AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
19.461

antispinn ur funktion på E90

Sida 1 av 2
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
var ute en kort sväng igår och körde med bilen. men när jag skulle starta bilen idag, så startade bilen, sen blinkade radion till och dog.

samtidigt tändes en lampa i instrumenpanenel..

Antispinn lampan lyser, trycker jag på DTC knappen händer inget, inte när jag håller in heller.

Färddatorn visar antispinn och ett !-tecken i samma bild.

någon som haft ett liknande fel? vet ni vad det kan bero på?

min "stealer" har ingen tid fram till 3 mars, vet varken om jag måste punga ut det själv, låta autoconcept ta smällen, eller om försäkringen täcker kostnaden. om någon haft liknande problem på E90, dela gärna med info :) thanks
enklaste är ju att rulla till närmaste verkstad som kan läsa ut felkoder genom OBD 2. bmw originalverkstad är ju helt klart bäst i detta fall men även typ meca o mekonomen kan nog hjälpa dig.
hade du nybilsgaranti o så kostar det inget hos bmw =P

felet kan va så enkelt att när bilen dog sådär så blev det typ spänningsfall och då brukar olika system få fnatt =P
kan va så att ABSen registrerade en felkod att den inte fick svar från nån
hjulgivare och då satte en felkod om låg spänning. tex antispinn och ESP tar ofta sina värden/signaler från just ABSgivarna och vid en felkod stängs alla relaterade system av.
detta är relativt vanligt på lite nyare bilar som kräver ordentligt med batterispänning.

BONNSRUVARTIPS (kanske inget att föredra på en så ny och tekinikspäckad bil dock =/)
skruva av pluspolen på batteriet o ha bilen strömlös nån halvtimma. skruva på polen o starta. lyser inte lampan är saken biff! annars av mot verkstan.
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
ska koppla om mitt slutsteg, blir väl att testa det på torsdag. om inte annat. då testar jag det på bmw, nästa vecka. har bokaat in en diagnos. jag hoppas att det bara är ett software fel och inte så jag behöver punga ut cp mkt pengar.

annars kan man ju köra en factory reset i den gömda menyn
Po
112
Polyphony
335i M-Sport -08
Hoppas du har testat att klicka på DTC knappen 2 gånger direkt efter varandra. :)

be
379
bengalsimon
320i E90 -05
har testat trycka på den, testat hålla in den. men just två gånger efter varandra har jag inte provat. ska sticka till bilen och prova strax.

Länk

här är iaf problemet
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Läste på E90 forum att ibland, även en enkel sak som dåligt laddad batteri kan ge fel medelande när det gäller antislir och antisladd varning. Det kan inte vara fel att ladda batteri ordentligt och testa igen. Hoppas det än ingenting dyrt.
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
ah, får göra det imorrn när jag ändå ska dra om kablar till ljudet. förhoppningsvis är det batteriet. orkar inte att det ska vara något dyrt som jag måste ta ut med försäkringen.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Jag gissar på styrvinkelsensorn.
Exakt samma som på vår 325.

be
379
bengalsimon
320i E90 -05
jag hoppas det är riktigt billigt så jag kan laga det billigt från fickan, annrs hoppas jag det är riktigt dyrt och går på försäkringen, men ska ut och skruva loss ena polen från batteriet nu.. får bli minus, plus polen e ju inte världens enklaste att komma åt...
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Dog radion samtidigt??
Låter ju som en säkring. Vet inte om de går på samma, men det är väl iaf värt att kolla.
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
ja, radion dog. men den funkar nu. :s. det är bara antispinn som somnat.
Po
112
Polyphony
335i M-Sport -08
Har du testat att klicka på knappen 2 gånger i följd för det måsta jag göra på min har fått en förklaring innan att det ska ha och göra med Traction Control och Antispinn men jag är inte säker.

Kanske inte alls är så på E90.

Hade batteriet haft dålig laddning skulle ABS vara ur funktion också, men det fungerar som det ska eller? Att klicka på DTC knappen hjälper inte när bilen indikerar att DSC och DTC är ur funktion.

Får hoppas att utläsning av felkoder kan ge ett mer exakt svar på vad som felar.
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
Länk

här är en video på vad som hände efter era tips. see for yourself :)

testade dtc knappen några gånger, men det funkade inte. så jag kopplade ur batteriet i över en timme och prova koppla tillbaka det.
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
var hos en polare som kan läsa ut felkoder. och det här är vad jag fick ut.

Hydralikenhet;trycksensor;internt fel

(5E20)
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
ingen som möjligvis har haft liknande problem?eller förstår vad felkoden betyder mer exakt? är det en dyr sak o byta?
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Googlade "hydraullic sensor 5E20" och hittade ganska många som har skrivit om detta. Det verkar vara ett känd fel hos BMW 1 och 3 serie. Det känns som att din dealer måste göra en "good will" reparation just för att det är en känd fel. (Whatever you do do not call him a "stealer" buddy). Kolla länken.

Länk
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
tack så mkt raj55!

hehe, nej ska nog slua göra det ;-)

saken e bara att jag inte köpte den av min dealer i eskilstuna, utan jag köpte den av någon privat bilfirma i stockholm. spelar detta stor roll?
48
göteborgaren
520da Touring 2012
tyckte mig se på videoklippet att det stod service -minus 6000km.
kan det ha med det att göra??
kan det va nån säkerhetsvarning de lagt in om man inte gjort service.
hur som helst hoppas det löser sig.
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
göteborgaren: nopes, jag har inte gjort oljeservicen bara. den är bokad redan till nästa vecka.

men jag ringde bmw och berättade felkoden. fick ett svar från honom om ett pris.

20600 :-
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Gå inte på det rövarpriset

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.