AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.716

Varför är min E82 123d så svårsåld

Sida 1 av 2
bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
Hej alla!

La ut min 123d till försäljning för nån vecka sedan här på AP och på Blocket.
Har fått ett par svar dock uteslutande från små handlare som lämnat vad i mitt tycke vart skammbud.

Nån som har nån input på vad jag gör för fel?
Jag är billigast av alla på Blocket, vilket väl i och för sig inte är konstigt då andra bilar står hos handlare men är bilen verkligen så svårsåld?

Bilannonsen på Blocket finns här:
Länk

Tacksam för era tankar.

MVH
Björn
Följande kanske kan ge lite perspektiv: BMW i Ängelholm hade en splitterny 123d E82 (aut) 2009 till salu för 319' (eller möjligen 329') i somras. De hade också en exakt likadan, men manuell, för 20' mindre. Och inte heller dessa försvann särskilt fort (trots att man utan byte kunde gjort några tusen till på dem)...

Lycka till, iaf! Tålamod är nyckelordet :)
Det hade INTE jag när jag sålde min 130i (jämförbar ålder/miltal med din)...
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
BMW Mölndal hade för snart 1 år sen en 123d Coupe M-sport-08 med bra utrustning och runt 1000 mil för 298.000 kr, då känns 289.000 för denna 1 år senare minst sagt i överkant.

Jag tror annonspriset borde ner 30.000 och ett slutpris som landar runt 250.000 kr

BMW CS #5139
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Tror tyvärr också att du måste ner mer i pris.

Denna 120d coupe från BMW återförsäljare annonseras för 259tkr, du måste nog ner i motsvarande pris som privatare, även om din bil är finare och har större motor.

Länk
bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
En relevant jämförelse måste väl vara Länk i så fall?

329' hos handlare med motsvarande utrustning bortsett min GPS och vinterdäck med färre mil än min. Det innebär en prisskillnad på 40' mot min som priset ligger idag och 70'? om jag skulle matcha 120d:n du pratar om.
Är det verkligen så att det är värt 70' extra att handla hos handlare på en bil som ändå har nybilsgaranti kvar?

MVH
Björn
Terry N
Hej

Det är skillnad på 900-1000 mil och 3500 mil, det är rätt sköna slantar i värdeminskning. No offense, men du måste nog gå ner lite granni pris. Brorsan sålde sin 120d 5d, M-paket, lucka,klimat, 18 tum,v-däck, drag,mm rätt bra utrustad, dock inte läder, knappt 4000 mil. fick 212' i våras, jag vet priserna har gått upp lite sen dess. Din bil är bra mkt snyggare och har finare motor, men lämnar spekulanterna som behöver vara lite praktiska med 5 dörrar ibland. Prova med 275-79 så blir det lite fart tror jag.

Mvh Terry
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Björn_H: Du har en mycket stor nackdel mot företagssålda bilar i och med att din bil är momssmittad. Detta innebär att ingen köper din bil på leasing vilket annars ungefär 70% av alla nyare BMW säljs som. Även om din bil kostar lika mycket som en bil hos en handlare så blir den för ett företag 12,5% dyrare (halva momsen är avdragsgill)

-------
//Lövet
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Björn ha lite is i magen, den rätte köparen dyker snart upp.

Du har en fin bil, dessutom en cupé med rätt utrustning.

Det finns det nog inte många sådan bilar ute på marknaden.

Tror faktiskt att din modell kommer bli en samlar bil i framtiden.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
I och med att det är en Coupe begränsas väl publiken något jämfört med en "vanlig" 1 serie.
Och kombinationen diesel/liten coupe är nog hos en del fortfarande lite blockerat som intressant val.

Priset är nog tyvärr i högsta laget fortfarande. Det finns trots allt bra prutmåner hos handlare fortfarande.

Att det inte finns nya bilder tror jag också plockar bort en del som annars skulle ha ringt eller mailat.

bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
Problematiken med bilder är jag medveten om.
Tvättade, körde till plats med bra ljus och knäppte av ett par i veckan men med rådande väglag så tar det inte många meter innan bilden ser smutsig ut och bilderna såg inte alls ut så som jag vill presentera min ögonsten.

Finns bilen kvar nu när vädret blir bättre kommer givetvis nya bilder att landa i annonserna.

MVH
Björn
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bilen är ju av ganska ovanlig modell - sådana bilar tar alltid tid att sälja.

