AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.421

äntligen! 740 shadowline 98a -full option-

Sida 2 av 4
Jerry, du har rätt. Dom kallas "contour-stolar" om dom sitter i 7-serien E38 (som i min :o), eller sportstolar om dom sitter i 5-serien. Komfortstolar kallas dom "vanliga" stolarna i E38 (eller "dasslocken" i folkmun) :o)

Contour - Kontor
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Det finns fyra olika modeller av stolar till E38; standard, komfort, sport och contur.
Sportstolar i E39 är inte samma som conturstol i E38.
Se Länk för bilder och beskrivning.

Jag hade conturstolar i min 740, förbannat bekväma =)
He
198
HenrikJ
320da -11
Dasslock...Lasse, nu är jag tvungen att försvara mina komfortstolar:) Komfortstolar (kod 456) är inte samma sak som standardstolar.

Stolarna som fanns till E38 1994:
Standardstol
Komfortsitze elektrisch verstellbar(456) 2500-4500DM
Kontursitze (sport) elektrisch verstellbar (457) 2500-4500DM

I nya 7:an kan man fritt välja mellan standard- eller sportstol. Komfortstolar fram kostar 22' extra.
HenrikJ: höhöhö :)

Konturstolar är kul tycker jag för att dom är så ovanliga i sjuan, plus att man sitter oförskämt bra i dom. Man sitter "på plats" mycket mer än i dasslo... ummmm, f.låt komfortstolarna. ;)

Nisse,
Jag vet att det inte är exakt samma sak i sjuan och femman, bland annat är femmans stolar betydligt smalare eftersom kupen är så mycket mindre. Men dom är rätt lika, samma typ av skålade stöd, elektriskt ställbart lårstöd (för det finns väl i femman?) och lite mer skålade ryggstöd i femman.
lasse: sportstolarna i e39 har inte samma ryggdyna som conturstolarna i e38.. är det så att conturstolarna är en mix av sportstolar och kofortstolar eller ser det bara ut så?? ryggdynan i conturstolarna ser ju likadan ut som hos komfortstolarna och sittdynan ser ju likadan ut som sporstolarnas
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Jerry, det skiljer även på ryggstödet på komfort och contur, nackstöden är olika, bredare på contur, och nackstödet går ner i ryggstödet när man sänker det så lågt det går, kolla noggrant i min länk ovan så förstår du =)
Stolsdynan vet jag inte om det skiljer något mellan sport och contur.
Nosse: i länken du skickade talar man ju bara om tre olika stolar, inte fyra??? Standard, comfort och contour.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
En fin lågmilad antrazitgrå E38 till i Helsingborg ? :-) Du får dyka upp på BMW Club Schweden syd träffarna så min E38 får lite sällskap.

Du är inte helt ute och cyklar bmw_jerry, har storlarna du tänker på i min E38. Orginalnamn och tillbehörskod: 0457 Kontursitze Elektrisch

BMW 4 Life
Visa användare
136
BNTS
i3S -19
Boxster S -08
BMW R1200R -17
Lugn och fin Anders och Lasse, inte tänker jag gå hårt åt någonting i bilen... och orginalen kommer att finnas kvar.
Än så länge mest en plan, men jag misstänker att man utan DSP kan använda befintligt kablage och ändå sätta in en annan huvudenhet och högtalare utan att kapa upp någonting. Högtalare först iaf, sedan får jag se. Efter att ha haft en 330Ci med 16:9 navin känns denna så gammal... även om den inte är i valnöt utan i Björk-antracit (klart snyggare enl mig)
Kanske tom försöka få tag på en DIS att komplettera med...

Är det någon som vet om det går att koppla in en DIS till befintliga sladdar utan större krångel?

Contourstolarna var något som verkligen sålde bilen för mig, vill gärna ha det extra lår-stödet som dessa ger. Är van vid dessa från både min e36 & e46.

Valde mellan denna och en annan 11000 milare som hade standardstolarna, men bensinvärmare och dubbelglas som lockbete istället... den kändes dock mindre väl omhändertagen, trots allt en fin bil med låga mil och en ägare.

Hatter: Hur går det i din nya pråm? fortfarande salig?

