|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
planen var att bara köpa en vanlig e32a som slit o släng kärra och jag hittade en en brons/brun metallic 735a 88a skattad samt besiktigad! väl på väg dit tänkte jag att den är säkert som dom andra RASEN man ser o hittar jag menar e32 är riktigt gammal nu:) väl på plats finner jag en nja inte fin men hyffsad vagn och hela KÄNSLAN känns rätt då den står på en villa uppfart o sover med motorvärmaren inkopplad och den äldre mannen redan är ute och skottar fram den ur snön! vi pratar en stund och man känner att han är lite KÄR i bilen, så här är det inte frågan om att han vill kasta iväg nåt bara för ATT få pengar. jag kikar in i bilen och ser det biega skinnet och armstöden samt stora färddatorn och blaupunkt spelaren:) då känns det änu mera rätt:) lite rost i ena flygeln och nåt stenskott här o där men det är nåt speciellt med bilen på nå vis så han drar igång den och då blir jag helt stum!!!! den är knäpptyst och går jämt o fint och jag säger:här är det nån som skött sina olje byten:) så vi hoppar in och far iväg o jag fattar inte! inte ett klonk nånstans och automaten växlar som på en NY bil... väl tillbaka hos det äldre paret så går vi in på en kopp kaffe och jag ser att det ligger en HÖÖÖG med papper på köksbordet och han säger att :här är det jag gjort på bilen var god läs!!! bilen har gått 27tusen mil nu!!! för 3tusen mil sedan: fabriks ny topp komplett bytt på bmw i solna samt kylare/vattenpump/luftmassemätare/sotningsats/värmeventiler.mm,mm pris 39850kr för 2500mil sedan: urplockning av automatlåda samt renovering a turbin/lameller/ osv, pris 13500kr för 3 tusen mil sedan: alla strålkastare bytta på bmw i solna pris 4700kr för 3200 mil sedan: samtliga bromsrör och slangar och lastavkännare på bmw i solna 7456kr för 2500 mil sedan: lambdasond/katalysator/tändstift/ pris 6800kr för 4tusen mil sedan: bromsskivor bak/belägg/wire växelväljare pris 4774kr för 4tusen mil sedan: motorvärmarpaket pris 4000kr och såhär håller det på upp till 123tusen kronor samt diverse saker och för att inte glömma dom vanliga regelbundna servicarna! jag satt mållös! hursom köpte jag bilen och körde hem o njöt av en e32 735a som folk verkligen kostat på och käns som ny att åka i fast utanpå så ser den ut att vara i bruksskick men allt det dyra är ju det som inte syns! och visst finns det fel i den som tex nån lampa som inte lyser osv .... | |
|
Fan vad avundsjuk jag blir nu! Måste fråga, vad betalade du? 40 000, 50 000?? |
|
|
Blir avundsjuk, letar som en galning efter en E32a. Hittat några men ingen som känns 100%. Sen beror det mycket på vädret som gör det jobbigt att åka längre sträckor för att kolla bil. Grattis, också nyfiken på hur mycket du fick ge för den. Sen bilder såklart =) |
|
|
hej igen på er! saken är att själva bilen alltså utsidan är ju som dom oftast är nu fast lite finare jag menar då tex lite rost här o där och slitet på stolen osv och klimapanel som krånglar men sånt går alltid att fixa.. det folk brukar skita i på just e32orna är sånt dyyyyrt som är gjort på den här! funderar faktiskt på att kasta ut den på B och skaffa mig en risig istället! blev för mycket det här med tanke på att jag ALDRIG någonsin sett så mycket gjort på NÅN e32a |
|
|
var ute o kikade på bilen nu och hittade en till bytt sak:) generatorn är HELT ny sitter streckkodslappkvar på den och jag hittade kvittot från bmw åxå : pris 4700 ink montering och någon klammer! 2månader sedan.. blir bara roligare det här |
|
| Det tråkiga(eller hur man nu ska uttrycka sig) är ju att det trots allt visar vad det kan kosta att hålla en äldre lyxbil i skick om man inte är en bra mekaniker själv. Nu var det ju en stor reperation som drog upp kostnaden ganska mycket men vi har ju här ändå förklaringen till alla "vraken" som finns till salu där ute. | |
