AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
8.363

Dyra/bättre bilar har bättre andrahansvärde - jasså!?

Sida 1 av 4
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Kommer ni ihåg Glen o hans polare från bilmagasinet på 80-talet? Minns ofta de pratade om andrahansvärde på bilar. Man kunde dra slutsatsen att dyra o bättre bilar som t.ex bmw hade bättre andrahandsvärde, det tror jag icke det minsta på. Bättre andrahandsvärde i förhållade till vad kan man fråga sig? En bil idag som kostar 300,000kr säljs för 150,000kr 3-4år senare. Näskommande 3-4år halveras värdet igen, 75,000kr. Bra andrahandsvärde?

Min 320(e46)2001:a lågmilade mint condition sålde jag november 2008, visserligen mitt i bilkrisen, men fick ut svidande 84,000kr. Nypris 280,000kr, jag köpte den 2005(4år gammal) för 140,000kr, sålde den exakt 2,5år senare för 84,000kr. Så matte-teorin stämmer även i mitt fall.

Sedan en parantes är att jag är mkt skepptisk till priserna man ser på bilpriser. se ...överpriser som jag inte tror stämmer med verkligheten. Ägande KVD håller nog ribban högt av förklarliga själ.

Vad har ni för uppfattning om utrycket "bra andrahandsvärde" ?

Lasse Karlsson
Finns det några bilar alls som har ett bra andrahandsvärde? I stort vilken ny bil som helst, tappar ju massor i värde, redan när du kört ut från firman med den!

Sen tror jag så här: Om andrahandsvärdet är bra eller inte, beror mycket på när och hur man gör affär med den. En dyr ny bil, har säkert ett betydligt sämre andrahandsvärde för dig, om du tex väljer att sälja den efter säg 2 år, än den får för den, som köper av dig, och i sin tur säljer efter ytterligare 2 år, då priset stabiliserat sig.

Sen lär det ju vara utbud och efterfrågan som styr. En dyr bil har inte lika många kapabla köpare, och därför får den ett sämre andrahandsvärde, då den helt enkelt är mer "svårsåld". väldigt många köper säkert, från början billiga nya bilar till ett högt andrahandsvärde pga dom är just billiga redan från början som nya. En bil som är typ 2 år och kostar en bit under 100 papp ses säkert som billig, även om den bara kostade runt 100 papp ny. Den står sig bättre just därför att den var billig från början!

Så deras resonemang kanske inte riktigt stämmer, men dom borde teoretiskt ha rätt, en BMW borde ha ett bättre andrahandsvärde än tex en Skoda, då de flesta säkert är överens om att det är en bättre bil, men så är kanske ändå inte fallet.

Hur som helst, jag tycker de borde haft rätt i sin tes rent bilmässigt, men det finns ju annat som styr en marknad också!

HA DET!

modolasse
Lasse Karlsson
Ville bara tillägga min BMW som exempel: Den kostade väl strax över en miljon ny 01, och då jag köpte den 08 hade den sjunkit runt 800.000 i pris. Detta ger ca 100 tusen om året.

Jag köpte för 170 tusen, och har haft den 2 år i sommar. Tänker sälja i sommar, och hoppas och tror att jag kan få ca 150.000 då. detta skulle ge pristappet ca 10 lax/år, och det tycker jag är klart överkomligt! och skulle kunna klassas som ett ganska bra andrahandsvärde!

Återigen HA DET!

modolasse
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Det finns exempel på bilar som står sig bra i värde. Ta Golf t.ex, de sjunker betydligt saktare än det flesta andra bilmodeller. Köper du en moderat utrustad Golf TSI för ca. 200´ så får du garanterat igen 150-160´ om två år.

Man skall också väga in att de flesta dyrare bilar köps nya med 10-12% rabatt, då kan man inte riktigt räkna värdetapp från bruttopris som ligger 30-40´ över nettopris.

MVH Christofer
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Exempel: Ta ny BMW för 400´ brutto, uttagen som tjänstebil med 12% rabatt i ramavtal, 352´ netto. Efter 3 år och 5000 mil, som är ungefär vad normalbilisten kör, så skulle isf bilen vara värd 176´ om man ponerar att det skulle vara 50% värdetapp på 3 år. Jag menar att så mycket sjunker den inte i värde, bilen är snarare värd 230-240´, det blir ett värdetapp på 30-35% beroende på hur man räknar. Bilar som går onormalt lång eller har mycket utrustning tappar naturligtvis mer.

Värdetapp varierar naturligtvis mycket, men jag menar att "normalbilen" tappar inte 50% på 3 år...

Räknar eller resonerar jag fel?

MVH Christofer
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
En ny Kia Ceed diesel har inte sjunkit mycket på ett eller två år. Speciellt inte om man köpte med miljöbilsrabatt. I stort sett pengarna tillbaka efter ett år.