Jag skulle nog ta bort kommentaren om tjänstebil i annonsen. När jag läser detta som spekulant så kan jag tolka detta som ett bra prutargument eftersom du riskerar att ha 2 bilar ståendes.

Har själv aldrig skrivit varför jag säljer en bil i en annons och det har aldrig varit någon som frågat egentligen förrän de kommit på plats och tittat.

-------
//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kanske kan tillägga att de senaste gånger jag har sålt bilar så har det tagit ungefär 2 månader att bli av med dem. Den ena var en 530i E39 och den andra en S40N T5 AWD - dvs ganska ovanliga modeller. Sådant tar tid eftersom det är ganska få spekulanter ute samtidigt på dem.

-------
//Lövet
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Vad var nypriset på 123d ?

Den saknar ju M-paketet som många vill ha.
Original portabel GPS ? Min etta har en integrerad, på så vis får man idrive funktionen, det vill många ha.
Sedan är det en "gammal" -08 tillverkat 200710xx, det är 2.5år och 3500mil. även fast den är sent uttagen.

Tror du bara får vänta och se.

Tyvärr bör du kanske sänka priset lite då du nästa får en 335(d) eller 135:a för nästan samma pengar.

MVH

Carl

Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Länk

bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
Bump.

Ny annons upplagd Länk

Några spontana åsikter? Eller ser det bättre ut nu? :)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Varför har du 2 "konstnärliga" bilder med i annonsen (dom 2 första)? Som köpare vill jag kunna se hela bilen ur alla vinklar (360grader).
Marknaden för en 123D tror jag är extremt liten i Sverige, prova annonsera utomlands.
Mvh
Marin
Jag ser inget problem i "konstnärliga" bilder. Tycker snarare att det bidrar till intresset då det ger känslan av att det är någon som bryr sig lite mer än att bara ta vanliga strikt dokumenterande kort. Även om dem givetvis är mer informativa.

Har själv annonserat ut min Z3 M Roadster nyligen med än värre närbilder och artisteri än i bjorn_h's annons. Bilen såldes tämligen omgående. Sen i vilken grad det var tackvare bilderna låter jag vara osagt.

Men om man ska vara kritisk så kanske att interiörbilden kunde varit något mer ljus och lite annan vinkel. Annars gillar jag bilderna och annonsen i övrigt även om jag kanske skulle skippat prestandasiffrorna i början på annonsen. Priset har jag svårt att säga något om då jag inte har koll på 1-seriemarknaden.
Jag tycker också fotona är sådär. Tag nya i solljus, helst på asfalt, och inga konstiga vinklar. Tag bort navigatorn ur bilden och ev texten.

Skriv datumen "korrekt". Det är trots allt en mkt udda bil. Så köpare finns det inte gott om, men sänk inte priset för snabbt/mycket. Lycka till!
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Med det miltalet så måste den nog ner i pris runt 240-250. Det finns ju 123d coupé som rullat mycket mindre för bara lite mer peng.

Sen bilden på fronten är inte bra. 1-Serien ser inte bra ut i låga vinklar. Ser bara ut som en snäll nallebjörn. Kort från lite högre vinklar klär 1-serien mycket bättre och kan säkert locka fler intressenter.

Kan meddela att min mor o hennes man kollar lite efter 1-serie coupé. Så PM:a gärna mig om du har den kvar!

Cristian
bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
Zlurc, håller med dig om interiör bilden. Var inte direkt solljus när jag tog bilderna men har en annan jag skall försöka få lite ljusare och lägga upp istället.

turbo4ever, navigatorn är ju köpt och fast monterad av BMW så att ta bort den går ju inte (kan ta bort själva enheten men fästet sitter ju där det sitter).

Craile, du har PM
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag jagade 120dM hösten 2008 och tittade även en hel del på annonser för 123d. För mig var bara 5-dörrars intressant och jag tror att den hade varit mer lättsåld i det utförandet då den fortfarande kan vara en familjebil eller i alla fall en sportig andrabil för familjen i det utförandet. Sedan saknar jag M-paket på bilen. Annars verkar bilen jättefin.

Navigatorn hade jag aldrig betalat för. Utveckligen på den portabla GPS-sidan går med ljusets hastighet och vilken mobilteleverkstad som helst kan ordna en snygg integrering där inga sladdar syns.

Regnummret borde dock höja värdet på bilen lite: DTC :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.