| Låter som min 7:a.. förutom att min inte växlar :D | |
|
Ska jag börja räkna upp vad som är gjort på min under min ägandetid så närmar man sig summan som "m5tomten" har sett på kvittona kan man misstänka :) Få se nu... Ny lack(halva bilen efter diverse rostlagning osv), tank bytt,bränslepump bytt, lmm bytt(renoverad egentligen),kylar´n bytt,v-pump bytt,avgassystem bytt(från kat o bakåt),rostskyddsbehandlad på seriös firma, renoverad generator(allt utom lindningarna som var bra enligt bilelsfirman som gjorde detta), stötdämparna bytta runt om, fjädrar bak bytt,bytt lågtryckskontakt i AC+ bytt kylmedia till R134a,renoverat "fläktsvärdet", bytt styrväxeln pga glapp, bromsrör hela vägen(utom i motorrummet), alla bromsskivor + belägg+ handbromskit + bromssköldar bytta bak, bytt handbromswire+ alla andra vanliga servicedetaljer flera ggr om såsom stift,filter,ventiljusteringar, oljor osv osv + någon oljetryckskontakt o andra småsaker som blir såsom casterstagen t.ex. :) Hmm, nu kommer jag inte ihåg mera... Kan kontrollera lite i morgon på inköpta saker om det är någonting mera väsentligt som är åtgärdat. Fd ägare har åtminstone bytt mellanaxel(ny), bytt toppackning, som är dom "största"(läs dyraste) reparationerna vad jag vet iaf.. Det jag "saknar på listan" är i princip automatlådan, dock växlar den bra o oljan bytt åtminstone tre ggr i min ägo(+ sil en gång)..+ strålkastarbyte.. Mvh Janne. |
|
| Ingen vidare kvalitet på E32orna som det låter på er? | |
|
Jaha, vad kul att det går att hitta sådana exemplar som är påkostade med splitter nya delar.. :) Ganska sällsynt får jag förmoda. Annars till er som gnäller på ras o taskiga objekt. Hört talas om skroten när det gäller att skaffa delar..? Folk verkar ha lite olika preferenser också på vad som är bruksskick och skrot. När jag köpt min 528a (E28) så var det en arbetskompis som sa att han ställde högre krav än att nöja sig med att det fanns några bucklor på bilen. Bucklorna är små och oväsentliga för min del samt att det finns en buckla i kofångaren bak. Huvudsaken är att bilen funkar bra! Min bruks E23 som jag nyligen köpte, ser för jävlig ut gällande motorhuven och grillhalvorna saknas, samt att det är sprickor i blinkersglasen. Defekter efter en viltolycka som inte är fullt åtgärdade ännu. Men själva bilen funkar relativt bra. Ett relä behöver bytas som har med att göra om bilen ska starta eller ej och den är tjurig att hålla igång innan den börjar få upp tempen något. Men so what, det är en bruksbil och relativt fri från rost, men uppfattas säkert som ett vrak färdig att skickas till skroten av vissa.. |
|
|
E32:or är bra bilar med fullgod kvalitetskänsla, betydligt mer kvalitet(läs hållbarhet) än nyare bilar skulle jag säga, men en gammal bil som en E32:a är och som gått som bruksbil sedan ny behöver byta delar och repareras emellanåt, dom som inte "förstår det" har ingen riktig insikt.. Men visst, t.ex. bilar som står i garaget halva året är det en annan sak med, där är det antagligen mest "polertrisseproblem" på ;) Mvh Janne. |
|
|
Den låter fin bilen i tråden, men helt unikt är det inte. I så fall är min bruksvagn (735-92) lika unik :) Delvis ny lack, helrenoverad motor, ny automatlåda från BMW, nya M-technik stötdämpare/fjädrar, ny generator, ny kondensor/torkfilter, bromsar, framvagn, fälgar, vindruta, avgas, strålkastare mm. Dock är inte min inlämnad till BMW för så många saker utan det är jag själv som pulat med det mesta. Visst är det snyggt att ha pappersdokumentation i ordning, men ska den bli värd mycket den där så borde man nog fixa en hellack och sedan ta bort den från allt vad bruksbilskörning heter. Internationellt E34 M5 register Länk |