En "nyare" (03-04) Audi A2 diesel hittar man inte billigare idag än för 1.5 år sedan.

Men dyra lyxbilar och bilar som är dyra att äga tappar i regel i värde ganska hårt.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Man kanske ska räkna som att bilen du har som exempel för 400000 bara är värd drygt 200000 efter 3 år?
Då är det ganska nära 50%. eller?
Alla kan ju inte räkna med 12% i rabatt...
Sen det där med Golf...det finns en hel del 2-3 år gamla Golf hos bilhandlare för under 130-140 000 faktiskt...och dom är tyvärr inte glödheta dom heller...men jag förstår vad du menar.

Frasse
Teknikens värld hade väl någon artikel om det där för något eller några år sedan, bäst andrahandsvärde i lyxklassen hade faktiskt Jaguar XJ, antagligen beroende på att det såldes ganska få nya samt att de aktuella årsmodellerna skiljde sig stort från de föregående, varför priserna hölls upp.

Sämst andrahandsvärde i storbilsklassen vill jag minnas att MB hade, om man såg till rena pengar tappade den oerhört mycket för även om de var dyra att köpa i andra hand var de otroligt dyra att köpa nya.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Frassemannen: En Golf 1,6 -07 kostade inte 200´ utan snarare 160-170´. Jag menar den nya med 1,4TSI.
Även privatpersoner kan få 7-10% rabatt utan större problem och de flesta bilar i den prisklassen säljs med ramavtal. En ny bil som kostade 400´ brutto för 3 år och 5000 mil sedan kostar oftast mer än 200´. Ta ex. en 330 tillverkad feb -07 som gått 5000 mil, den får du knappast för 200´.

MVH Christofer
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Lasse Karlsson, Jag är skepptisk till att din bil nu bara skulle tappa 833kr/m. Låter alldeles för lite, minst det dubbla skulle jag säga. Men ifall är det kanon! ..och kanon blir det aldrig med bilaffärer. Kurvan har en bild tappar i värde är jag väldigt intresserad av, väldigt olika beroende på bil såklart. Men intressant är att även äldre bilar som har 6 år på nacken tacppar väldigt mkt fortfarande!Sen kanske vid 8 år så börjar det plana ut lite mer märkbart.(min uppfattning)

crille82, du kan väl inte räkna halva priset på ett "specialrabbaterat" pris? Jag som 2:a köpare på en beg. bil för 400,000kr måste ju utgå från vad bilen skulle kosta mig om jag skulle köpa den ny i butik? Vad 1:a ägaren har för rabatter kan jag inte ränka in, inte heller alla 1:a-köpare som köper sina bilar via jobbet(tjänstebil) Okej om 1:a ägaren köpte bilen ny med rabatt och som tjänstebil och hans totalpris/"nypris" skulle vara t.ex 300,000kr, då kan vi inte säga att bilen värde halveras efter 3-4år eftersom han fick väldigt bra pris från början, men när man pratar om halvering av bilars värde på 3-4år så utgår man från listpris såklart. Den som köpt bil för förmånligt pris är bara att grattulera!

Jabbal, Kul att veta att Stora MB tappar mkt i värde i förhållande till sitt nypris.

"Glen och hans polare i bilmagasinet" - antar att det är Christer Glenning i Trafikmagasinet du syftar på?
Hur det är med andrahandsvärdet på bilar idag är jag inte så insatt i, men kan det möjligtvis ha ändrat sig en smula på 20-25 år? Inte vet jag.

Däremot finns det ju vissa bilmärken idag som står sig bättre än andra. Det verkar tex som om Toyota bevarar värdet bättre en förslagsvis Citroen, Alfa eller Ford.

Radix omnium malorum est cupiditas
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nattugglan: Ingen köper nybilar till listpris, inte ens privatpersoner. Utan att ens bli svettig kan du pruta till dig 5-6% på nybil som privatperson. Köper man lagerbilar är det inte ovanligt att det blir ännu mer.

Varför jämföra med priser som ingen betalar?

-------
//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Nattugglan: Precis som jag och Lövet säger så köps inga nya bilar till ordinarie pris. När man köper en ny bil för 400´ som privatperson så skickar man offerter till flertalet handlare, om man inte redan har bra kontakter vill säga. Det är inga problem att tillgodose sig 7-10% rabatt. Dessutom är 8/10 av de bilar som köps i klassen 400´ tjänste/förmånsbilar som köps med 10-15% rabatt.

Om du köper en ny TV som kostar 8000:- på Elgiganten, Siba, Expert, Netonnet och Dustin men HiFi-klubben tar hela 11000:-. Menar du då att TV:n kostar 11000:-?

