|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Lämnade in 328:an för en mindre reparation, en packning saknades så bilen fick bli kvar över helgen. När bilen ska hämtas visar det sig att bilen ställts utomhus och att den vandaliserats genom att någon mindre smart person repat nästan hela bilen med ett vasst föremål. Problemet är att jag bara har halvförsäkring på lill-BMW:n. Talade med verkstaden, de har ingen försäkring som täcker detta. Vad göra? Någon som råkat ut för något liknande och fått det löst på ett bra sätt? | |
|
Låter inte som någon vidare verkstad. Har de placerat bilen ute och inte har någon försäkring så får de ju snällt betala. Sen gäller väl halvförsäkring mot skadegörelse? MVH Christofer |
|
|
Hej, Det är bara för verkstaden att betala, de är ansvariga för bilen under reperationen om inget annat har avtalats. Lars |
|
|
Du har lämnat ifrån dig bilen i ett visst skick och dom förväntas återlämna den i samma skick! Kort sagt: Dom betalar vad det kostar! Punkt slut! //*Hemlig* |
|
|
Det är ju krav, om inte av självbevarelsedrift att man har det. Däremot så har de säkert en väldigt hög självrisk men det är ju inte ditt problem. Du bör även ta kontakt med ditt försäkringsbolag och berätta vad som hänt för du har ju rättshjälp i din försäkring... M V H Stephan |
|
| Tackar för responsen, jag ska fortsätta förhandla med verkstaden. Det jag fått reda på är att Konsumenttjänstlagen Paragraf 32 säger att verkstaden är skyldig att ersätta om de varit försumliga. Lite diffust... | |
|
Det är bara att stå på sig, klart de ska betala. mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
|
Självklart att verkstaden har ansvar för din bil tills du har hämtat den. Påstår de något annat?? |
|
|
Verkstaden är ansvarig om de tappar något på bilen eller förstör något. Om det händer något med bilen som tredjepart är skyldig till så ansvarar inte verkstaden för bilen/skadan. Om verkstaden parkerat bilen ute bland sina bilar och kundbilar så kommer verkstaden inte anses vara försumlig. Det är precis samma sak om du parkerar din bil bredvid en annan bil och den andra bilen börjar brinna och lågorna slukar även din bil. Har du ingen brandförsäkring så står du utan ersättning. Det finns många rättsfall och fall hos ARN om detta och tyvärr så har ingen drabbad fått rätt... There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Om verkstaden har parkerat kundbilen på sitt område gäller deras försäkring. Om verkstaden har parkerat kundbilen på allmänt område område, gata etc så gäller kundens försäkring. |
|
|
Även Trafikförsäkringsföreningen kan ersätta dig för skadan. BMW CS #5206 |
|
|
Kollade med Trafikförsäkringsföreningens hemsida, de ersätter endast skador då annat fordon varit inblandat och sedan inte gett sig till känna . Eller fattade jag fel? Som ni ser på insändarna så är det inte helt enkelt att veta vad som gäller. Kan möjligtvis verkstaden anses försumlig om de parkerar mitt fordon utomhus utan att jag vet om det? |
|
|
En halvförsäkring täcker skadegörelse vad är problemet? En verkstad kan inte ansvara för att bilarna inte blir utsatta kan inte förvänta sig att alla bilar ska få plats inne i garage dygnet runt. Är väl bara ringa försäkringsbolaget så löser dom det nog Mvh // Janne // 4 cyl är INTE en riktig BMW |
|
|
Enligt Trygg Hansa så måste man ha vagnskada för att skadegörelse ska täckas av försäkring. Se Länk och klicka på vagnskada och läs det som står där. Nu vet jag inte hur det är på andra bolag men skulle kunna tro att det är likadant där. Rauta, visa gärna den information du grundat dig på att halvförsäkringen ska täcka detta. __________ Mvh Grelle |
|
|
Pw tec hoppas det löser för dig, men skulle det inte göra det kontakta lokala tidningen så får företaget dålig publicetet. Då brinner det säkert i knutarna efter det... |
|
|
Grelle ska fixa en scanner och visa dig. Har haft Länsförsäkringar och Dina förut och nu har jag Tre Kronor och samtliga täcker halvförsäkring ALLT utom vagnskada det vill säga skadegörelse,brand,stöld osv. Vad ska man annars ha en halvförsäkring om den inte täcker skadegörelse brand och stöld?? Då kan man ju lika gärna ha trafikförsäring. Vagnskada är ju bara om du krockar bilen själv du har nytta av det. // 4 cyl är INTE en riktig BMW |
|
|
Gör gärna det. Halvförsäkring täcker ju som sagt stöld, brand och glas. Det är anledningen att ha den utöver trafik. Men som du ser så visar min länk att det är felaktigt att tro att halvförsäkring alltid täcker skadegörelse. __________ Mvh Grelle |
|
|
Förlåt Sweland och dina ska det stå har aldrig haft med länsförsäkringar att göra // 4 cyl är INTE en riktig BMW |
|
|
Grelle: Är nog som du säger olika regler från bolag till bolag när jag tänker efter har jag haft tillägg på min halvförsäkring som täcker skadegörelse fast jag har aldrig haft vagnskada det vill säga helförsäkring på någon bil. // 4 cyl är INTE en riktig BMW |
|
|
Här är en broschyr från länsförsäkringar Länk Jag citerar: "Vagnskada Med vagnskadeskyddet får du betalt för skador på din egen bil vid en trafikolycka, även om felet är ditt, vid annan yttre olyckshändelse och vid skadegörelse." Det verkar som det krävs helförsäkring även på länsförsäkringar för att skadegörelse ska täckas. __________ Mvh Grelle |
|
|
Okej, det jag ville visa är att om man kommer med säkra påståenden i form av: "En halvförsäkring täcker skadegörelse, vad är problemet?" så får man se till att man har rätt, blir lätt fel annars... __________ Mvh Grelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.