|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
Verdi |
karlhilding är nog hyfsat rätt ute när det gäller dussinbilar. Kanske att värdeminskningen planar ut ännu mer i takt med att bilen blir äldre. Problemet med M5 och liknande lyxvagnar är ju att den som har råd att köpa en bättre begagnad för 700' också har råd att köpa en ny för 1 miljon. Kostnaderna blir ju astronomiska i vilket fall och de som har råd har råd. Därför dumpas de... |
|
Verdi: 325 Touringen du refererar till är tillverkad sep -06 och uttagen nov -06, dvs den är 3 år och 4 mån. Den kostade ca. 320´ ny och har rullat ungefär dubbelt så mycket som "normalbilen". Dvs att den kostar ca. 60% av nypris trots att den rullat betydligt mer än vad normalbilen gjort. Hittar du en likvärdig 325T -07 som gått 5000 mil för 160´? MVH Christofer |
|
|
Tänkte på en sak...om jag springer och vinner en sprillans ny v70 tex....då har jag ju fått den gratis i princip. Hur mycket "tappar" den på 3 år? Jag menar...då måste man väl räkna vad den kostade/skulle ha kostat ny i bilhallen och sen dra av värdeminskningen efter det. Eller??? Frasse |
|
|
Ja du är rolig du Frasse.... |
|
Verdi |
Ja, det är lite missvisande att dra in ramavtalsrabatter uppåt 15% eftersom då handlar det inte om köp längre. Då är vi inne och snackar om tjänstebil, leasing osv... Dels har inte alla möjlighet och dels är det jävligt svårt att räkna på. |
|
80% av bilarna som säljs nya i den här prisklassen är ju leasing! Varför skulle de 20% sätta andrahandsvärdena? ------- //Lövet |
|
Verdi |
Att jämföra privatköp och leasing är ju som att jämföra äpplen och päron. Olika regler hos olika arbetsgivare osv. Dessutom har inte alla möjlighet som sagt. Det enda relevanta är att jämföra begpriset med hur mycket det hade kostat att köpa den bilen ny som privatperson utan specialrabatt i form av ramavtal. |
|
Jag jämför med vad bilen har kostat som ny med avdrag för ungefär 10%. Detta tycker jag ger mig ett vettigt snitt för både privatpersoner och företag. Min farbror fick 22% rabatt på sin 520d -07 vid leasing. Jag menar inte att det är den typen av rabatter vi ska räkna på. Men att köra listpris är lika fel. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Jag säger inte att man ska räkna på listpris. Dock tycker jag att man måste räkna på ett alternativ som är tillgängligt för alla. Leasing är dessutom mer komplext att räkna på. Var det privatleasing? Eller genom ett företag? |
|
Företag. Inga speciella rabatter heller. Ramavtal 12%, gratis Touringtillägg och specialpris på Comfortpaket. Allt tillgängligt för alla som leasar, inget "prutande". ------- //Lövet |
|
Verdi |
Ok, bra för honom. Jag har tyvärr inget eget företag att plocka ut bilar på. Min arbetsgivare tillåter iofs att jag plockar ut en hyfsad bil. Men sen tillkommer förmånsvärden, milersättningar, restvärden, minskad pensionsgrundande inkomst osv osv... Jag är lite sugen på att plocka en tjänstebil för att slippa ha så, relativt, mycket pengar uppbundna i en bil... |
|
Om du ändå skall ha en nyare bättre bil privat och du har möjlighet till en bra tjänstebil så skall du absolut utnyttja detta. |
|
|
Verdi: Ta då exemplet med 325 Touringen. Den såldes för ca. 320´ (med normal privatköpsrabatt) för drygt 3 år och 9300 mil sedan. Den har då tappat långt från halva priset på drygt 3 år, trots att den gått dubbelt så långt som "normalbilen", eller hur? Hittills är det ingen som gett ett exempel på någon vanlig bil i bra skick som köpts 3 år gammal med 5000 mil på mätarn och betalat hälften av vad den kostade ny. Skulle möjligtvis vara Frasse som lyckats med det... =) Tänk om kunde köpt en 335 -07 som gått 5000 mil för runt 200´. ;-) MVH Christofer |
|
|
crille,,,,om man tar denna Länk ett exempel då....nypris 465 efter 2900 mil så begär han 335...ett prisfall på 130 000 på knappt 2 år. Faller den i samma takt nästa år (dvs 130 delat med 2=65) så har du nästan halva nypriset, eller? Frasse |
|
|
Länk Frasse |
|
|
Länk Denna kostade 804 000 ny....:) Ganska nära halva priset det med tycker jag Frasse |
|
|
om inte jag är helt ute och cyklar så kostade väl denna cirka 200 000 ny Länk Frasse |
|
Verdi |
karlhilding, Vad är bra tjänstebil då? Jag tycker det är så jävla meckigt att räkna på skiten. Känns som att man tappar kontrollen. Dessutom vill jag inte planera 3 år framåt i tiden. Vill kunna byta jobb utan att åka på en smäll pga bilen osv. Vet inte ens hur många tjänstemil jag har 2011. Det kan vara 0, eller 4000. Och det gör en jävla skillnad på hur dyr bilen blir för mig. Jag tycker helt enkelt antalet okända variabler blir för stort. Men det är klart, det är bekvämt. Får ut 38,50:-/mil. (~27:-/mil efter skatt) just nu när jag kör min privata i tjänsten. Det är ju lite plåster på såren... |
|
Frasse: 325:an kostade antagligen 465´ brutto, dvs ca. 430´. Hur kan du tro att den skulle rasa till 215´ inom ett år? En bil med extrautrustning för över 100´ faller naturligtvis snabbare än normalt. En BMW 7-serie som kostade 7-800´ ny räknar jag inte som en vanlig bil. De flesta skulle nog välja en ny välutrustad 5-serie, därav klent med potentiella köpare. En Peugeot 307 vet jag inte om den kostade 200´ ny, men visst, det kan vara ett bra exempel på ett rejält värdetapp. Franska bilar är ju inte direkt kända för att vara varken bra eller stå sig bra i värde. Observera att jag avsåg vanliga bilar upp till ca. 400´, inte lyxbilar eller objekt med mycket svindyr utrustning. MVH Christofer |
|
|
Ja det hjälper en del så klart men din 320d kostar säkert 40 kr/mil. Kan du ha 320d som tjänstebil så kan företaget köpa in din bil på ett leasingavtal. Samtidigt så blir din nettolön cirka 3000 mindre men ingen sopparäkning, skatt, försäkring, etc belastar dig plus att du får 200 lakan i handen som du kan betala tillbaka om du har lån eller varför inte investera i nåt säkert som en tomt el dyl. Har själv haft en del tjänstebilar men kör nu på ett förmånligt avtal med egen bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.