilen mkt billigt. Vad det sedan gäller köpekontrakt, så skulle jag ej lämna butiken innan jag har kopian i min hand. Om affären är genomförd hos bilfirman (i deras lokal) samt att kontraktet är upprättat på ett av firmans egna kontrakt, så står de som ansvariga för Garantin. |
| Har de aldrig ägt bilen (finns med på del 2 av reg. beviset) har de som jag förstått ingen skyldighet till att lämna garantier. | |
|
Om antalet ägare gick från 4 till 6 så står firman med som ägare innan dig? Hur som helst, om det blir problem med hävning av köpet tror jag att en advokat är det bästa tipset. Då brukar det bli fart under galoscherna, om inte annat hos ägaren av butiken. |
|
|
Bilfirman är skyldiga att uppge om de förmedlar bilen eller de själva äger den. Har de vilselett dig och köpekontraktet visar att de förmedlat en privataffär kan du häva köpet. Här står ju också ord mot ord och om säljaren hävdar att du blivit informerad om att en ägaren är en privarperson så är du nog körd. Vill sedan den MRF-anslutna BMW firman inte skita ner sig så åtgärdar de bilen eller annars hänger du ut dom på AP. Du kan även kontakta KO. |
|
|
Provkörde du inte bilen innan du köpte den? |
|
|
Ja att du kunde missa alla dessa fel och skavanker är märkligt. Eller snarare omöjligt. |
|
|
Du verkar inte ha lagt ner mycket energi på att bilda dig en egen uppfattning om vad du betalade så mycket pengar för. Med aldrig så liten egen insats hade du förmodligen innan köpet kunnat undvika de flesta problem du räknar upp! Per L |
|
|
Att ringa högsta chefen på firman låter som en bra början! Prata med en advokat och ta det till domstol om dom inte är hjälpsamma. Du trodde ju att du köpte en bil med garanti på en välkänd bilfirma och inte av en skojare till privatperson! Tyvärr har man viss undersökningsplikt som sagt och i och med att du inte testade bilen kan det bli svårt att få ersättning för detta om man köper en bil privat. |
|
| Om man köper en bil i en auktoriserad BMW-återförsäljares lokaler är det självklart att man köper bilen av dom. Man ska inte behöva misstänka att någon försäljare kränger bilar vid sidan om. Jag anser att BMW-återförsäljaren bör ta på sig allt ansvar. | |
Martin E |
Häva köpet kan man nog glömma, orkar du driva en rättsprocess där du riskerar att förlora. Helt enkelt misslyckande är grunden till ens erfarenheter ibland.. |
|
Ärligt talat, tror ni på denna historia? Luktar fejkhistoria hela vägen... Kimmo |
|
| En snabb kontroll utav trådskaparens halva IP:et ger en matchning till användaren "m5race". Fast detta ska inte ses som något bevis. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.