AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.664

Nyinköpt 320, - 03:a med gult klegg på insidan av oljelocket

Sida 1 av 2
Ha
9
Hayabusan
320, -03
Har haft bilen sen i fredags och blev rejält nervös idag när oljepåfyllningslampan lös när jag stängt av bilen. Det var en gulaktig smörja på insidan av oljelocket, och oljan på oljestickan var lite sotig. Har kollat rundor lite på forumet och tror att det lutar åt kondens. Vad tror ni ?

Ska byta olja och filter så fort det bara går. Om det nu inte är det är det då toppen som ska renoveras ?
Hittade en oljeflaska i bilen efter den förre ägaren och troligtvis har han ju vetat om detta men kanske inte fattat hur man gör något åt det förutom då att fylla på olja. Vågar jag köra den till jobbet imorgon ?? Eller finns det risk att hela skiten rasar ?

Tacksam för svar och tips

Hayabusan

wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Det är normalt med lite gult klegg i oljelocket, troligen bara kondens om oljan på stickan ser bra ut, alltså från nybytt gyllenbrun till mörkbrun. Kolsvart är mindre bra men iaf bättre än vit/grå/gul-mjölkig (vattenblandad).
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Lugn och fin.

Det är rätt vanligt att man behöver fylla på en liter mellan oljeservicen. Säkert så att förra ägaren har varit så snäll och fyllt på = han/hon bryr sig om bilen.

Mvh
Kristian
Byt ut VV kittet till den isolerande varianten snarast !
Gult klegg är förstadiet till igensatt vevhusventilation och jag skämtar inte !
Samma visa på min 320i-01 att den började ta lite olja,ca 0,5 liter var 300 mil typ.
Sen började den dra allt mera.
Kollade oljelocket och såg gult klegg på insidan och kort därefter läste jag om igensatta vevhusventilationer här på AP.
Beslutade mej för att byta och det var nog tur för på de sista 3 milen på väg till verkstaden för det planerade bytet gick det åt 1 liter olja !!
Vevhusventilationen var helt tät och igenfrusen så bytet kom i sista stunden.
Idag är de flesta kitten restade alltfrån några dagar till månader pga allt problem med just detta,och M54 motorn är den som tydligen har haft mest problem.
Kostnaden för att byta detta varierar från ort till ort,men mellan 3200kr till 9000kr har jag läst om här på AP.
Att "gult klegg" i oljepåfyllningslocket är förstadie till Frusen VV är kanske ett lite väl överdrivet synsätt.

När det är minusgrader ute så bildas det kondensvatten i alla typer av bilmotorer. Du har en driftstemp på 70-80 grader. Och en utomhus temp på låt oss säga minus 10 grader. Det är 80-90 graders temperaturs skillnad.
Detta sker likväl på porsche motorer som på volvo eller bmw motorer.

Att sen M54 har specifika problem med frusen vevhusventilation och man bör därför kolla över vevhus ventilationen är en helt riktig rekomendation.

Det är ett ganska intressant fenomen att det blivit så väldigt vanligt med just detta problemet när m54an börjat bli till åren kommen. Den lanserades till E46 MY01. Under de åren jag hade en M54B30 så fanns inga fall av frusen VV på forumet. Det är onekligen kopplat till påbränningar och beläggningar som kommer under årens lopp.

Länk
Ja nog är det konstigt,men denna vinter är den tuffaste på minst 10år så detta kanske är orsaken att så många drabbats?
Nu har detta fenomen även hänt nyare märken/motorer än M54an med vad jag läst på AP,så orsaken göms väl i mera saker än en antagligen?
Longlife servicar,kylan,avgasrening mm gör väl sammantaget att problemet uppstår?
Som vid flygplanshaverier så är orsaken gömd i en massa händelser som slutligen orsakar haveriet.
Mänskliga faktorer spelar en högts befintlig roll när det uppstår haverier inom flygflottorna och detta finns nog även inom detta med motorerna i BMW bilar med?
Det jag tänker på är servicar och allmänvård av bilen i sin helthet.
Att köra 2500-3000 mil mellan oljebytena är nog i det längsta laget oavsett oljetyp/märke.
Tätare byten typ var 1500 mil och byte inför vintertiden bidrar nog till skydd mot detta vevhus elände i större utsträckning än man tror.
Visa användare
4.003
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag bytte olja och filter i somras 330i 05 E46 bilen var på 9065 mil olje byte ny är den på 9764mil och olje lampan lös,,Fyllde på direkt en liter men även jag hitta gul klägg vid stickan samt locket..extremt jobbigt vart tar oljan vägen liksom ingen läckage heller..
finns bara en förklaring,VV
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Är inte jag felunderrättad så kan just trelitaren dricka en del olja och fortfarande betraktas det som normalförbrukning. Har för mig att BMW har lämnat en referens på 1 l/1000 km, kan någon verifiera det?

Sechs macht Spass!

