AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
45.737

325i eller 325d

Sida 3 av 4
SJälvklart ska rob testa båda bilar och bilda en egen uppfattning om saken. Själv så föredrar jag känslan och ljudet av en bensinsexa, och är beredd att betala extra för detta. En BMW är på nåt sätt inte en BMW utan en rak sexa (bensin), då blir upplevelsen komplett. Kör inte så långt normalt sätt, och då kan jag stå ut med högre förbrukning. Endast på sommaren när vi åker ner till Bosnien och Kroatien kör jag långt, och en bensinsexa känns helt rätt på Autobahn. Eller vad sägs om 8l/100km (enligt färddatorn) i en E46 325i? Det känns att bilen kommer hem när man tar ut den på Autobahn.

Vorsprung durch freude am fahren
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Ja den går fint på Autobahn 325 E46 men önskar en sjätteväxel eller annan utväxling på femman. 115-117 km/tim och 3000 rpm är minst 300 rpm för mycket. Däremot är det underbart att ligga i 160-170 med 535d och den varvar 3000 rpm cirka.

Kan faktiskt inte påstå att jag upplevde 325:an som surrig, trots att jag låg för det mesta mellan 150-180 och upp till 240 km/h. Accelerationen var riktigt bra, från 120-200 tog inte många sekunder. Bilen kändes helt rätt utväxlad för att orka dra iväg även i femmans växel. Som sagt, bilen kändes som byggt för Autobahn - vilket den även är. Felet ligger snarast i de svenska hastighetsgränserna, då man tvingas puttra på i sömniga 110km/h som bäst, bilen kommer aldrig i sin rätta ambient så att säga... Yawn...

Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
StefanL: Pga snöovädret ställde jag ju in leveransen i Onsdags. Och idag har Janne varit på nått möte. Så imorgon kl 14.00 hämtas kärran ut från Autopartner. :D

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Som Diesel + Automat ägare så kan jag bara säga att jag ser ingen som helt nackdel med automat på en stark dieselbil. Jag har kört både 330d manuell E90) och 320d manuell (E90) som komplement till min 320d auto (E46) och jag tycker fortfarande min bil är minst lika skoj.

Har ingen upplevelse av att lådan skulle rödvarva motorn även vid kickdown, även om jag ibland tycker att den borde växla lite tidigare på ettan till tvåan vid rödljusrace i SD-läge.

Nackdelen är ju att vridmomentomvandlaren tar bort en del av nyttan med steptronicläget eftersom den gör ett ypperligt arbete utan att jag är där och pillar med växelväljaren.

Angående bensin vs diesel debatten så..
Jag gjorde mitt val mellan 325i och 320d.. Dielseln vann där.. en 325d lär ju inte gå sämre.. Jag klippte polaren som åker Audi A4 2.4 auto utan problem från 70-150.. :)

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Som vissa tidigare postare i den här tråden så var även jag helt hundra på att det aldrig skulle bli en diesel för mig i en BMW. Sen provade jag 330d och blev helt såld. Gick runt med ett fånigt leende säkert 30 minuter efter provkörningen.

För mig var valet lite enklare kanske. Jag hittade min 330d till ett (som iaf jag själv tycker) bra pris och fick den för samma pengar som de 325i jag tittade på skulle kosta mig. Visserligen hade bilen sämre utrustning och hade gått lite längre men det fick det vara värt helt enkelt. Utrustning är bara extravikt! ;) (Skämt åtsido, jag måste ha tag i ett par sportstolar PRONTO!)

Jag har kommit på att vridmoment är jävligt kul! Då får man leva med att bilen låter lite som en linjebuss när man drar på. Sedan måste jag säga att 325i har en underbar gång den också med sin spetsiga effektkurva. Rent "teoretiskt tekniskt" så är ju dieseln vettigare med sin jämna fina kurva och höga vrid, 325i är ju praktiskt taget död under 4000 rpm.

Saken blir inte sämre av att bilen (iaf enligt datorn) tar mig runt till en högst fashionabel förbrukning på 0.69 liter per mil. Stämmer datorn så går bilen snålare än min 318i med 2.0 Valvetronic! 325d lär ju dra ännu mindre.

Automat kontra manuell är väl bara en smaksak? Jag tycker det är roligare med manuell. Det är inte lätt att hitta 330d med manuell låda så jag är glad att min var snikutrustad även på den fronten. =)
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Så sant som sagt! Hellre mer motor och mindre utrustning!
Och sportstolar kan du vara utan. Såvida du inte skall tävla i rodeller eller i bankörning. Vad har du för utväxling, varv på 5 och 6.e växlen vid 120?
Har bara kört automatare 330d och lade inte på minnet vad den varvade på högsta (6.e) växlen då. Förmodar att det skiljer lite mellan manuell och automat också.

Verdi
Lyssna INTE på Karl. :)

Är du över medellängd så sitter man jävligt illa i standardstolarna. Jag fick inget stöd under låren och fick sitta jävligt brett med benen av nån anledning.

I sportstolarna kan jag sitta rakt med benen och få stöd. Man kan tilta stolen bakåt och dra fram extrastödet för låren. Sidostödet är ju bättre också, men inte avgörande. För mig var det sittställningen i stort.

