AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.397

Hög hc + ojämn tomgång

Sida 1 av 4
No
30
Norr
520i-92
Har precis köpt min första Bmw. 520i -92
Tyvärr som rubriken lyder har jag redan problem.
Besiktigade för ca 1 månad sedan och fick 4 anmrkningar på avgasvärdena.
1. co tomgång 0,8 (0,5)
2.co 2500 6,8 (0,3)
3. hc 999 (100)
4. lamda tomgång 0,87 (0,97-1,03)
Bilen hade mycket vandrande tomgång.
Den dagen var det -28 grader ute (om det nu har någon betydelse)
Åkte hem och gjorde service. Olja,filter, luftfilter & tänstift byttes.
Besiktning nr2:
Co tomgång 0,1
co 2500 0,0
Lamda 1,01
Hc 501.
Fortfarande ojämn tomgång
Jag har nu bytt:
Lamdasond
Katalysator
Slang mellan lmm och spjällhus
Tätat avgassystem (läkage mellan grenrör och avgasrör)
Hc fortfarande på 470
Den ryker inte blått eller svart

Jag vet att det finns massor av trådar om detta, men jag har försökt i stort sett allt utan att lyckas.
Kan någon hjälpa mig ???
St
255
Strebers
E30 325 cabrio -90
E34 525 touring -95
Gör ett komptest... Troligvis skiljer de en hel del i komp med tanke på hc värdet... Vill du bara få igenom bilen så kan du tanka en skvätt e85 i tom tank å besikta, då går den igenom med nöstan noll värden.. Så kan du ju ta tag i problemet å göra komptest mm efter de... Är ju alltid skönt å ha den bes. å körbar..

E30 325 Cabrio -90
E34 525 touring -95
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Kan vara LMM som kärvar ta loss den och kolla att den går lätt, läste även att någon hade spänt fjädern i den.

628csi
No
30
Norr
520i-92
Komp:
1 cyl 11kg
2 cyl 10,5
3 cyl 10,5
4 cyl 11,5
5 cyl 8
6 cyl 11,5

Även fast 5:an är lite låg så ska det väl inte påverka jätte mycket ??

Min Lmm har inget spjäll bara en "tråd". Kopplar jag ur lmm så börjar den gå ännu sämre.

Jag har även bytt den blå tempgivaren på motorn

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag fick 730 HC på min 540, visade sig att det va brända ventiler på 1 cylinder så på tomgång tryckte den ur sig oförbränd soppa rakt ut i avgassystemet. Vid kompprov hade jag liknande diff som dig.
St
255
Strebers
E30 325 cabrio -90
E34 525 touring -95
Beror troligtvis på skillnaden i komp, de läcker ju ut nånstans så, då blir de kajko med HC...

E30 325 Cabrio -90
E34 525 touring -95
Fr
52
Frankson
525iaM-03
Norr . Du kan ha en vakumläcka , har ägt en E34 525-90 och vid ett flertal tillfällen åkte jag på att byta insugspackning,symphtomen som dök upp när det var dax att byta packning var ,orolig tomgång högt HC värde, motorn drog tjuvluft mellan insug och topp
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Provat med startgas runt insuget?

628csi
Tror också på insugspackningarna då den drar tjuvluft och går snålt enligt ditt lamdavärde.

Har du kollat den stora luftbäljen, samt spraydat med startgas för att se om det suger i sig och tomgången går upp?

HC kan du inte sänka med etanol.
Ditt värde är så högt så det är bara bortkastade pengar att tanka e85 och åka till bilprovningen.

Du får kanske lyfta på insuget och byta packningarna.
No
30
Norr
520i-92
Jag ska dra lite mer bakgrund.
Vi köpte bilen med ombesiktning 2:a på läckande bränslerör. Vid den besiktingen var hc på 035. Efter den bes hade bilen gått 47 mil.
Bytte bränslerör (alla 3) råkades då skifta retur & ventilation. Det upptäcktes när vi startade och det sprutade bränsle från ventröret (hål på ett annat ställe).

