|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej jag behöver hjälp med djungeln av hitta dämpare fram jag tänkte snåla o köpa dämpare på biltema fram jag har alltså en 525 1994 touring kom ut 94-03-11 jag skickar 2 länkar nedan vilken av dom ska jag ha Länk 14 mm gänga 45 mm tapp, Touring 14 mm gänga 68 mm tapp, Touring Länk sen undrar jag om det finns nån guide på min bil om själva bytet vore hemskt bussigt om nån hade nån aning | |
|
Hade samma dilemma med min gamla 530 o det är 14 mm gänga 45 mm tapp som du ska ha, den andra är för äldre bilar där fjäderbens nav var högre. NR 1 på båda länkar Äldre bil Länk Samma som din Länk Bilens chassis 7 sista så hittar du bra del info. Länk BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
Äldre bil länken var lite fel men som du kan se det är ändå samma grejer. Länk BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
Nja, jag är rätt övertygad om att Grabber har fel. Kolla här Länk för en bra översikt om vilka mått dämparna har för olika modeller och tidpunkter. M14 och 68 mm skulle jag tippa på i ditt fall. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Transocean |
Ville också snåla och köpte från tema, var för korta och fick ett helvete med en trehjuling som måtte flyttas från verkstan på jobbet. Så: Det bästa är att demontera fjäderbenen och lämna dom till en verkstad som monterar dit nya Bilstein ocj jöss vad det passar och dämpar. |
|
blir inte klok på detta bil o fritid säger att det ska vara den me den längsta gängan o kostar då 1580 kr efter lite rabbat och jag var ner till bmw o fick ut ett papper på min bil vad den har o inte har det ska tydligen vara skljnad om man har ett m paket på den jag har alltså ej nått m paket på den men ja har den tok full utrustad i alla fall . bmw tar för hela fjäderbenet 5700 kr hehe /insatsen 2200 kr o då biltema 449 kr o dom har bara 2 alternativ till kombi jäklgt stor skiljnad på 449 o 2200 från bmw o man ska ju helst byta båda sidor samtidigt köpte dom där små stagen också dom sitter på på själva fjäderbenet o enligt expertis ska jag ha den långa om det är gängan eller längen på den är jag osäker på sen hör det till att jag då inte är bosse bildoktor klarar man att byta detta själv antar att ja måste ha en fjäderspännare hoppas nån vänlig själ ser detta |
|
|
hej grabber dp ska det vara denna enligt mitt chassi nummer Länk men det står ju sänkt sport chassi på den o enlgt bmw har ja ej det fattar badboll av detta |
|
|
Jag återupprepar att min tidigare länk ger ett solklart svar på måtten. Det som står i Realoem är inte vad din bil är utrsutad med, det som står är de variationer på artikelnummer som gäller för en viss utrustning. Här är några beskrivningar: Länk Länk Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hej tackar för dina tips men den stora frågan vart ej besvarad vilken dämpare jag ska andvända finns 2 st alternativ på biltema vilken av dom är rätt ? |
|
|
14 mm gänga 68 mm tapp, Touring den hade du erikw trott men är det 100 % att det är den jag ska jag ju köpa 2 st springer iväg i pengar ändå o sen ska jag köpa fjäderbenslagringarna också hade ja tänkt |
|
|
Är fjäderbenslagingen bytt så ska det vara denna. Om du ändå ska byta dessa så kan du ju kolla att sakerna passar ihop innan du börjar riva i bilen :-) Biltema har öppet köp, så det är bara att lämna tillbak om det inte passar. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
så man kan anpassa dämparen efter lagringen då |
|
|
Ja, och tvärtom också! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag lyckades aldrig få någon klarhet i detta då jag bytte på min 525iT -94, sluta med att jag fick riva ner skiten och titta efter innan jag kunde beställa, tur man har flera bilar att åka med. //Magnus |
|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Hmmm, stämmer Biltemas rekommendationstabell? Blir lite osäker på när det står 1.97 som slutdatum, den sista touringen tillverkades väl 6.96? Jag har alltid delat in E34:ans stötdämpare fram i 3 "generationer" -> 07/90 = M12 07/90 -> 09/92 = M14 09/92 -> = M14 (ny design) Finns det fler varianter? Försöker få logik i bilden Länk som ErikW länkade till, men hur ska man tolka den? BM515 : Satt i 518i/520i modeller upp till 7/90 BM517 : Satt i 518i/520i modeller från och med 7/90 och framåt BM516 : Satt i 525i modeller och uppåt upp till 7/90 BM518 : Satt i 525i modeller och uppåt från och med 7/90 och framåt Men då saknar jag 09/92 brytdatumet, för ETK har olika reservdelsnummer på stötdämparinsatsen iallafall. Om det beror på att gängtappen eller någon annan del är annorlunda eller något helt annat vill jag dock vara osagt. Här finns en liten guide för byte av fjäder och dämpare fram på en E34 Länk |
|
jag har en fundering borde det inte gå o byta dämparen utan att lossa hela fjäderbenet ? borde ju kunna gå o lossa oket sen skruva bort själva bulten för dämpare då släpper den o då sitter själva lagringen kvar sen ja o fjäderspännare innan det självklart,tar jag bort hela fjäderbenet åker ja då inte på en framvagns inställning ? o jag får nog göra som föregående talare ta bort skiten o mäta |
|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
525_vanos : Jodå, du kan lossa och bara luta ut fjäderbenet ut ur hjulhuset. Används av många när de vill byta fjäder. Men ska du byta dämparinsatsen vill du ha fjäderbenet löst. För du måste lossa "the mother of all muttrar"! Dvs den guleloxerade ringen på bilden nedan Länk Själv fick jag sätta det i ett skruvstäd och ta den största rörtången jag hittade och ett 1 meter långt järnrör för att få lossen den muttern. Och alla har inte haft samma tur som jag. Tro mig - du vill inte ha fjäderbenet hängades ut ur hjulhuset när du försöker lossa denna mutter. Nejdå, ingen hjulinställning behövs om du tar bort fjäderbenet. |
|
jaha då sprack den iden då någon som vill hjälpa mig o byta mot ersättning självklart ? |
|
|
Hej nu kom nästa smäll jag har tydligen M-chassit bmw eskilstuna hade missat en siffra i mitt chassi nummer o bara dämparen kostar då 4700 nu vet jag inte var jag ska köpa dämparen |
|
|
Hej,har du sökt på ChassiIT.se? dom har ju klart prisvärda alternativ.. mvh Lelle Lelle |
|
|
ska kolla tack för tipset |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.