AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
16.303

Va fan äre frågan om? Alla vill helt plötsligt rejsa... särskillt BMW´s :S

Sida 1 av 4
Je
28
Jesterton
335xi Touring -10
Har märkt att antalet race-benägna multiplicerats x 10 sedan man börjat köra BMW. Det är allt från 18-årsraggare i 740 GLT, platsfransoser i typ 206 RC(?) och sist men troligtvis mest representerade alla dessa BMW-muppar, körandes i allt från 5serie-skorvar tidigt 90-tal, E90/1 med snikmotorer samt 130:or till förbannelse.

Vadan detta?

PS: Nya gen 5-6-7-serier göra sig tydligen icke detta besvär... full respekt till dem.

//Jesterton
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om du har behållt "335xi" på bakluckan så kan du räkna med mer "problem". ;)
De mogna ignorerar idioterna som vill tävla. Det finns plats för sånt och kallas för tävlingsbana, att dra på på allmänna vägar kräver ingen talang, bara en snabb bil och inget under kepsen. Det är sant att BMW drar till sig sådant beteende, men man behöver inte falla för frestelsen.

Vorsprung durch freude am fahren
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Kör man BMW är det alltid någon som vill rejsa. Men det är bara att se till att hålla högerfoten så lätt som möjligt i alla fall utanför banan.
Håller helt med dig Jasko76.

//Stefan

Mina bilar:Länk
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jasko76: Tagga ner lite...

Jag är helt övertygad att att som kör snabba bilar här på forumet kör enl. hastighetsbegränsningarna och åker på banträffar för att gasa av sig var och varannan helg. =)

MVH Christofer
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
"att alla" skall det vara...

MVH Christofer
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Har noterat samma beteende. Det bästa är väl egentligen att inte göra dem till viljes eftersom det innebär en mycket onödig risk att hålla på sådär i allmän trafik. Ska ju inte hetsa dem i onödan. Sen får man ta att det dyker upp en tråd på volvoklubbens forum där någon konstaterar att hans 740 med borttagen mittenljuddämpare blivit så snabb att han kan köra ifrån en BMW :)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
yozef:

=)
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Man köper väl en 335i enbart i syfte att köra på bana?

Annars duger väl en 318?
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
En sak till: Om man skall utanför landet kan man ju hyra en bil på plats med mer kraft om det behövs?
Det lär ju bli billigare än att köra 335i och utnyttja 10% av kraften som finns i motorn. Dessutom sparar man miljön.
Je
28
Jesterton
335xi Touring -10
rob_t_j72: Jo jag valde bort betckningarna på bilen just för att jag inte ville ha en massa rödljus-larv BSR-dekorerade Opel Vectror etc.

Tycker det är larvigt rakt av, men jag kan iaf se något som påminner om ett motiv om det är AMG-kostymen eller bonnlurken i vråltrimmad Impreza. Men det är oförståeligt då det är fjutt-trimmade 2.0:or eller än värre samma bilmodell som jag i det här fallet, men med sugmotor o två cylindrar mindre.

Frågan är om detta ett BMW-fenomen?
Bayer_Aleks
Alla har horn som växer ut ibland i trafiken. Den som säger att den inte har det kan ju dra rödluvan och vargen.
Att köpa en M3, 330-335 bara för att köra av sig på bana? Vad är vitsen med att köpa bilen för över 400.000 kr+ om man ska prutta 95% av tiden på vanlig väg, ställa av den 6-7 månader om året osv osv.
Varför gör man en 7-serie med V8-V12 motorer. Inte fasiken kör man dem på bana bara för att dem har 300-400 kusar under huven.
Je
28
Jesterton
335xi Touring -10
Det handlar inte om man bara kör fort på bana eller inte. Jag tycker definitivt om att köra fort och inspirerat om vägen, underlaget och trafik tillåter mig.

...men att ständigt vilja kapp-köra med främlingar mitt i stan bland rödljus, övergångsställen och gångtrafikanter för att tro/hoppas att att ens köra är snabbare är bara stört.
Je
28
Jesterton
335xi Touring -10
edit: kärra
Bayer_Aleks
...en tanke bara.... Varför är alla ute efter att mappa sina bilar, kompressormata eller turbomata dem om det inte är för att ha lite extra skoj ute på vägarna? Givetvis med något innanför pannbenet och inte dumma sig i högtrafik eller andra trafiksituationer som orsakar fara för andra.

