AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
16.304

Va fan äre frågan om? Alla vill helt plötsligt rejsa... särskillt BMW´s :S

Sida 2 av 4
Bayer_Aleks
Kelser: Du kan inte sitta och citera mig efter ordet "alla" förstår du väl. "Varför mappar alla sina bilar" syftar jag på dessa som gör det, inte att varenda kotte i bilvärlden gör det. Trodde du begrep det.
Om man är en av dem ("alla") som mappar eller ökar effekten på sin bil av någon form så finns det en baktanke bakom det hela.

Tycker GINOs inlägg är den bästa hittills...men även Jasko som förstår vad man skriver när man frågar eller skriver något :)
Le
129
Leonid
135i Coupe
Äh! Testosteronstinna snorungar som inte blivit av med babyhullet än. Tror sig livet går ut på mäta-kuk-tävlingar! "-Min bil är snabbare än din, därför är jag en bättre människa!" Bygg LEGO idiot!

Sen jag blev bmw-ägare så märker man av dom varje dag! Dom flesta ser ut som resultat av 5 gen inavel, åker raggarpimpad Volvo med avgasrör som passar en finlandsfärja! Tror sig det är Hockenheimring överallt! Livsfarliga horyngel! Och statisiten bevisar det!

Bara ignorera dom, låt dom köra åt helvete!
;)
Verdi
Jag har sagt vad jag tycker om det här tidigare så nu håller jag käft. :)

Man kan dock INTE jämföra det med att klättra i berg o dyl för där kan det inte stå en barnvagn i vägen helt plötsligt...

Jag har för övrigt chippat min bil men aldrig rejsat i hela mitt liv. Jag kör mycket landsväg och bättre omkörningsprestanda är om inte nödvändigt så åtminstone bra att ha.

Funderade dock i helgen när jag åkte motorvägen ner till Stockholm. På motorväg och i stad måste ju allt över 150hk vara i princip onödigt.
Je
28
Jesterton
335xi Touring -10
Intressant fenomen nu när man tittar efter det. Nyss på väg till kontoret ligger jag i vänsterfil på 90 km/h transportled. I höger fil ser jag i ögonfrån när jag kör förbi en "type R" av nåt slag som ligger där på led i godan ro.

När jag då tuffar förbi far självklart kastar sig Hondan ut i vänster körfält i fullt spätt och upp o nosar mig ogenerat i arslet. Detta är inget jag stör mig hårt på vilket kanske uppfattats i denna tråd, men jag tycker det är ett intressant fenomen. Den bilen jag bytte ifrån (Subaru Legacy 3.0R) skapade aldrig denna effekt, och skulle dra denna Type R alla dagar i vecka ändå lixom.

Om man hade en M3 förstår jag att detta blir vanligt, men jag som vill hålla en låg profil och därför väljer en vit kombi utan beteckningar eller M-sportpaket trodde inte det drog till sådant i denna utsträckning.

En timme innan ligger en vit BMW 1-serie som följer mitt gaspdrag slaviskt och ligger så nära att jag kan titta i hans backspegel.

Frågeställning: Är detta något som är unikt för BMW? Eller finner vi samma syndrom hos Mercedes, Volvo, Opel och Audi?

Idioterna dras till BMW som flugor till skit. Har inga sådana problem med Audin, förutom andra Audi förare som blir impade av mina dubbla avgasrör och "quattro" beteckningen på bakluckan. Sen att de inte kan veta om det är en 1,8T eller 3,2 motor verkar inte spela någon roll!

Vorsprung durch freude am fahren
Verdi
Man kan ana en illa dold förtjusning hos Jesterton. :) Ja, du har en häftig bil. Grattis. Att du inte har beteckningen kvar spelar ingen roll. Alla som vet det minsta ser ju att det är en 335i eller 335d på avgasrören ändå.
Je
28
Jesterton
335xi Touring -10
Verdi: haha nej förtjusning är att ta i i överkant. Lätt irriterande anser jag att det kan bli, dock bor det lite av en antropolog i mig som finner intresse i hur människan är funtad och hur hon agerar och reagerar på saker o ting. I detta fall är det den manliga stenåldershjärnan som instinktivt sänder ut nervsignaler till gasfoten på beroende på vad för bil-logo som uppenbarar sig och agerar rött skynke.

Skulle jag förtjusas över detta o liknande reaktioner skulle jag valt en helt annan bil, klocka och andra lyxprylar som tydligt sticker i ögat eller triggar stenåldersmannen.
Pr
64
Professor_Kalkyl
E36 320i -91
MB 230E (W124) -86
Jag har aldrig haft det problemet med min 320i :) Men det kan vara för att jag känner de som jag "kört" mot.
Bayer_Aleks: ett tips är att skriva det man menar och inget annat... Ser inte vad denna bråkdel av trafikanterna har med TS fråga att göra, särskilt inte när han nämner 740, type R etc.

Här i Malmö har nog dessvärre vissa BMWförare givit märket ett rykte om att rejsa. Tyska märken är klart överrepresenterade bland de som kör som idioter här nere, är nog inte riktigt samma fenomen i östergötland?!
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
intressant tråd det blev :)

jag märker ingen större skillnad på dårar som vill kapp-köra på vägarna om man jämför med min citroen jag hade förut.
däremot om man kommer med stora skåpbilen och brasar om en bmw smäller de bara till så är de förbi igen. sen ligger de och bromsar framför en så man får lov att köra om igen för de var för högt tempo eller nått..? vad är de och bevisa då? går de inte att ligga bakom en större bil några sec tills den försvinner framåt?
detta har hänt ett flertal tillfällen och endast med bmw bilar.... så man förstår ryktet man får direkt av polis mm som grinar så fort man blir stoppad...

