AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
43.733

Hur styr du egentligen?

Sida 1 av 2
Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Efter en hel del svarvande på isbanor med både bil och MC har beteendet satt sig hos mig även i trafiken.
Bor på Lidingö (nej, jag är inflyttad och inte rik nånstans) där snöskottare är en bristvara. Helt förjävligt före, milt sagt.
Vad gör du, om det börjar understyra lite eller går för fort in i en kurva?
Jag har det så inpräntat att gasa, men kan klara nästan alla situationer genom att gasa mer. Till skillnad från vad de lär ut i trafikskolorna. (frikoppla, styr emot)
Går det åt pipan så kan man oftast rädda det med gasen, det är iaf vad jag upplevt. Sen kan man kontrollera driften, även med automat, faktiskt.
Din spontana reaktion vid ett släpp, vad är den?

Power is FUN without Control
Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Jag menade alltså att styr, det gör man med bakhjulen. Svänger gör man med ratten.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Om det understyr eller går för fort in i en sväng så är det inte att gasa mer det första jag tänker på.

När det understyr så släpper jag av på gasen och rätar upp hjulen något tills framhjulen hittar fäste.

Är det glashalt och det undestyr kraftigt kan handbromsen ibland rädda situationen.

Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Även vid långsamma hastigheter kan man faktiskt styra med baken.
Jag kommer på mig själv, gång efter annan, att jag faktiskt inte vill ha antispinn ikopplat. Även vid typ 15km/h kan man styra med baken. Men jag är nog lite racingskadad, moralnissar lär väl få en julafton...

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Reflexmässigt släpper jag alltid på gasen och i förlängningen kopplar ur. Handbromsen har det blivit ett par gånger, men då med FWD.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ja det går att styra upp mycket med baken. Jag duttar hellre till en sväng på gasen än använder parkeringsbromsen. Den är för framhjulsdrivna och parkerade bilar.

///BMW - Was sonst!
Jag skulle vilja säga att jag styr med gasen men tyvärr är nog mina släppa på gasen och frikoppla reflexer så djupt rotade.
Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Eftersom jag kört alldeles för mkt Saabaaab har jag lärt mig vänsterbromsens fenominalitet. Men Med en Bumse...
Njä.
Tro dock inte att jag är en idiot som härjar överallt, jag har "kontrollerade" slajds när jag har dem.
Tjejen är ju skitsur när jag ens vickar lite...

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vänsterbroms fungerar bra om man har någorlunda motorstark bil och bra bromsar bak.
Alla former av uppställ där man ger mer gas känns dock bäst under kontrollerade former. När det är på väg åt h_vete tror jag man tar till handbroms eller släpper gasen/kopplar ur reflexmässigt eftersom trampa på gasen är förknippat med ökad fart. Och helst vill man ju stanna när man håller på att skita på sig :)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Stänger också ibland av DSC:n och åker på sladd eller "styr med gasen" om man är själv på vägen bara för att det är skoj.

Men i dessa fall under kontrollerade former understyr inte bilen. Tar ingången på avslag och låter bilen styra in lätt innan man går på gas för att få ut baken.
Jag kan inte påminna mig om att jag varit i situationen att det understyrt och gått för fort in i en kurva, men jag tror inte att man kan lösa en sådan situation med att gasa.

Visst kan det vara bra att störa greppet på bakhjulen för att få bättre balans och därmed bättre sidgrepp totalt sett, men om man gör det genom att gasa så får man ju högre fart på köpet, och jag tror inte att det bättre greppet man får räcker för att hantara den högre farten så att säga.

Visst ser jag i princip alltid till att vända understyrning till överstyrning med hjälp av att gasa om det finns utrymme, men det är bara för att det är mycket skönare att åka så. Inte blir ju svängen snävare än om jag hade bromsat istället.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Med E39'an gick det bra att gasa sig ur en understyrning, men min E60 känns som den har långt sämre chassie, den överstyr som en tok utan antiroligsystemen på.
E39'an tillät långa, fina ställ när man kopplat ur antisladd. Mycket underhållande bil. :) Kan kanske bero på att e39'an hade hälften så mycket effekt också iofs.
Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Vaffan? ASC i all ära, men nog måste man väl kunna ta en sladd?
Jag vet att det verkar omoget, men va?
När det släpper börjar ju det roliga.

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
För fort behöver inte vara särskilt snabbt. Det kan räcka med en feldoserad glashal cirkulationsplats. Då räcker det med 15-20km/h för att det ska vara för snabbt. Kanske till och med ändå långsammare. Då går det utmärkt att gasa till lite för att styra bilen dit den ska.

///BMW - Was sonst!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Spontant känns det som att det kommer skita sig om du kört för fort in i en rondell eller kurva och det understyr och du då kompenserar med mer gas.

Om du däremot drar till i kryckan och får bilen att kana på tvären minskar farten tillräckligt i bästa fall.

En helt annan sak om du kommer i lite mer sansad fart och det understyr något och då ger gas för att det är kul att sladda. Det säger jag inte emot.
Aha, du menar inte för fort för att kunna klara kurvan, utan för fort för att inte tappa greppet?

Om det går så fort att man kommer att köra av om man inte gasar, ja då kommer man väl att köra av även om man gasar? Det är ju enkel fysik bara. Möjligen kör man av med sidan före istället för med fronten. :-)
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Nej, om man känner att framhjulen kanar. Gasa till lite så att bakändan kastar ut en aning och på så vis hjälper framhjulen att hitta tillbaka. Jag pratar naturligtvis inte om powerslides i 80-90 genom kurvorna nu. Det blir samma effekt som parkeringsbroms. Jag har dock aldrig lärt mig att använda parkeringsbromsen på det viset utan tycker det är enklare med gasning.
Det har då fungerat bra hittils och jag har inte kört av vare sig med sidan före eller fronten. :)

///BMW - Was sonst!
Precis. Att framhjulen kanar innebär ju inte att det går för fort för att klara kurvan. I de situtationerna kan man ju gasa på (öka farten) och sladda igenom kurvan istället.

Och det fungerar förstås lika bra i 80-90.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Använder handbromsen när jag parkerar. Oftast sänker jag nog gasen lite först för att sedan styra upp med den samme. Kör bara med DTC inkopplat(?) i farter under 90 sedan är alla system på. DTC känns väldigt safe i de farterna och med aktiv styrning kan man inte göra fel.
Is
468
Ismo
735iA -87
En expert styr med gasen också, men med dagens framhjulsdrivna leksaker är det bara lägga sig i dike..

När jag var 3 hade jag en trehjuling, men vad tråkigt det var med framhjulsdrift.
Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Adelson: Så rätt så.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.