AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.555

Har jag satt för högt pris? 523T 99:a

Sida 1 av 3
Si
42
Sierra94
523i Touring 1999
Har inte fått ett enda samtal eller ens ett mail med skambud. Är priset för högt eller är dessa bilars prisbild i dagsläget som ett sjunkande skepp?

Länk

Vissa av bilderna är tagna på en blöt bil i somras då det spöregnade ute och jag sökte skydd under ett stort plåttak och tog korten av ren slump. Tyckte fina sommarbilder lättade upp annonsen. Den är spikrak i plåten och mkt blank och fin i lacken.

Nåt märke finns på dörrsidorna, men inget som stör. Mest synligt med öppen dörr. Klämda bälteslås trolig orsak.

Länk

Stötdämpare och bromskivor plus belägg fram är bytt vid 16700 mil på den.
Nytt batteri nu i januari. Vita blinkers runt om och nya Xenonlampor halvljuset och en Xenonkonvertering på helljuset också gjort i min ägo.
Annars är alla servicear gjorda enligt boken. Stämplar och specar/kvitton finnes.

Hoppas på lite vettiga kommentarer och funderingar.

//Jeppe
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Antagligen för högt pris. Det var trögt redan 2008 när jag försökte sälja en sådan bil för 50 000 (dock med 24500 mil på mätaren). Fick sålt den i somras för 40 000.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Glömde, det var ingen rishög jag hade utan en hel och fräsch svensk såld bil med bok Länk
Själv reagerar jag på uttrycket "Prutare undanbedes!" Hur många som köper begbil vill inte pruta? Dessutom känns det inte trevligt att bli åtsagd som spekulant på det sättet. Använd istället "fast pris" om det är viktigt att priset inte få förhandlas,

"snackare undanbedes" använder du också, skrämmer också bort iallafall mig eftersom jag vill kunna ställa de frågor jag vill.

Bottom line är att ta bort uttryck som skrämmer bort seriösa aspiranter, hör oseriösa av sig får man ta det.

Prismässigt ligger du låångt ifrån lägst, jag var erbjuden en nästan identisk bil för tre år sedan för 55KSEK t ex.

Si
42
Sierra94
523i Touring 1999
Nu är annonsen "städad" från utryck.
Glöm inte att ändra på Blocket åxå..=)
Si
42
Sierra94
523i Touring 1999
Också gjort. Förhoppningsvis blir den ändrad under morgonen.
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Det ser ju ut att vara en fin bil. Det är garanterat priset som är för högt.
an
95
andyswed
330iA Sedan -07
VW ID.3 Tour -20
Bilent ser fin ut men kanske lite få bilder på interiören, som ser ut att vara i tyg som inte höjer värdet . Kollar man på bilpriser säger de 40' - 46' som är en hint ... tror 45' - 50' är bättre då den är fin och väldokumenterad.

Si
42
Sierra94
523i Touring 1999
Verkar som ingen bryr sig i att den haft få ägare heller. Det är därför jag satt priset lite högre än andra.

Ägaren innan mig var tandläkare, han köpte den ny på sin firma hos Borgs bil, Sthlm.

Sen övertog han ägarskapet själv efter en värdering och genomgång hos Borgs. Och sen kom jag in i bilden.
Själv tror jag det är bl.a. avsaknad av skinn samt facelift och då priset.
Personer som är ute efter en liknande kanske ringer t.ex. dessa i första hand:

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
.....
Finubbe för de första så är hälften länkade till firmor. Jag hade aldrig köpt en bil från en firma. För det andra så har ju ena läckande kylare, skulle jag inte heller ringa på. För det tredje är det annonser som är utspridda i hela landet. Jag hade nog inte ringt på en annan liknande bil som finns på andra sidan sverige om det handlade om några mils skillnad eller några tusenlappar. Så dina argument håller nog inte riktigt i mina öron.

Varför du inte får bilen såld vet jag inte dock, dåliga tider med höga bränslepriser, hög arbetslöshet m.m. Är nog inget fel på din annons iaf.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Och varför skulle man inte vilja köpa av en firma? Knappast en nackdel att få garantier och möjlighet till finansiering.

-------
//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
C.Douglas: Även om du aldrig skulle köpa en bil på firma så skall du vara medveten om att de flesta resonerar precis tvärt om. Varför skulle man köpa en bil privat, helt utan garanti och finansieringsalternativ, när man kan köpa en på firma för samma pris?

MVH Christofer
Si
42
Sierra94
523i Touring 1999
Funderar på att kanske fixa en sån där Blocket försäkring på den. För det gav säljaren jag handlade av mig. Och då hade man ju iaf det om nåt skulle hända.

Och ger man en sån kanske man ger ett utryck för att det inte är nått skit man säljer. Man tror på sin produkt och är beredd att stå sitt kast om det inte bilen skulle motsvara det som var utlovat.

Bara en tanke!
Oj nu fick vi visst en bra motivering till varför ingen ringer på TS bilannons. Inga privatpersoner tycks ringa på privatannonser, förutom jag då.

Kan du leva med tanken att handlaren köpt bilen för bra mycket mindre summa än du betalat? Det kan inte jag i alla fall. Vad vet en handlare om bilen och pass ärlig är han? En privatperson är oftast mer ärlig enl min mening och accepterar inga skambud från handlare etc. Dom som oftast bara vill bli av med bilen snabbt vänder väl sig till handlare. Sen tror jag många drar sig att handla bil av privat person för att det är bekvämare hos en handlare. Jag är inte så bekväm av mig heller.
Ja en beg-försäkring kan ju vara en idé!
Vad får man egentligen för garantier på en bil sen -99 om man köper den på firma?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
3 månaders trafiksäkerhetsgaranti. Omfattar allt som en besiktning ofattar utom avgasreningen. Kan vara bra på en 10-12 år gammal bil...

MVH Christofer
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Min kusin köpte nyligen en SAAB 9-3 SS -03 för 65´ på en firma. Han fick knarrande framvagn, däck med en bubbla och trasig styrbox till antisladd åtgärdat strax efter köpet. Reparationer för 20-25% av bilens värde. Tur att han inte köpte den privat....

MVH Christofer
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
C.Douglas: Det faktum att handlaren har ett ansvar för vad han säljer betyder naturligtvis att han måste ha marginaler. Konstigt resonemang du har ang. vad handlaren gör för vinst. Det är väl ändå vad man får och hur mycket man betalar som är intressant? Att du av princip hellre köper en bil för samma pris privat som av en handlare för att privatpersonen (kanske) inte gör en vinst är ett väldigt konstigt resonemang måste jag säga...

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.