Mina bilar: Länk
Det är mer än M54B30 som sätter i sig olja. Mer eller mindre alla M54 verkar vilja ha ca 1 liter/1000 mil. Min M52TU drack aldrig en droppe mellan intervallerna däremot 330n var törstig enligt ovan.

Länk
Visa användare
4.003
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hoppas att det verkligen är så men sjukt ändå liksom 6.5 liter på 700 de e ju fööör mycket...vet inte vad det är nu men jag litar inte så mycket på Catsrol längre helt enkelt,Har haft det i alla mina bilar har aldirg upplevt woow känsla..
Funderar på olje/filter byte nu till somaren då ska jag prova Mobil1 som Hasso rekommenderar,Tycker han de då ska man fan lyssna,den ska tydligen bidra med bättre soppa förbrukning oxå

Hur mycket olje är det kvar i bilen när olje lampan lyser?
Ha
9
Hayabusan
320, -03
Var kan man få tag på VV kitet ? Vågar man fortsätta köra när det är så i oljelocket ? Köpte 8 liter olja idag och nytt filter ska testa byta och köra en riktig långtur och se om det blir bättre.

Visa användare
4.003
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hayabusen: min är precis som din just nu jag fyllde på 1 liter olja och fortsätter att köra ska som sagt byte oljan när det är varmare..Det är som sagt kondens som de flesta säger..

VV kittet finns hos BMW vet jag.Vet dock inte hur mycket det kostar det finns trådar även priser finns.

Vad köpte du för olja?
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
1 liter på 100 mil låter väldigt mycket. Kan bara jämföra med m3:an jag har som inte tagit en droppe olja mellan olje bytena. Kör ca 800 mil mellan oljebytena. Mvh
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Såg fel! Sorry
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Ja, det låter lite väl mycket. 1 liter på 1000 mil låter rimligare.

Sechs macht Spass!

Mina bilar: Länk
Ha
9
Hayabusan
320, -03
Jag köpte Castrol Edge sport helsyntet på Mekonomen.

Ha
9
Hayabusan
320, -03
Kollade precis vad det skulle kosta att lämna in den på bmw för ett byte till en ny vv som är isolerad och det skulle gå på strax under 7000 kr. Bara att köpa vv utan arbetet kostar det 2100 kr ca. Är det svårt att komma till att byta den själv ? Tänkte om man kan köpa kitet och lämna det till någon som kan meka eller det är riskabelt att göra så ?

Po
112
Polyphony
335i M-Sport -08
Hade jag vart dig så hade jag köpt vv kittet och gått till en annan verkstadsmekaniker som är minst lika duktig som BMW's bara att du slipper betala för BMW's personal och lokalkostnader. Spara bara kvittot på reparationen tror knappast din bil kommer tappa värde för det.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En liter olja per 100 mil ligger faktiskt inom de godkända toleranserna från BMW, när det gäller oljeförbrukning.

Personligen tycker jag det är på tok för mycket....

Prova att byta till en något tjockare olja, t ex helsyntetisk 5W40 eller kanske t om 5W50, så bör oljeförbrukningen minska.

Sedan är det aldrig fel att göra ett extra oljebyte mellan de långa ordinarie bytesintervallen!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
en frisk motor ska inte behöva tjockare olja än *w40 annars är något påtok galet eller förslitet.

BMW ownz
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Falsterbo, det är för att dels är de itutade att rekommendera den olja som BMW säljer och dels förnekar de problematiken med oljeförbrukningen i M54-motorer. Som lök på laxen är det tveksamt om merparten av de som säljer olja till slutanvändarkunder ens vet hur klassningssystemet på oljorna är uppbyggt...

Att hårdtrimmade motorer som t ex M-bilarna drar lite olja kan man väl kanske köpa, men att vanliga moderna bruksmotorer drar upp till en liter olja per 100 mil (och det anses vara ok) är inte Ok i mina ögon. Då har jakten på minimal friktion i motorns konstruktion och brukande av allt för tunn olja (i jakt på minskad förbrukning) gått för långt.

En frisk motor klarar sig oftast med xW40, men i vissa fall (problemkonstruktioner) och motorer som går väldigt hårt (bankörning) samt i viss mån slitna motorer kan ibland må betydligt bättre av en lite tjockare olja. Men att slå i t ex 10W60-olja i en frisk motor som inte har det behovet, bara för att få köra på "racingolja" (låter bra vid korvmojjen!) genererar bara onödig friktion i motorn, vilket leder till lägre effekt och högre förbrukning!

Jag skulle som sagt prova mig fram stegvis - först en 5W40-olja och se hur motorn reagerar oljeförbruknignsmässigt. Räcker inte det, prova en 5W50-olja och se...

Däremot bör man vara observant på att om man frångår BMW:s rekommendation om Longlife-klassad olja, bör man byta olja efter ungefär halva normala oljebytesintervallet (ca 1250mil).
Detta är inte fel att göra även om man använder LL-klassad olja!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.