Jag har provat med startgas över allt, jag tror jag tömt en halv flaska.
Provat koppla ur kolkanistern utan resultat.

Den är även kört i dator utan fel koder.

Jag glömde !! Det är bara när bilen börjar gå upp i temp som den börjar vandra på tomgång.

Nu blir det garaget igen för fortsatt felsökning.
No
30
Norr
520i-92
Nu är insuget rivet.
Jag tycker packningarna ser bra ut, men ska ändå byta dem och även ventilkåpspackningarna eftersom det var lite olja i 4 & 5:an stifthål.

Jag läste en annan tråd om detta och där stod det att de hade kört med minder olja i motorn ?? När jag bytte olja så fyllde jag lite för mycket så det ligger lite över max på stickan. Kan det ha någon inverkan ?
kankse en annan viskositet på oljan göra skillnad?

Var det mycket jobb att riva insuget?
No
30
Norr
520i-92
Jag har semi-syntet 10w40 Biltema olja.

Nja det var väl inte så besvärlig. Men det är mycket som skall loss,slangar & kablar och jag fick även ta loss tändspolarna.
No
30
Norr
520i-92
Nu är packningarna bytt och tomgångsmotorn rengjord. Tycker att den fått lite jämnare tomgång.
Jag fick tips om att det kan vara kolkanistern som är full ??

Jag upptäckte att det inte sitter plåtbleck mellan 1:an & 2:ans tändspolar. Kan det ha någon inverkan ??

Nu griper jag efter halmstrån!!
No
30
Norr
520i-92
Har precis varit på bilprovningen och det gick som vanligt åt h-vete.
Provade med 15% E85 och en halv flaska redline rengöring.

Co 0,1
Co 2500 0,0
Lamda 1,01
Hc 601 !!!!!!!!!

Nu orkar jag inget mer snart. Överväger att köra skiten på skroten.
En sak är då säker, det blir nog den första och sista Bmw för mig.
Första och sista BMWn för att du inte är kompetent att köpa en frisk bil?

Trevlig attityd.

8 i kompression på 5an är givetvis totalt åt skogen och orsaken till det måste fastställas innan ni fortsätter.
No
30
Norr
520i-92
När jag köpte bilen var det ombes p.g.a läckande bränslerör. Avgasvärderna var bra. Bilen var körd 47 mil efter den besiktingen, sedan gick tiden ut.
Jag bytte bränslerör och åkte till bilprovningen och då var avgasvärdena helt fel.
Så jag trodde att jag köpte en"frisk" bil förutom bränslerören.
Hur många gör avgastester när de köper en beg bil ??

Har du kollat luftbälgen den stora svarta efter sprickor?

Har du sprayat med startgas?
St
255
Strebers
E30 325 cabrio -90
E34 525 touring -95
Som sagt så beror de på att kompet är väldigt lågt på en burk, de ger i sin tur orolig tomgång.. Bara å riva isär å kolla så att inget slagit sej, krökt ventil, bränd kolv/taskiga ringar mm.mm..

Å föresten, En gång BMW, ALLTID BMW!!!!!!! lägg de på minnet..

E30 325 Cabrio -90
E34 525 touring -95
No
30
Norr
520i-92
Nu har jag lungat mig, får be om ursäkt.
Man blir lite irriterad när jag jobbat varje dag med bilen och bytt massor med delar utan resultat.

Den grova svatra slangen har jag bytt till en ny.
Jag har provat med startgas utan resultat.

Varför jag är lite tveksam till att det ska bero på dåliga kompen på en cyl är för att den är besiktigad med (tror jag) samma komp och att den gått endast 47 mil sedan den bes och då var hc på 035.
Jag vet inte om jag gjort nått fel när jag bytte bränsleledningar, för det är det enda ingrepp jag gjorde efter jag köpt bilen innan bes.

Jakten på hc fortsätter.
Mu
616
Mustang

540iat -94
Det kan ju funka att göra en fuling att diskret dra vevhusslangen någon annanstans än i insuget och plugga anslutningen i insuget. Det är inte rätt men vet de som fått igenon sina 24v sexor på detta sätt när HC varit problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.