AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
36.642

Det bildas is på insidan av rutorna (E46)

Sida 1 av 3
Po
112
Polyphony
335i M-Sport -08
När jag köpte bilen så hade den tidigare ägaren bilens klimatsystem på Auto samt AC'n på hela tiden för att den drar in fukt annars sa han vilket jag tyckte va lite konstigt.

Men nu när jag har kört med AC'n av och AUTO på off eftersom att det blåser som fan i fläktarna när den är på Auto så bildas det is på alla rutor framförallt på bakrutan.

Man ska väl inte behöva köra med AC och klimatsystemet på AUTO året runt för att man vill slippa fukt på insidan?

Det som är konstigt med BMW är att man inte kan ställa in fläktsystemet att blåsa på både rutan och övrigt samtidigt då måste man sätta den i auto läge.

Hade inte dessa problem med min gama Golf, visst att det kunde bli fukt på insidan någon gång men inte på denna nivån.

Någon som vet varför min BMW drar in så mycket fukt som inte kommer ut ur bilen?
Snöflingan ska alltid vara intryckt. AC-kompressorn körs inte när det är under en viss temperatur, men genom att ha snöflingan inkopplad motionerar klimatautomatiken kompressorn när det tillåts.

Vadå kan inte ställa så att det blåser på framrutan? Längst till vänster på klimatpanelen finns tre knappar. Den översta riktar luften mot rutorna, mittersta mot ansiktet (panelmunstyckena) och den nedre mot fötterna. Tryck in de knappar dit du vill rikta luften. Alla tre kan vara aktiva samtidigt.

Du har väl inte automatisk återcirkulation inkopplad? Den brukar leda till att rutorna immar igen.
Bara knappen märkt Auto och snöflingan ska lysa. Den andra lilla knappen med ett "A" inuti en cirkel ska vara helt släckt.
Du har inte vatten/fukt i bilen? Det är ofta en anledning till fukt på rutorna och isbildning. Titta under gummimattorna och på golvet.
ee
362
eerily
320i M-Sport -04
Aaaha! Det svaret tackar jag för =) Snöflingan har ju inte vart så attraktiv att trycka på denna kalla vinter :)
Var och en får göra som de vill med snöflingan, men mitt tips är att ALDRIG stänga snöflingan.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Var och en får göra som de vill med snöflingan, men mitt tips är att ALDRIG stänga snöflingan.

ALDRIG NÄ!!!

karlhilding, håller du med mig, eller inte? Din korta mening går att tolka på två sätt. =)
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
härom dagen vred jag på värme till fötterna och efter ett litet tag började det imma på bakrutorna.
såg att snön på golvet tinat till vatten :S
bara att torka ur bilen i varmgarage under natten och inte köra värme på fötterna sen så gick det bättre. (plocka ut gummimattorna vid torkning)
ja. bra skor må man ha också, så man inte fryser om fossingarna.

BMW ownz
Mitt tips till dig, Frrla, är att slå av så mycket snö du kan innan du drar in fötterna. Har du snöborste kan du borsta av skorna med.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
haha! ja de är klart. men inte alltid man "orkar" pilla på med sånt :) en natt i garaget varannan vecka efter en fullständig tvättning får duga med vissa undantag för snöskottning/upptorkning under pedalerna ;)

BMW ownz
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Klart jag håller med.
Alltid snöflinga på!!

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Gummi Jummi som Kim Larsen sjunger.
Gummi på ute inne.

Jag sätter mig alltid på sidan med fötterna/skorna kvar utanför, sen slår jag dem mot varandra tills de är så rena från snö som det går. Fungerar riktigt bra..
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Ja så gör jag också men ibland har man passagerare som bankar skorna i tröskelådan. Dra hellre in snön än sparka där säger jag.

Po
112
Polyphony
335i M-Sport -08
Jag gick och köpte något som heter torrbollen på ICA en fuktsamlare, polaren har en sån i sin bil efter en vecka låg det lite mer än en halvliter i hinken.

129:- för en MEGA!!! :)

Hoppas det gör någon skillnad!

Chris87: Jag kan bara ha en av dom knapparna aktiverade såt gången så fort jag klickar på en annan så släcks den andra det är inte så på min arbetskompis 525 (-03) där kan han ha flera aktiverade samtidigt.

Fan det blåser ju nästan på maxstyrka i 10min innan det lugnar ner sig, jävla BMW. :)

Då är det något fel på din klimatpanel.

Torrboll fungerar ända tills den blir full med vatten och välter under färd..
Om automatiken spökar rekommenderar jag dig att laga den.
Po
112
Polyphony
335i M-Sport -08
Asså lägg ner din j¤"¤a negativitet och sluta trolla den kommer inte välta under färd för du behöver inte vänta så länge innan du häller ut skiten, hinken har ganska bra diameter och låg tyngdpunkt, kan hända att du har sett något annat.

Tror inte det är något fel på min automatik faktiskt snackat med vissa på jobbet som endast kan göra samma inställningar.
Po
112
Polyphony
335i M-Sport -08
När du sätter fläkten i auto läge så blåser den överallt, kom precis på att om jag sänker temperaturen i bilen från 23 grader till 18 grader och höjer värmen via den rullgrejen istället så sänks fläkthastigheten ner till mindre än hälften och då kan jag ändå ha den i auto läge med AC på å ändå få in skön värme.

Alltså BMW & inställningar, GTi'n va mycket enklare :)

När man ställer in temperaturen på digitalpanelen så spelar det egentligen ingen roll eftersom du kan reglera värmen på den här rullgrejen med blåa och röda prickar, på min Golf så styrde endast digitalpanelen AC & värme.

Po
112
Polyphony
335i M-Sport -08
Ska bli intressant att se hur mycket fukt torrbollen lyckas suga åt sig, kan hända att det är fuktigt i mitt garage också och då hjälper det nog en hel del i längden. :)

Den jag har är för 14 kvadratmeter :)

Många på jobbet som vill köpa såna eftersom många med barn som drar in mycket snö och is som smälter och lägger sig på mattorna och i värsta fall under mattorna på fabrikat som sen bildar imma och om det är tillräckligt kallt is på insidan av rutor.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Polyphony

Det var inget elakt som chris87 menade med att det är risk för att torrbollen välter. Du vet vad det är som gör att det blir fukt i hinken?
Jo det är SALT!
Du vill inte ha en halv liter saltvatten på golvet inne i din bil. Tro mig.

// Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.