|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har haft min bil försäkrad hos Atava i lite mer än ett år nu. Har blivit påbackad och fått ett stenskott och de ärendena löstes klanderfritt. Atava var absolut billigast för mig (skrämmande att nästa försäkringsgivare var 3000:- dyrare per år!) så jag tog, trots viss skepsis mot webbaserade bolag, mig an dom och de har som sagt varit riktigt bra. Nu till saken; satt häromdagen för skojs skull och kollade vad en liknande utrustad (som min 525) 530 skulle kosta mig per månad. Döm om min förvåning när den skulle bli 100 spänn billigare per månad. Märkligt tänkte jag och kollade upp vad min bil skulle kosta mig idag (alltså en annan 525 men snarlik eftersom jag inte kan söka på mitt regnummer när jag redan är registrerad) och den blir alltså 150 spänn billigare i månaden, 1800 kr om året. En ganska stor skillnad. Jag ringer givetvis Atava och påvisar detta men de säger att när min försäkring omtecknades (i januari då jag haft den ett år) så är det priset det som gäller. Fördelen med Atava är att de har 30 dagars uppsägningstid på försäkringen så jag föreslår att jag säger upp den då (alldeles för enkelt att vara snäll mot en befintlig kund) och tecknar den på nytt om 31 dagar. "Det går inte, du måste registrera den hos ett annat försäkringsbolag då." Jaha. Men om jag säljer min bil till min far idag och köper tillbaka den imorgon då frågar jag. "Ja det går väl teoretiskt att göra så" får jag till svar då. Då undrar jag, när de märker att min kreativitetsbalk börjat jobba, varför de bara inte låter mig få den premie jag är berättigad till? Jag kollade upp vad Aktsam skulle ha, där skulle jag tjäna 100 kr per månad jämfört med det jag har nu så nu överväger jag i rent principiellt syfte att byta till dom. Det tråkiga, även om säkert Aktsam är bra, är att då har jag plötsligt 12 månaders bindning. En av de stora fördelarna med Atava. Vad ska man göra egentligen? Varför vill Atava förlora mig och mina tusenlappar per år istället för att göra mig till en nöjd kund med det belopp jag har rätt till att få? | |
|
Är det inte bara att ställa av och på den? Du behöver väl inte "sälja" bilen. ///BMW - Was sonst! |
|
| Nej, avställning fungerade inte tyvärr. Man får fortsätta betala samma belopp trots att den är avställd. | |
|
Dom flesta bolag har en avställningsförsäkring därmed billigare. Sa dom de att beloppet är det samma? Kolla i dina papper vad som står! Som sagt : Tjuvar o Banditer e dom! Äger alltid 1 BMW |
|
| Du ställer av den typ idag och ställer på den nästa dag. Då kommer du ur försäkringen och kan välja nytt bolag till och med. | |
|
Tom i norr, så fungerar det inte! Så fort du ställer på bilen så aktiveras din gamla försäkring. M3 E30Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Mig vetligen så är detta ett fenomen som alla försäkringsbolag använder, dvs en billiga kundövertagande start från annat bolag som sedan höjs efter ett år. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Hade BMW original försäkring som höjde med 8000 kr då jag flyttade till Gbg. Frågade dom vad som händer om jag ställer av eller säljer bilen. Svaret var att i båda fallen upphör försäkringen att gälla. Jag ställde av och dagen efter hade jag Vesta i stället. | |
|
Om du tecknar ett avtal på 12 månader så upphör inte detta att gälla bara för att du ställer av bilen. Det måste till ett ägarbyte först. ------- //Lövet |
|
| Hade tolv månaders avtal och bröt efter ca sex månader. Tror det kanske är en lag på detta att den upphör vid avställning. Länk | |
| Enligt min erfarenhet är avtalsperioden 12 månader och upphör med huvudförfallodagen. Ställer man av fordonet övergår försäkringen till en avställningsförsäkring. | |
|
Så här skriver Atava angående avställning; Jag har ställt av min bil, hur gör jag? Atava erbjuder inte så kallad garageförsäkring. Om du ställer av din bil måste du därför själv avgöra om du vill behålla försäkringen som den är, eller om du vill säga upp hela försäkringen. Vill du avsluta försäkringen loggar du in på ”Min sida” på atava.se och klickar på avsluta försäkring. Vill du köpa en garageförsäkring kan du göra det hos vår försäkringsgivare, Trygg-Hansa. Jag struntar i fördelen att de bara har 30 dagars uppsägningstid, vill de inte vara tillmötesgående så tar jag mina 7000:-/år och går till Aktsam istället. Tror dessvärre många kunder är alldeles för naiva och lojala för att orka krångla och det utnyttjar försäkringsbolagen. Jag struntar blankt i det, 1200 spänn om året är inte min lojalitet värd. |