/Niclas
hatter
men jag e ju inte FULLMEDLEM o de ska man vara för attt lägga upp bilder ... montera dragkrok på cabben ;) ska dra husvagnen med den i sommar haha ;) tror inte de e så många som gör de ;) men tips för bilder var man kan lägga upp utan att betala ... går ju inte med kort! bekvämt ska de va!

jobbet kallar ... läser sen ;)
hatter: här kan du lägga upp bilder gratis: www.imageshack.us (imageshack.us), det finns många andra ställen också, men det är den jag själv brukar använda.

Sen klistrar du in länken till bilden här på AP. T ex: Länk

BNTS: haha, jo, den lilla skärmen känns lite äldre. Men den är ju så mcyket trevligare inramad. Istället för 16:9 som bara är svart plast så är ju den äldre med trä omkring, plus en massa upplysta knappar. Det måste ju vara bra??

DSP är väl "bara" equalizern och en massa (många, ganska taffliga) högtalare? Jag har DSP i både min E38 och E39 (som även har original subwoofer) och kan berätta att båda låter väldigt tunt, men att E38:an låter bättre än E39.

Sen har mina bilar CD-växlare bak som man styr med knappar fram. Min E38 har jag kompletterat med en DVD mellan stolarna bak, och den kopplade ljudfirman in så den är integrerad med bilens övriga ljud + att filmen visas även på den främre skärmen för en rätt billig peng. Jag säger det för att det verkar finnas grejer så du skulle kunna koppla in en annan växlare och högtalare t ex i din bil, och få den inkopplad på bilens vanliga stereo med en adapter, så du kan styra den med original-knapparna fram. Har för mig att adaptern kostade 1500 kr för mig. Klart snyggare än när man brötar in en modern ljudenhet blänkande i någon avvikande färg. Kanske skulle du kolla om du kan få ipod-stöd på en gång? Har du en iphone eller ipod kan du ha den på laddning samtidigt som du kan få ljud och bild från den ut i bilen, kanske tom styra den från multifunktionsratten.

Konturstolarna är grymma. Det kanske är olika beroende på kroppsform, men för mig är dom kanon, åker man t ex 50 mil så blir man inte trött. I min E39 sitter det elstyrda komfortstolar med softläder. Dom är sköna också, men dom ger inte samma stöd som konturstolarna.

Nisse: hur var det, finns det fyra olika stolar till e38, eller är det tre??
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Lasse, det finns 4 stolsalternativ i E38, standardstol, sportstol, komfortstol, konturstol. Sportstolarna tror jag dock bara blev tillgängliga i facelift 99-
Dessa ingick också i M-sportpkt som fanns på E38 99- men valdes ofta bort till förmån för komfort- eller konturstol.

Själv tycker jag konturstolarna är de överlägset bästa i en E38, även om man naturligtvis inte sitter dåligt i komfortstolarna heller

BMW CS #5139
Nisse: är det såna här lister du menar? Detta är inte heller valnöt utan myrten.

Länk

Bilder från ImageShack på mitt vrak:

Länk

Länk
J.L: jag frågar för att i länken som Nisse gav ( Länk ) nämns bara tre stolsmodeller; standard, komfort och kontur. Några sportstolar nämns inte alls. Men till faceliften nämns en "aktiv komfortstol" med massage. Är det den du tänker på?

Har du några bilder på sportstolar J.L?
Scheckheft
sportstol
Länk
Hoppas detta med stolsalternativen är utrett en gång för alla nu. Jag skrev 4 alternativ i en annan tråd. Vanliga, komfort, kontur och sport. De två sistnämnda har extra lårstöd som man fäller fram, men sportstolen saknar delat ryggstöd.

BMW CS #1812

Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Länk Sportstol/info om sportpaketet till E38. Jag missade att sportstolen inte var noterad i min första länk.

Lasse, några lister har jag väl aldrig tjötat om? =)

Det var tider det, när 7-serien såg ut på det sättet ;-)

BMW CS #1812

Scheckheft
Philip: utrett en gång för alla? Jag skrev redan 2003 om de fyra alternativen och därefter med ojämna mellanrum. Stolsalternativen kommer även i framtiden att diskuteras många gånger om :D

Mvh
Scheckheft

Aus dem All betrachtet ist die Erde Weiß und Blau, das kann kein Zufall sein!
Det får nästa generation sköta då ;-)

BMW CS #1812

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.