BMW ownz
Verdi
Akta körkortet Frrla. Har du haft det i 2 år än?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
3 och ett halvt.........

BMW ownz
tycker det bara är kul att få en adrenalin kick, och sen fönedra en 745:a med 5 personer i som tror att bilen går utav helvete :D
Jo
42
Johnny A
325i Cabrio -87
Har sedan länge ett stort intresse för bilar och valde "på gamla dar" för kvalité och känsla en e30 cab. Tycker den går som bäst i cruisingfart men stöter ständigt på dessa frustrerade wannabes som ser varje BMW som en potentiell möjlighet att visa sin manlighet. För det mesta är det komiskt som den gången då jag på väg uppför Götaälv bron (50km) hamnar bredvid en racer som varvar upp vid rödljuset. Vid grönt drar grabben iväg missar en växel? och får tvärstopp med sladd mitt över spårvagnsspåret, ren tur att inget allvarligt hände. Vad säger nu detta? Är bara uppenbarelsen av en BMW en trafikfara då den lockar fram dessa känslor eller är det så att många BMW-ägare har bidragit till detta, även jag? Det är en massa snack om trim på inläggen här och någon anledning finns det väl till varför det är så! Sedan är det såklart en skön känsla, när vägen ligger öppen och en svartlackad Volvo glider upp..........
Visa användare
163
2002ixen
2002Tii -75
2002Tii -73
2002 -74

Blev en kul tråd det här ja. :-)
Det är ju askul att gasa på och hade jag haft prioriteringen eller obergänsat med kulor så hade jag inte lämnat tillbaka Hartge H50:n jag provkörde för några år sen. Den bästa bilen jag någonsin kört. Skulle inte vilja köra runt med något mellanting som en 335 eller liknade (det är såklart inget personligt påhopp, bara min privata lilla känsla)
Men nu har jag inte de prioriteringarna eller kulorna och nöjer mig med en 518 touring -93:a. Näst bästa bilen jag kört tror jag. Drar lite soppa, pendlarkör i way over vad som står på skyltarna längs E4/E6 (120+120km/h är det va ;-) och lyckades (trots 113hk) innan jul bli av med kortet. Alla på jobbet med sina Saab turbo 200+hk skrattade såklart. Men jag bara skakade på huvet och log, för jag har ju förmånen att KÖRA BMW och inte någon annat skrammelmärke.

/Stefan
Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Helt ärligt så triggas jag lite mer när jag sitter i en BMW än de ggr jag haft något annat lik. En skitig gammal 3-kombi med automat ser inte alls mkt ut för omvärlden, men går överraskande bra när det kommer någon nisse i sin nya SUV, GTI eller liknande. Vetskapen om att den faktiskt skuttar iväg ganska fint är bra i sig, men när de bara ska "bereda plats" för sig och sina as till bilar känns det faktiskt lite kul att ibland få sätta dem på plats.
Jag förstår trådskaparen, jag är en gammal racingsnubbe och älskar axxet.
Däremot har jag jämförelsevis inget att ställa upp med, och rejsar aldrig i höga farter på allmän väg längre.
Men glädjen av att ha lite sprutt i sitt gamla halvlik till herrgårdsvagn är faktiskt inte att försumma.
Ibland måste jag påminna mig själv om vad jag har för bil, när den är skitig osv. Då brukar jag vråla till lite på "S"-läget och sen mår jag toppen.
Infantilt? -Javisst!
Onödigt? -Absolut!
Tillfredsställande? -Japp.

Power is FUN without Control
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
det enda erfarenheten jag har... är att de 2 fallen jag blivit indragen i trafikljus race utan att själv haft avsikten eller tanken på det. så har det varit tro det eller ej 2 st e60s, en 535 d och en 530i med slips och kostymgubbar i varav en hade sin lilla knatte i framsätet! jag har inga emblem på bilen heller, uppmanande inte på nåt vis, men är det inte komiskt att det händer med 2 st nya e60s med äldre herrar i och inte 2 st volvo bilar med turbo performance ettikett på framrutan? det är ju trots allt en gammal e36 jag åker i, utan emblem och som inte ser så märkvärdig ut.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Aquilla: de kanske ville ge sig på någon de kunde slå då de fått stryk av någon värre bil.

körde ifrån en 325:a här om dan. resten av kvällen åkte han bara ifrån några volvo-raggare. han lärde sig sin plats i rangordningen :)

BMW ownz
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
kan va så.. nu va han ju helt klart en bit iväg redan när ja förstod att de va en raceputte i 530n. kunde inte hejda mig sen så la om honom på 2ans växel sen o 7000 varv =)
Visa användare
50
Ferr
X1 25e -21
320i -99
Jag har märkt att det är fler som vill tävla när man kör en Bmw, Jag har ägt ca 14 bilar.. från gammal skrotbil till MB..
Visst var det folk som ville tävla när jag hade mina skrotbilar men det är betydligt fler som vill tävla när jag kör min 328a.
sist var det en gammal golf GTI som killen hade trimmat så mycket som de gick o säkert lagt ner en massa slant på karrosen (den var väldigt fräsch).
Hans acceleration på bilen var otrligt bra men när vi kom upp i fart drog jag om honom utan problem, det jag menar är hällre köper jag en gammal fräsch Bmw än att trimma sönder en bil för massa pengar sedan inse att man ändå blir omkörd.
Tycker det kan vara kul att tävla ibland men dock endast när det är motorväg och nästan ingen trafik.

Bayerische Motoren Werke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.