|
|
hd91! självklart är din unik jag menade bara att jag blev paff och ställd över att allt var bytt och påkostat men visst det finns säkert många vagnar där ute som är som den här bara det att jag inte stött på dom och till vanligheten så brukar dom vara i mycket dåligt skick under ytan! |
|
|
Ja, det har du helt rätt i. Den genomsnittliga E32:an på Blocket är riktigt riktigt sunkig. Kollade på en bil som stod vid lokala macken här om dagen. Rosthål, tejpad skinnklädsel, M30n lätt som en skördetröska. Helt otroligt att den rullade. Internationellt E34 M5 register Länk |
|
|
jag vet dom är riktigt dåliga! jag var o kollade på en i gröndal(sthlm) för 3v sedan som var riktigt fin utanpå och ja komplett liksom men återigen då det gick igång så var visko fläktkopplingen trasig och motorn lät som en audi 100 utan olja:) sen så när jag la i driven och skiftade till backen så kom ett KLONK man absolut inte vill höra haha samt att det var 3-4sekunders fördröjning mellan N till D och från N till R vilket inte är bra , sen var ena torkararmen livlös samt blästrade stålkastare och spruckna dimljus sen så tyckte jag att det lucktade bensin och kollade bak o jo men visst då läkte tanken lite smått. innanför huven satt den klassiska tejpningen av insugsgummi hahaha... jag hade iof redan för länge sedan bestämt mig att jag inte skulle ha den men jag ville se hur mycket skenet kan bedra... så jag tog en tur i gröndal och på fullaste allvar trodde jag att framvagnen samt bakbussningarna skulle packa ihop vilken sekund som helst för det lät som när man spelar kastrull:) så den bilen jag hittade är ljusår ifrån och den knep jag direkt! men visst finns det påkostade o skötta kvar men ruskigt ovanligt |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Undrar om E32orna kommer sticka i värde sen när "alla" bara är ras som finns kvar? Bromsrören byter de till koppar-rör och INTE originaldelar som de på BMW så fint skyltar med. Klart bättre med koppar - men fortfarande inte original. Jag har själv kvitton på nästan 80.000kr på min E32 och den har nu rullat 15.900mil. En -90. Den ska få nya stötdämpare runt om detta året och sen vanliga olje-/filterbyte samt tändstift. Därefter klarar den sig ett bra tag. Nya däck hade förvisso inte heller varit fel, men den körs knappt 100mil om året. Vad man allt skulle vilja göra med den springer nog lätt iväg med ett par hundra tusen kr. |
|
Hallå! På en av mina 735:or, som gått som tjänstebil på ett fondkommissionbolag i Sthlm. mellan -94 och -04, hade jag kvitton från BMW-verkstaden på exakt 252.730:- inkl. moms. Så skall det se ut! Bilen får ju inte se använd ut alls, trots 20-30.000 mil på klockan! Andra bilar köper jag inte.... Mvh /A BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Grattis till din bil, man kan nog lägga ner mycket pengar på sina bilar. men du har inte berättat vad priset slutade på?? hur mycket fick du ge för den?? |
|
|
Det kanske är så att han inte vill avslöja priset.? 535i -89 (Royalblau) (såld) 740iA -92 (Lazurblau) (såld) 535i -88 (Diamantschwartz) (såld) |
|
|
Ska vi spekulera i pris så är det ju så att man köper en 735 E32:a för kaffepengar idag... Sedan så måste man inse som köpare att en billig E32:a oftast inte är vårdad som den ska och säkerligen tarvar en hel del pengar för att få "i ordning" igen.. Verkar som om säljaren av denna bil inte riktigt visste vad man kan ta för en påkostad E32:a och sålde för liknande pris som "renoveringsobjekten" på blocket, dvs mellan 3-10 papp ca. Låter iaf så.. "mellan raderna" :) Mvh Janne. |
|
| Bilder tomten :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.