|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Ja jag avsåg också vanliga bilar mellan 200-400 tusen. |
|
Verdi |
40:-/milen känns orimligt. 200' per år? Det blir en dyr bil. :) Lite drygt hälften har jag räknat med. Dessutom är hela kostnaden inte applicerbar på tjänstemilen eftersom jag säkert haft en likvärdig bil även om jag inte kört lika mycket. Det är ju den extra kostnaden som de många tjänstemilen medför som jag ska dela med antalet tjänstemil för att räkna ut hur mycket en tjänstemil kostar. Alltså bränsle, extra värdeminskning pga fler mil, dyrare försäkring, fler servicar, ev extra reparation, ökat slitage av däck osv... Det enda som egentligen lockar mig med tjänstebil är att få drygt 200' i näven samt tryggheten i att slippa betala om bilen går sönder. (vilket är en sanning med modifikation då bilen har en pott dit en summa per tjänstemil går och därifrån pengar dras vid reparation osv. Ev överskott dras av från restvärdet och tvärtom så indirekt är det jag som betalar allt ändå...) |
|
karlhilding: förmånligt eller inte med tjänstebil beror ju på arbetsgivarens regler för tjänstebil...Alla har t ex inte fri soppa och har man både bruttolöneavdrag samt förmånsbeskattning så är väl risken att det hamnar på mer än 3000 netto per månad. Sen minskas ju även pensionsavsättningen. Jag har själv möjlighet att ta ut en tjänstebil men med mitt företags regelverk känns det mindre intressant och vad jag förstått av många kollegor så är det färre och färre som tar ut tjänstebilar hos oss. Vi har även ett maxbelopp på 7,5 basbelopp vilket inte ger speciellt mycket BMW för pengarna. ___ //Ulf |
|
Verdi |
Har kollat lite regler. "Bilens nettopris (pris efter rabatt) inklusive extrautrustning och moms får uppgå till högst 10 prisbasbelopp" Det betyder att bilen får kosta 424 000:-. Funkar väl... Vi har även ramavtal med BMW tydligen. Egentligen med "alla" utom Mercedes... Kallas tydligen "kontobil". "Bilen disponeras genom finansiell leasing, varvid **** är leasetagare. Normalt upplägg är 36 månader med 40% restvärde" Vi har även nåt slags kalkylblad men det är från vettet. Den räknar t ex med en värdeminskning på 120' per år vilket skulle betyda att bilen är värd 50' efter 3 år. Äh, det är en djungel. Jäkligt svårt. Nu ska jag bygga en BMW för 424' och se vad det blir. :) |
Verdi |
Fel, 424' får den kosta EFTER rabatten är dragen. Betyder 471' på listan om rabatten är 10%. Då lättar det lite... :) Finns tyvärr en begränsning vad gäller extrautrustning med. "Bilen skall utrustas med AC- eller klimatanläggning, ABS, vinterdäck och larm. Därutöver kan bilen kompletteras med extrautrustning av standardkaraktär för maximalt 40.000 kronor." |
|
Ja det är inte så förmånligt som förr med leasingbil. Men räkna på allt och du blir rädd när du ser vad din bil kostar dig. Jag hade fri soppa inom hela Europa men samtidigt så blev det väl max 1000 privatmil per år. |
|
Verdi |
Jag har använt Länk och får fram en årskostnad på drygt 100'. Årskostnader Värdeminskning kr/år: 42293 Bränsle kr/år: 31800 Ränte-/kapitalkostnad kr/år: 2751 Däck kr/år: 7500:- Skatt kr/år 2500:- Service & rep. kr/år: 10000:- Försäkring kr/år: 6000:- Övrigt (vård, P, bes.) kr/år: 1200:- Totalt 104 044:- Värdeminskning och reparationer är väl det som är svårast att förutse. Men det borde ju ligga här nånstans. Har iaf svårt att se 200' per år. |
Verdi |
Min milersättning netto: 3500 mil * 27:-/mil = 94 500:- Jag har min bil nästan gratis alltså. :) Om jag nu inte gjort nån allvarlig miss nånstans. |
Verdi |
Jag gjorde förresten en kalkyl på hur mycket bilen skulle kosta om jag bara körde mina 1500 privatmil och då skulle jag hamna på runt 57 000:- per år. Årskostnader Värdeminskning kr/år: 29596 Bränsle kr/år: 9540 Ränte-/kapitalkostnad kr/år: 3018 Däck kr/år: 2250:- Skatt kr/år 2500:- Service & rep. kr/år: 3000:- Försäkring kr/år: 6000:- Övrigt (vård, P, bes.) kr/år: 1200:- Totalt 57104:- Merkostnaden för mina 3500 tjänstemil är alltså runt 47 000:-. Eller 13,40 kr/mil. I vilket fall så har jag svårt att se att jag skulle gå back. Dock kan man spekulera i att jag haft en något billigare bil om jag inte kört så mycket, men då hade jag istället haft en sämre bil... |
