AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
43.735

Hur styr du egentligen?

Sida 2 av 2
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det snabbaste sättet att ta sig genom en kurva verkar ju i rally vara ett rejält uppställ avvägt så att drivkraften delas upp i två kraftkomposanter. En som utgör centripetalkraften (reaktionskraften på centrifugalkraften) och den andra komposanten driver bilen framåt längs vägen.
Tittar man på fyrhjulsdrivna bilar i t.ex. Trophee Andros som består av nästan bara hårnålar så vänder man ju i princip 180° innan man kommit fram till kurvan:
Länk
Alltså måste 4 vilt krafsande hjul ge en större kraft som motverkar centrifugalkraften än att följa spåren utan hjulspinn så snabbt det går utan släpp? Det är ju lite konstigt då man för att komma upp för en hal backe oftast lyckas bäst genom att smyga utan hjulspinn. Det ger alltså bäst kraftöverföring fast då riktad parallellt med vägen så att säga.
Vilka faktorer är det alltså som gör att denna breda körstil går snabbast?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har nog inte helt förstått hur frågeställningen ser ut.

Är det att det understyr lite lätt men under kontroll eller handlar det om att man missbedömt hastigheten och måste rädda situationen och hålla sig kvar på vägen?

Sen förstår jag inte riktigt:
"Vad gör du, om det börjar understyra lite eller går för fort in i en kurva?
Jag har det så inpräntat att gasa, men kan klara nästan alla situationer genom att gasa mer. Till skillnad från vad de lär ut i trafikskolorna. (frikoppla, styr emot)"

När trafikskolan pratar om att styra emot handlar det väl om överstyrning?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Anders-72: Om du tittar på Traktorpulling så används samma princip där. Fullt fräs nästan från början. Kraften som skapas när gruset skottas bakåt hjälper traktorn framåt. Vilket ter sig lite märkligt som du säger iom att om man tar det piano med bilen så kommer man oftast fram bättre. Jag gissar att det handlar om däck här som lyckas riva mycket i marken. Ett vanligt dubbdäck lyckas inte få samma riv som ett isdäck.

Hade du däremot haft ett giftigt isdäck på din bil hade det förmodligen gått bättre med fullgastekniken.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, jag misstänker att om man smyger med ca 7-8 mm dubbutstick på hård is så kanske 2mm eller nåt tränger ner i isen av tyngden. Något magiskt måste alltså ske när man trampar gasen i botten. Att det skapas nya greppunkter hela tiden eller något.
Kanske lika bra det, annars skulle det ju vara mer som att titta på schack när man såg på rally :)
Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Det jag menar är att de flesta situationer kan klaras med gas.
Om man har kontroll på eländet.
Jag medger definitivt att jag är lite "arbetsskadad", eftersom jag åkt så mkt is.
En generell reflex är att sluta gasa, men det är inte så bra i de flesta lägen.
Om man vill bli grym bilförare rekommenderar jag att man testar att åka hoj på is. När man inser att man inte har ett skit att styra med (om man nu inte har finndubb) så hittar man andra utvägar.
Gasen, som det var.
Jag är ingen king på racing, men har testat en massa och dessutom coachat en av de bästa.

En sväng är en sväng, hur mkt man än rätar ut den.

Power is FUN without Control
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det kan ju vara så att det finns många fler faktorer att påverka genom själva kurvan med ett brett uppställ om man behöver finjustera det som var galet i ingången. Om man nu åter tar Trophee Andros som exempel så kan man ju se att drivingen kan gå från fullt ös till låsta hjul samt olika rattutslag, allt inom samma kurva.
Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
@Anders-72:
Nästan samma sätt som man kör FWD på.
Men 4 sprättar på lite mer.
Ja, man har nästan helt, eller mer än helt bakvänd bil innan man möter apex.

Sjukt jävla kul är det.

Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Allt beror dock naturligtvis på fästet, om det finns eller inte.
Att köra med rallydubb med 50/50 är inte alls intressant.
Om man inte har en jävligt het motor.
60/40 eller 63/67 tycker jag känns bra.
Bästa av flera världar.
Lite småtuff motor på det så kan ingen ha tråkigt.

Om man inte är hojåkare, då blir ju allt tråkigt i jämförelse..

Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
67/33 menade jag förstås.
Gamla Fordvaianten.
Eller BMW, om man har tur :)

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
I mer normala situationer som vi pratar om liknar det kanske mer Gocartkörning med kalla slicks. Det enda sättet att kunna styra är att ge gas annars går det rakt fram även i mycket låga farter.
Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Folk kör med dubb kan man dessutom klara det må jag säga-när det är kört så gasar Man lite ite till, sen handlar deet om kotroll.j
Jag /+ tjejne kör på dåliga, skitiga Sjirt++++´´´´´´´´´´
e

leker, dagarna ända.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
...och på svenska betyder det? ;)
Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Haha, Ber om ursäkt det var min kompis som färdigställde mitt tidigare inlägg.
Han har fått en hurring och verkar mena att han har dåliga vinterdäck.
Resten är jag lite förbryllad inför. Hm.

poängen är att man använder bilens effekt för att förändra kraftens riktning.
heltsonika har en bra poäng!
dock kan tilläggas att varje situation är olik och det enda som avgör vilken väg att gå är känsla och erfarenhet.
Att en gocart kan vilja gå rakt fram, särskilt i låga farter, beror väl mest på att den saknar diff, och förhållandet mellan hjulbas och spårvidd. Ganska olikt en personbil.

Det tar ju lite tid att vända bilen, så om man befinner sig i situationen att det går så fort och understyr så pass att man inte kommer att klara kurvan, då hinner man nog inte även om man har bil och däck och väglag som ger större riktningsförändring genom uppställ och pådrag än genom att rulla utan släpp.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Adelson: Visst har diff, avstånd mellan hjulbas och spårvidd betydelse. Det jag menar är situationen med kalla slicks på en gocart och körning i vinterföre med en personbil är ganska lika körmässigt i och med att man måste gasa för att kunna styra vid en viss hastighet. Var gränsen går beror ju helt på vilket underlag, bil, däck, hastighet och så vidare.

Sen beror det på föraren att veta sin bils gränser och hur snabbt den kan köra i en kurva med de variabler som spelar in.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kommer med lite empiriska erfarenheter från igår angående detta med bra väggrepp med fullt spinnande hjul (Trophee Andros-grejen).
Var sent igår kväll med en kopis till hans hus i skogen för att lossa en soffgrupp från en bamsig VW LT35:a med högt och långt skåp. Vi åkte hans smala ca 400m långa bilväg med nästan 1dm slaskig snö och två hjulspår.
Tidigare har han sagt att han med personbil precis lyckats ta sig upp för backen ifrån huset med 5000rpm på varvräknaren och vilt spinnande hjul och tänkt, jaja hade det inte gått bättre att smyga upp?
När vi lyckats vända pråmen nere vid huset och burit in möblerna skulle vi åter åka därifrån. Försök 1: Genom kurvan på ettan vidare mot backen med ganska högt varv och spinnande hjul, kom nästan upp. Försök 2: Började om 50m tillbaka, kom halvvägs. Försök 3: Backade ända till kurvan och tog fart och växlade till tvåan, men hamnar under effektområdet och turbon laddar inget så vi sackar och det tuggar lite och vid nerväxling spinner det och det är stopp 2/3 av backen. Sitter bredvid och tänker att vi måste nog backa igenom kurvan och ta ännu längre fart. Kompisen backar ner till kurvan och stannar och säger: Vad skall vi pröva nu då?? Lägger i ettan och drar iväg med gasen i botten och vilt spinnande hjul. Känner hur däcken då och då gräver sig ner och får grepp på gruset och med god marginal kommer vi upp för backen. Verkar som de spinnande hjulen rensas, gräver sig ner får grepp och totalt driver det alltså mycket bättre. Alltså kan man i snö och modd vara hjälpt av denna brutalmetod.
På blankis är det nog kört med den varianten gissar jag.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Sån här var det, Maxiskåp heter det visst:Länk
På bakhjulsdrift kan både plötsligt gassläpp och extra gas skapa överstyrning. Dock första alternativet är bättre då extra gas också kan förvärra understyrningen om man råkar ha för mycket fäste bak, dessutom ökar ju farten => faran. Att släppa gasen är alltså huvudregeln när man oväntad möter understyrning under hala omständigheter. Vill man sladda - man är beredd på det, så är initialt understyrning bra för att känna av hur mycket fäste man har. Då kan kan man lättare dosera gasen lagom för att få till en väl kontrollerad sladd

Länk

Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Jepp. Bara veta var man har det styrande hjulparet.
Jag mångder av linkar om nån vill se hur man bakhjulsstyr.
Men antar att de flesta här redan vet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.