|
| Den övergår bara till en avställningsförsäkring om man vill det. | |
| C.Ek du kommer alltså ur direkt om du ställer av bilen. Det skriver ju Atava. | |
|
Vilket i stort sett enbart gäller för Atava är bra att veta. ------- //Lövet |
|
| Ja det kanske jag gör men annars är det ju bara 30 dagars uppsägningstid så det spelar egentligen ingen roll. Det jag förundras över är att de inte bryr sig om att ha kvar mig som kund. Istället för att sänka min månadskostnad med 150 spänn per månad så går de hellre miste om 7000 kr per år. Hade jag suttit på en högre post i Atava hade jag bett min anställda att kolla upp när sånt här händer och ordna det så kunden blir kvar. Enkel matematik; jag sparar 1800 per år, de förlorar 7000 per år. Varför låter dom mig byta? Skrattretande, adjö Atava. Hej Trygg-Hansa! | |
| Sagt och gjort, sa idag upp min försäkring hos Atava (trots huvudförfallodatum 1/1 2011) och gick över till Trygg-Hansa. Sparar mig 1600 per år. Märkligt att Atava inte ville ha kvar mig som kund, att de liksom bara släpper en med 30 dagars uppsägningstid. | |
|
Har man hel/halvförsäkring när man ställer av bilen så blir det med automatik en avställnings/garageförsäkring. Vill man inte ha den och ta bort försäkringen helt måste man ringa bolaget och säga till. Har man bara trafik så försvinner den om man ställer av. Sen kan det vara att trafikbeviset hos vägverket ligger släpande så bäst e att ringa bolaget oavsett. Sen är trygghansa, Atava och aktsam samma bolag i grunden så din premie landar ändå i samma kassa! Men jag förstår ditt tänk! Hade varit lättare att bara sänka priset men försäkringsbolag har oftast inte den möjligheten.... man går efter tariffer som kan ändras per år. |
|
| Atava kör ju inte garageförsäkring utan vid avställning löper försäkringen på - en klar nackdel. Visst, det är samma bolag i grunden men man tycker ju att de på högre poster inom Atava ändå skulle vilja ha kvar mig och mina pengar, om inte annat för statistiken och aktieägarna. Men som sagt, 1600:- per år är ändå en ganska saftig reducering med tanke på att min förnyades för bara 1,5 månad sen. Principiellt känns det dock helskönt! :) | |
|
Ställer du av bilen och tar en garageförsäkring hos trygg-hansa så får du bättre pris sen när du ställer på bilen igen och tecknar avtal med atava. Min m3a har blivit billigare för varje år jag haft den försäkrad hos atava. Men förstår dig C.Ek, visst blir man sur, men såhär funkar de flesta bolag idag känns det som. Ta bredband tex... inte sänker de priset automatiskt åt dig när du är kund nånstans. Nä det måste man själv ringa och tjata om osv... Innan man är kund hos ett företag så är man guld värd..... men sen när man väl är kund... ja då är man värd ungefär lika mycket som en tunna skit ;) |
|
|
sjobusen; jo, man kan ju göra så. Jag förstår bara inte att man måste ta den vägen när man "kommit på" Atava med att vara billigare, det enklaste för dom vore ju bara att ge mig rätt premie nu när jag är medveten om det. Självfallet är det upp till mig, kollar man inte upp det kan man ju inte bli arg för att man betalar för mycket men nu var det ju precis det jag gjorde - kollade upp det. Att som sagt krångla med avställning, garageförsäkring osv är ju bara löjligt. Då tycker jag inställningen är konstig hos dom, att jag med mina 7000 försvinner bara sådär känns ju som ett konstigt resonemang. Så hade nog jag inte resonerat som ägare till det företaget när kunderna har de enkla verktygen (30 dagars uppsägning) för att bara byta till ett billigare. Min försäkring blev hela 4 kr/mån billigare på ett år hos Atava, alltid nåt. :) Till saken hör att jag är ruksigt nöjd med Atava men den lojaliteten är som sagt inte värd 1600 spänn per år. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.