AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.665

Nyinköpt 320, - 03:a med gult klegg på insidan av oljelocket

Sida 2 av 2
Har precis bytt VV och jag har fortfarande gult klegg på oljelocket, speciellt vid statskörning. Tror inte det är någon fara, använd motorvärmare så är det nog lugnt.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Alltså, en förbränningsmotor är ju byggd för att omvandla bensin och luft till vattenånga och koldioxid så det är inget konstigt att det kommer vatten i vevhuset och även oljan. Kör man bilen så pass länge att den uppnår full driftstemperatur och sedan får hålla den en stund så ska klägget försvinna. men det är klart, kör man 4 km fram och tillbaka till jobbet i stadstrafik blir den aldrig varm. Och garanterat inte om man prioriterar kupevärmen före att få upp värmen i motorn.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag bytte vv på min 330 02' för att den luktade bränt och jag nöjde mig inte med att bara byta ventilkåpspackning, Tänkte att det kanske var vv som orsakade detta. Den drar varken mer eller mindre olja nu än innan (jag brukar skvätta i ett par deciliter då och då) och på min 316 Compact har jag gult klegg på stickan nu i vinter men den går i övrigt hur bra som helst och jag har inga tendenser som jag märker att vv skulle vara igensatt. I stort sett de flesta på AP förklarade att det var normalt för lite kortare resor som jag oftast gör. Körde även +25 mil och märkte att klägget nästan helt försavnn, Det har med kondens att göra. Man ska vara uppmärksam dock, att den inte vitryker eller går dåligt, då vet man ju. Eller att den börjar ta vatten...

Brukar få fylla lite extra olja även i min 316 - alla (motorer) verkar dra lite extra olja jmf med andra bilar (jag är själv från VAG-träsket och blev förvånad)

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.