Jag vidhåller att lagom utrustade bilar i klassen upp till 400´ som gått normallångt är värda mer mer än 50% än vad de kostade nya när de är tre år. De objekt som är värda 50% eller mindre är oftast dyrt utrustade, snikutrustade, långmilade eller allmänt slitna.

Slutsats: Lägger man lite energi i sitt bilägande, dvs köper till rätt pris, inte kör för mycket, sköter bilen och anstränger sig när man skall sälja så förlorar man inte 50% de första 3 åren.
Köper man till ordinare pris, kör 3-4000 mil/år, sköter bilen dåligt och byter in den utan att jämföra inbytespriser så är det inte så konstigt att man förlorar väldigt mycket.

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är stor skillnad på vad man också menar med andrahandsvärde. För vissa är det självklart att man byter in bilen och för dem är andrahandsvärde vad bilhandlarna betalar. Andra har för vana att annonsera sina bilar på Blocket och för dessa är priset till nästa kund andrahandsvärde.

-------
//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Javisst är det så. Men jag tycker det är fel att såga ett nybilsköp som en ekonomisk katastrof bara pga vissas oengagemang i sitt bilägande.

Eftersom de flesta inte har obegränsat med pengar så är jag förbryllad över att många inte är mer intresserade av att inte spendera mer än vad som behövs. Därmed absolut inte sagt att man inte kan köpa en ny bil, bygga ett nytt hus eller resa på långresor, om man har råd.

MVH Christofer
Lasse Karlsson
Nattugglan!

Varför skulle jag inte kunna få 150 tusen för en 01:a i gott utförande?? Vad man kan sälja för, har väl inget med vad man köpte för. Det säljs 99:or idag för runt 120-130 tusen, i gott skick, men med massor av mer mil på mätaren, än vad jag har. Då har jag också en 01:a som för en M5 E39 klassas som bättre än en 99:a av samma modell, även om vissa menar att så inte är fallet. Men precis så är det!

Tycker inte alls 150 tusen är ett överpris snarare tvärtom! tänker sälja nyservat och med nya bakdäck, hade jag tänkt. Bilen har snart gått 11000 mil, och är ytterst sparsamt körd vintertid. Den har i min ägo rullat kanske 30-40 mil på två vintrar. Trots detta kommer kanonvintersulor på 18 tum Alu medfölja.

Tänker faktiskt börja över 150 tusen, sen är det möjligt att jag inte får det jag vill ha, men återkommer i vår med slutpris, då jag sålt!

HA DET!

modolasse
Verdi
Det är väl bara att kolla på bytbil.com och dra av lite från priserna där. Antingen man säljer privat eller byter in så får man mindre än vad handlaren tar. (9 ggr av 10)

Jag har kollat på 325i, årsmodell 2007.

T ex: Länk!

En touring med sportstolar, drag osv. 195' oprutat. Listpriset i på 10:orna börjar på 334'. Sen tillkommer utrustning. Säg 380' minus rabatten. Som privatperson kanske jag får 7%. Jag rundar ner till 350' då... Den för 195' kanske du som privatperson får ut 180' för som bäst. Alltså, vi ligger väldigt nära en halvering...
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
En enkel tumregel.

60% kvar av nypriset efter 3 år.
70% kvar av beg priset efter 3 år osv.

Har en bekant som inhandlade i julas en 318 E46 -04 med 11.000 mil.
Nypris 270.000 enl. köpekontrakt.
Beg. pris efter 6 år 100.000 jämnt.

270 x 0.60 = 162.000 efter 3 år. Mil 6.000
162 x 0.65 = 105.000 efter 6 år. Mil 12.000
105 x 0.70 = 74.000 efter 9 år. Mil 18.000
74 x 0.70 = 52.000 efter 12 år. Mil 24.000

Detta gäller vid normal milsträcka och bra skick och givetvis en fullservad bil.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tror nog Lasse har hyffsat rätt när det gäller sin M5:a. Kostnaden för att äga en 8-10 år gammal M5 är i första hand inte värdeminskning utan underhåll, service, försäkring, etc och ska man få ut bra pengar vid försäljning så funkar det oftast inte att ha eftersatt underhållet då köparna oftast är petiga. Ägde själv en 03:a mellan hösten -07 och hösten -08 och värdeminskningen hamnade på måttliga 25' och då inkluderar jag även importkostnaderna. Helt ok för 2 år och 2000 mil med en M5.

Från ny till jag köpte den knappt 5 år och 8000 mil senare hade den skjunkit ca. 600' vilket är drygt 70% av nybilspriset.

___
//Ulf
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Går du till BMW idag och tar deras leasinglösning är avtalet räknat på 46% restvärde. Detta är nog räknat för att man ska kunna byta in bilen tror jag.

-------
//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
På 3 år.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.