Verdi |
Nu tjatar jag. Ber om ursäkt. :) Försöker bara förklara hur jag tänker. Vet inte om det går så bra. Kostnaden för mina privata mil är 57'/1500 = 38 kr/mil. Kostnaden för mina tjänstemil är 47'/3500 = 13,43 kr/mil Slår man ihop ett snitt så blir det 104'/5000 = 20,8 kr/mil Jag tycker folk i allmänhet gör ganska grova fel när de ska räkna milkostnad. Eller rättare sagt, jag tycker att de tänker fel... |
|
Verdi: jag förstår hur du tänker och håller med dig. Du kör ju en hel del i tjänsten vilket direkt gör det intressantare för tjänstebil eftersom förmånsvärdet skjunker vid någon visst miltal. Själv kör jag allt från 0 till kanske 300 mil i tjänsten vilket gör att det alltid är full förmånsbeskattning. Att tänka på också är ju att förmånsbeskattning ökar en del över 7,5 basbelopp vilket för att dom 2,5 basbeloppen upp till 10 blir dyrare. Begränsningen på extrautrustning är också lite trist speciellt på BMW där utustningslistorna ofta tenderar att bli långa. Finns ju vissa andra märken där det mesta är med som standard. Vårt företags har i sin tjänstebilspolicy bl a lagt in saker som max 16" fälgar och att man inte får välja navigator. Vet dock inte hur dom gör med bilar som kräver minst 17". Sammanfattningsvis tycker jag det är nog är värt för dig att räkna vidare på tjänstebil även om dina beräkningar visar att du med din milersättning faktiskt kör riktigt billiga privatmil. ___ //Ulf |
|
|
Hade ett jobb där jag använde privatbilen. Extra: 3000 skattefritt per mån. Fri bensin i hela europa. Sedvanliga avdrag till o från kontoret. Firman hade dessutom bra rabatt på däck. Mao hade man bil gratis. Nu var detta slutet 80 talet. Och fick en 525i -89 som tjänstebil våren -89. Hade det inte varit för att det var den nya E34 -( nypris då 260´) så hade jag nog behållit det förmånliga bilavtalet men det började gnissla bland andra anställda som alltid. Men det var nästan för bra. |
|
Verdi |
Programmer, Ja, förmånsvärdet sjunker vid 3000 tjänstemil. Visste jag att jag skulle åka lika mycket under 3 år framåt så hade det varit annat. Nu sitter jag som konsult på ett kontrakt som räcker året ut. Troligen blir jag kvar även Q1 2011. Men sen vet jag inte. Då kan jag hamna på ett uppdrag ett kvarter från där jag bor och då blir det inga tjänstemil alls... Just nu jobbar jag efter KISS-metoden. Keep It Simple Stupid. |
|
Intressant disskusion detta! Kan bidra med info om min 525iM Touring -03. Nypris enligt prislistan 405 000 Första ägaren betalade 361 000 dvs 11% rabatt Jag köper bilen som andra ägare när bilen är 2,5 år gammal och har gått 5 900 mil för 230 000 Pristappet 36% mellan nypris och vad jag betalade. Bilens värde idag ca 100 000 dvs om jag skulle sälja bilen idag så skulle pristappet i procent vara 56% på 4 år. /Rickard |
|
|
Länk Här har ni en som har tappat en del kan man säga... Frasse |
|
|
Ja Frasse, slå till! =) MVH Christofer |
|
|
Han fyller väl jämnt kan man tänka. |
|
BCR |
Hur man än vrider och vänder på det så är inträdesbiljetten och fallhöjden det som blir intressant. 50% värdefall på ett nybilspris på 500.000 (-250.000) eller 250.000 (-125.000) innebär en skillnad på 125.000 kr... Exemplet VW Golf är intressant. Vi köpte en fabriksny Golf Variant-06 (välutrustad kampanjbil med sk. "Champ" utrustning) eftersom vi ville ha en okomplicerad, välbyggd, praktisk familjebil som kan utstå vardaglig misshandel mellan dagis, mataffären etc. Bilen hämtade jag ut i oktober 2005 och betalade 164.000 kr (!). I maj 2009 då bilen hade gått 7.000 mil, annonserade jag ut bilen. Några dagar efter var den såld för 112.000. Lägger man ihop driftskostnader (två longlife service a' 2.500 kr/st, årlig försäkring på 2.500 kr) + värdefall på 52.000 på fyra år så ska man inte vara besviken ;-) Detta exempel är nog svårslaget... /Håkan oo=00=oo |
|
Tja................... 318iS -88, 3.300 mil, gav 83.000 kr. 1991 318iS -88, 24.000 mil, fick 42.000 kr. 1995 Visserligen begagnad vid inköp men ändå. |
|
Verdi |
karlhilding, På den tiden var väl inflationen skyhög iofs. :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.