|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Buspella, har du kört någon av de senaste dieselsexorna? | |
| "Buspell"e skulle det stå och inte "Buspella" | |
Buspelle |
Chris87: Japp, har kört i stort sett alla som finns och det är inget fel på diesel, har en Volvo D6-370 hk i båten, men diesel är inte en motorisering som passar i en BMW-modell som 5-serien. OK i X-serien eller mercedestaxi, men inte i en traditionellt sportig BMW-limo. Det blir helt fel. |
|
njuren: siktar på bil för max 500tkr brutto, har sedan 10% rabatt via företagarnas ramavtal. 525d eller 528i (svart solid?)+ comfortpaket, blåtand, hifi, 18" och skinn känns vettigt som grund. Är då uppe i 460tkr, kan väl pytsa på för 40-50tkr till. - Automat? Ang. läder, tänker mig oyster, men skall man ta oyster/oyster (ljus inredning), eller oyster/svart (svart inredning). |
|
|
Skulle råda dig till att sticka ut och prova två E60, 525d resp 525i för att känna efter vilken karaktär du föredrar. Jag tror båda är trevliga på sitt resp sätt. Och sen mentalt lägga på lite prestanda eftersom F10 har mer effekt i båda fallen. Ang automat så skulle jag hellre tänka mig det till 525d än 528i. |
|
Buspelle |
janih: ditt grundkoncept verkar bra oavsett vilken motor du väljer. Skulle nog rekommendera merkostnaden för metallic istället för solid lack. Sportstolar o sportratt är också ganska ringa pengar som gör mycket för helheten. BT, som du själv valt, är kanon och rekommenderas starkt. Hifi tycker jag personligen inte gör den ganska mediokra standardanläggningen särskilt mycket bättre. Aut är en smaksak och är själv egentligen inte någon automatfantast, men tror samtidigt att den nya lådan är så bra att det kanske är dags att acceptera automaten. Dyr dock. Du kan få mycket annat skoj istället. Navi för att ta ett exempel. Valet är ditt. Oyster/svart är kanon och rekommenderas framför oyster/oyster. |
|
Bra tips ollen, har nyligen testat 530d GT, denna motsvarar kanske en 525d F10, då senare har betydligt lägre vikt. Skall se om jag hittar en E60/61 525i eller kanske rent av 530i är mer jämförbar att provköra. |
|
|
Ja, 530i kanske är bättre om du kan hitta nån demo. 525i är nog vanligare dock. Ang svart solid så kommer inte det förrän nov 2010 enl prislistan. Så vit verkar vara den enda solida färgen fn. Skulle flagga lite för Milanobeige eller Havannabrun metallic som altenativ till de klassiska silvergrå och svart met. |
|
|
Tidigare så hade E60/61 facelift 525d en svagare automat än 530d, men den manuella lådan var likadan på både 525d och 530d - alltså var den manuella lådan att föredra då båda hade fått den nya 3-litersmotorn och man ville trimma. Med lite trim så kom 525d upp i nästan samma effekt som en trimmad 530d. Men trimma med måtta, högsta inställningen på boxen är inte att föredra. Vid mappning så välj en med lite lägre effektangivelse. Annars är komfortstolar en höjdare, xenon är att föredra. Rattvärme skulle jag ha tagit! =) Mvh |
|
|
Bra kommentarer Buspelle, så du hade alltså valt orginalhögtalarna istället, eller menar du att Hifi prof. är det enda rätta? Ollen: solid svart skall finnas med, se t.ex. konfiguratorn på bmw.de, i svenska prislistan står där en lite kryptisk notis om "11/2009". |
|
| Jo precis, det var den svenska prislistans text jag syftade på. Aha, nu ser jag att det står 2009 och inte 2010! Ok, du får väl fråga nån säljare. | |
Buspelle |
janih: Det där med hur man upplever ljudanläggningen är väldigt individuellt. Dessutom vet vi ju ärligt talat inte hur pass bra anläggningarna i nya F10 blir. Utifrån hur det brukar vara i BMW så är standardanläggningen ofta ganska kass, hifi obetydligt bättre och hifi pro bäst men ändå ingen superanläggning. Ljudentusiasterna brukar säga att om ska ha riktigt ljud måste man stoppa in eftermarknadsprylar. För mitt eget slölysnande mest på radio duger den enklaste standardanläggningen gott. Om du däremot är en intresserad musiklyssnare är antagligen rådet att uppgradera så mycket du har råd med. |
|
525d Får in ganska mycket trevligt för 500' Brutto men jag skulle vilja spräcka budgeten med 10% för att få in allt som jag personligen önskar (aut, skinn, komfortstol m.m) |
|
|
Har iofs. Hifi i E61 idag, "sämre" stereo än detta känns inte aktuellt. Konfiguratorn på bmw.se har uppdaterats med fler motoralternativ samt fler färgval (inkl. svart solid) |
|
|
Då bilindustrin fortfarande släpar efter en del när det gäller infotainment så tycker jag personligen att Navi proff är en självklarhet, trotts att den är löjligt dyr. Även bluetooth så man trådlöst kommer åt MP3-telefonen via idrive. Som bekant så är BMWs ljudsystem inget vidare så minst HiFi högtalare för att kunna lyssna på nyheterna / passivt lyssnande av bakgrundsmusik, HiFi proff för hyfsad ljudbild vid musiklyssning. Egentligen borde dessa självklarheter vara standard i en bil år 2010. Naturligtvis är allt en kostnadsfråga men jag hade åtminstone valt Nav proff och HiFi högtalare samt bluetooth. Är det någon som vet vad som ingår i Fond - Entertainment systemen? mvh Kalle |
|
|
Vad tror ni om denna 525d, vad saknas? Färg 300 Alpinvit II Klädsel LCSW Läder Dakota Svart Paket ZRS Comfort 465 Fällbara ryggstöd 508 Park Distance Control (PDC) Bak och fram 522 Xenonljus 534 Klimatautomatik Utrustning, fabriksmonterad 1CB AG Kod 248 Eluppvärmd ratt 255 Sportläderratt 2K2 LM Fälg V-eker 328 18" 320 Ej Modellbeteckning 3AP Vindruta med grå överkant 423 Velourmattor 441 Rökarpaket 464 Skidsäck 481 Sportstolar 676 HiFi Högtalarsystem 6S4 Svensk språkversion 704 M Sportchassi |
|
|
Ser väl bra ut men om man inte vill ha vit blir det ju dryga 10kkr till. Blir det där precis 500kkr? __________ Mvh Grelle |
|
| Nej, det här är billigare, 10 basbelopp efter 10% rabatt = 424.000 SEK eller 471.000 listpris | |
|
Rennwagen: ser ut som en bra spec, min blir nog som nedan: 528i Svart Läder Dakota Oyster LM Fälg V-eker 328 18" Comfortpaket inkl. -xenon -pdc -fällbart baksäte -utökad klima Sportläderratt Automatisk sportväxellåda med Steptronic Vindruta med grå överkant Solskyddsgardin för sid/bakruta Automatiskt avbländbar innerbackspegel Sportstolar Ambient light Förberedelse för Bluetooth HiFi Högtalarsystem M Sportchassi Listpris ca. 507tkr. Efter 36månader och 12000mil borde man väl kunna få 200tkr för bilen, eller? |
|
|
Nu kostar bilen 10 laxar/mån och huset cirka 8. Plus att huset stiger med 10 per/mån. Har gjort det sedan 1995. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.