|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag är sugen att skaffa en 325 eller 330 diesel och har lite funderingar. Vad skiljer dem åt motormässigt (förutom hk & Nm)? Vad jag sett på vissa sidor med trimchip så får man samma effekt/vrid för båda modellerna, vilket borde innebära att det är "samma" motor. Vad skiljer mer? Bromsar? Med mera.... Är det ngn som har uppfattning om vad/om det skiljer i skatt? Tack på förhand! Waller | |
|
Du ska få en ungefärlig beskrivning av mig: Bromsar - samma Turbo - samma Block - samma Kolvar osv - samma Koppling - samma Växellåda - samma Det som skiljer är avgasventilerna och någon mer som jag inte minns just nu. Men i stort kan man säga att det är samma kärra - fast 50 000 billigare om man köper den ny. Jag är inne på min andra nya 325d och är helnöjd! :) Skatten bör vara samma då dom har exakt samma CO2 utsläpp. ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
| Tror bromsarna är större på 330. E9X 330 har 17 tum som minimum på fälgarna. Skatten på min manuella ligger på 4900:- Ska du ha automat får du lägga på ca. 1000:- och vill du ha fyrhjulsdrift får du också lägga på ca. 1000:- | |
|
325d fanns både med 2,5 opch 3,0liters motor. 3litaren är i princip samma drivlina som 330d. dock är automaten i 325d något klenare än automaten i 330d. manuella lådor är samma. |
|
| nikeman hann före ;) | |
|
Weelie: Jag förstår om du vill prisa 330d - men det är samma bromsar. Iallafall på 325d med 3.0d och 330d. Samma artikelnummer på skivorna på realoem.com :) HFR: Ja det du skriver om Automatlådan kan säkert stämma. Det är jag inte ett dugg insatt i då jag förespråkar manuell låda i diesel-sexorna. :) ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
Roffa1 |
Jämför man bromsskivorna på 325i-330i, så har den sistnämnda betydligt större skivor? Förstår ej varför 325D skulle ha större skivor än 325i. Den sistnämnda är väl dessutom både snabbare samt har flera h/k än dieseln. |
|
Tack för bra svar!!! //Waller |
|
| 325d har 330x24 [mm] fram medans 330d har 348x30 [mm]. Allt enligt RealOEM. | |
|
Nikeman: Jag är ej ute för att prisa 330. Skrev inlägget innan jag hade läst ditt. Ren okunskap från min sida men nu vet jag bättre. Det är ju det som är så bra med detta forum, här får man fram massor av fakta. |
|
|
Christ87: För fordon med Chassi myndighet S102A=Ja 01 Bromsskiva ventilerad 348X30 2 12/2006 34116770729 $173.91 Alltså samma artikelnr som 330d och således samma storlek? ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Den 325d som säljes hos återförsäljare har 330x24mm fram. Enbart bilar specialbyggdabilar åt myndigheter levereras med samma storlek som en 330d. Anledningen är väl att dessa bilar har extra utrustning utöver det normala, bilarna väger betydligt mer, därav krävs det större bromsar fram. Dvs. nej, en 325d har inte samma bromsar fram som en 330d. Länk |
|
|
Chris87: Ja är det på det viset så ber jag om ursäkt för mina felaktiga uppgifter. ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Som jag förstått det så är det på detta viset. Efter LCI så skiljer sig 325d/330d åt, innan LCI så är dom i stort sett identiska. Samma motor förutom 1 komponent, kommer ej ihåg vilken. Samma växellåda för manuell. Automat så har 325d en klenare variant än 330d. Samma storlek på bromsar. |
|
| På en manuell 325d så borde skatten vara något lägre dessutom. | |
|
rob: Varför? exakt samma CO2 utsläpp på 330d och 325d enligt bmw.se ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
330d mj 10 har en helt ny motor och är densamma som i 335d mj 10. Min tillverkades 2009-10 och jag fick t.o.m vänta på leverans av motorvärmaren till nu i januari då den inte hade kommit till nya motorn när jag fick bilen levererad i november. //Micke |
|
|
Förresten, Weelie...skatten på min 330d A är 4.138sek per år //Micke |
|
|
Grattis, "skattefuskare". Sedanen väger kanske lite mindre + att nya motorn är bränslesnålare. |
|
|
Nikeman: Nu har jag inte kollat men en manuell 325d borde vara snaalare än en 325d med automat? |
|
| Granhult, du menar alltså att den nya 245hk 3.0l dieselsexan som introducerades med faceliften i 330d redan har blivit ersätt? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.