Tycker Jesterton sammanfattar det ganska bra i sista inlägget! Visst finns det tillfällen att "dra på" men det är definitivt inte i tätbebyggt område! Ignorera idioterna.
Bayer_Aleks: är "alla" ute efter att kompressormata eller mappa sina bilar? Tror det är väldigt få som gör detta!
Missförstå mig inte nu - jag undviker att tävla bland andra trafikanter, men det innebär inte att jag inte själv väljer tid och plats och drar motorn till varvtalsstoppet, växel efter växel. Jag gillar att känna kraften i bilen minst lika mycket som alla andra. Men jag vägrar låta mig dras in i nåt dumt av en 18-åring med bakåtvänd keps!

Nu kör jag ofta med dottern i bilen (hon fyller ett år om två veckor!) och då kör man instinktivt väldigt lugnt. Det finns en annan aspekt - jag kör flera gånger genom Tyskland, varje år. Jag får väl anta att jag får det mesta av mina behov tillfredsställda vid dessa tillfällen.

Vorsprung durch freude am fahren
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag håller med er alla att man ej skall utsätta andra för fara osv, och har själv barn..

Men jag tycker det är ett ganska roligt inslag i vardagen att dra på lite vid ett rödlyse mot ngn annan bil. Man får ju köra hur fort man vill upp till 50?
Nu när det är vinter så behöver det inte gå snabbare än 50 för att se vem som kan leverera mest fart och grepp..

Dock så är det väldigt sällan som bilar vill "rejsa" - kanske skall plocka bort modellbeteckningen jag med..

/Andreas.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Finns värre saker i livet än att haka upp sig på sådant Jesterton :)
Varför inte sätta dem på plats med din kombi än att bli upprörd över detta?

Nu menar jag inte i villaområden mm
Obs! Inga moral poliser behöver kommentera detta inlägg Tack!

BMW M-POWER
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag antar att alla har olika skäl att köpa sig en BMW. Jag menar, märket är ju dyrare än det mesta och man köper väl inte bilen för att maximera skadan på sin eller sin arbetsgivares ekonomi? Jag tittar själv just nu på en fin 330xd från 06. Den kostar ungefär lika mycket som en sprillans ny och välutrustad Skoda så många i ens omgivning undrar om man är helt dum i huvudet som ens överväger en fyra år och 7000 mil gammal bil utan garantier kvar. Vågar sticka ut hakan med en indelning i kategorier:

1. Vissa kanske köper en BMW för att signalera sin ekonomiska status, vad vet jag.

2. Andra har efter åratal av egna utredningar, lästa tester, egna erfarenheter etc. konstaterat att bilarna håller bra och klarar många mil utan problem.

3. Andra köper en BMW för att körglädje, teknik och motorkarakteristik utklassar det mesta när det kommer till standardbilar.

En kombination av ovanstående förekommer garanterat. För mig är det de två sista punkterna. Tyvärr tror jag att "gemene man" utan motorintresse gärna vill reducera oss alla till kategori 1. Jantelagen? Kan detta också vara förklaringen till att man vill mäta sig med en BMW?

Självklart hoppas kidsen att det ska vara skit bakom spakarna så att man lyckas hänga av gubben med treliters diesel med dubbelturbo bara för att man bytt till sportluftfilter på sin 740. Jag klandrar dem inte. Tvärtom kan jag erkänna att när jag fortfarande hade finnar så satt jag i min TVÅLITERS E30 och provade mer än gärna mot exempelvis en Evo 3000. Killen i den bilen tyckte såklart att det var komik på hög nivå men han gav mig en omgång där i det öde industriområdet och jag tyckte att det var kul att se hur bra hans bil gick jämfört med min trötta häck. Man var ju ung och nyfiken på den tiden =) Jag trodde givetvis aldrig att jag skulle ha en chans.

Vill man inte rejsa mot andra bilar behöver man självklart inte göra det. Man har också full rätt att tycka att det är töntigt, speciellt eftersom det egentligen är det. Klättra i berg, spela hockey eller dricka sprit tycker andra individer är larvigt och leder ibland till personskador och kostnader för samhället. Inte mycket att göra åt.

Jag tror att många som väljer att lägga sin "nöjesbudget" på en BMW tycker att det är kul att gasa, det är bara att konstatera. Skaffar man en 335 och inte tycker att det är särskilt kul att köra bil och åka fort ibland så har man i mina ögon gjort ett märkligt val av bil. Eller så tillhör man kategori ett, vad vet jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.