Det var faktiskt så illa för mig att jag var "tvungen" att byta min första 320d efter 3 månader. (hade kört 1200 mil dock)

En annan sak som jag inte vill vara utan är Xenon. Har alltid retat mig på att mina bilar haft så dåligt halvljus tidigare. Det problemet har jag inte nu. Så jävla skönt!

Småsaker som M-sportratt, slipade aluminuimlister och skinn/halvskinn i stolarna gör också mer än man kan tro för upplevelsen.

Däremot tycker jag att navigatorn är onödig om man inte använder den väldigt ofta. Backvarnare och regnsensor är det väl nästan svårt att undgå att få men det skulle jag också klara mig utan.

Men varken stolarna eller xenon är väl så farligt dyrt?
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Håller med, skulle aldrig köpa en bil utan sportstolar samt en utrustningsnivå som motsvar comfort+dynamik. Nav kan jag vara utan, känns inte så viktigt.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Håller med - sportstolar är ett MÅSTE! Andra saker kan jag vara utan, men komforten som sportstolarna ger är nödvändiga vid längre körningar. Låter nästan motsägande att sportstolarna skulle vara mer bekväma, men man sitter som gjuten. Min A6 med sportstolar är inte ens i närheten av min gamla E46, där jag kunde ställa in stolen så att jag satt perfekt. I Audin är jag aldrig riktigt riktigt bekväm, sitter och vrider mig för det mesta. Extra utrymmet är helt ovidkommande om man inte sitter rätt.

Verdi
ps. Anledningen till att jag inte tog sportstolar direkt var för att sportstolarna i min gamla A4:a klämde på en punkt på höger skinka så att det gjorde duktigt ont om man körde mer än 15-20 minuter. Så jag blev lite rädd för sportstolar och trodde att jag skulle få samma problem i BMW:n. Men så är det inte. BMW-stolarna är mjukare och bekvämare. De är dock mindre...
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Sportstolar nja........
Jag är 185 och sitter som en kung i std.stolar. Nu är det i 5-serie.
Vi har en 325 med sportstolar och de är inte bekväma mer än ett par mil.
Tycker både hustru (168) och jag. Men smaken är som baken.
Men märker också att det är en ungdom under 35 som tvunget skall ha sportstolar, skiiiiiin, 19" osv. Jag lovar ni växer ifrån detta.
Tycker också att sportstolar tar för stor plats i en 3-serie.
Och denna sidopuckel man skall över om man som jag måste ur bilen ett tiotal ggr per dag. Bara obekvämt.
Men hade gärna sett comfortstol el i 3-serien.

Verdi
Jag är 33, men äldre i sinnet. :) Lovar att mitt byte inte berodde på image. Det var 100% komfort som gjorde att jag bytte bil. Det kan min sambo intyga. Jag blev ganska hårt trackad för min ömtåliga bak. Först hade jag ont i Audin och sen fick jag även ont av std-stolarna i BMW:n (som om inte bristen på benstöd var nog illa).

Helt ärligt tror jag standardstolarna är bättre i 5-serien. Har dock aldrig ens provsuttit en 5:a.

Helt rätt, Verdi. Jag råkar också vara 33 och bryr mig numera endast om väsentliga saker i livet. Två av de råkar vara min rygg och min ända, och båda indikerade att de stormtrivs i BMW sportstolar, även efter 20 timmars körning.

Det är en STOR skillnad på standardstolarna till en 5-serie och en 3-serie. 3 seriens standardstolar är en katastrof komfortmässigt för oss med lite längre ben. 5an s standardstolar är trots allt OK i jämförelse.

En annan viktig aspekt är 2a handsvärdet, en 3-serie utan sportstolar är riktigt svårsåld på marknaden.

Så att välja en 3a utan sportstolar är vansinne, det finns bara fördelar som jag ser det.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Inte vansinne att köpa en beg 3.a med std-stolar.
Men återigen så är det inte bekvämt att stiga ur en 3-serie med sportstolar.
Plus att kupen verkar mycket mindre med sportstolar.
Vår 330 har stdstolar och är betydligt bekvämare än 325 med sportstolar och skiiiiin :-).
Hävdar att skall man stiga ur en bil ett stort antal ggr per dag så är inte sportstolar speciellt bra.

Buspelle
Har haft sportstolar i alla mina BMW de senaste ca 20 åren och förstår inte varför det skulle vara svårt att komma i och ur bilen?
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Jag är 199 cm lång och ganska välväxt på bredden också. Men jag skulle aldrig tänka mig att köpa en 3-serie utan sportstolar. Sitter riktigt bra i dom!
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
De flesta som provat upplever komfortstolarna som BMWs bekvämaste stolar, tyvärr finns de inte som tillval till "småbilarna". Komfortstolarna har bättre stoppning, fler inställningsmöjligheter och inte minst mindre sidovalkar än sportstolarna har. Det finns väl en orsak till att valkarna är mindre på lyxstolarna!
Visst är det lättare att komma i och ur en bil utan sportstolar men urstigning är väl inte ett stort problem. De flesta väljer väl sportstolarna främst för att få ett bättre lårstöd, inte fö att sitta i ett skruvstäd. Sportstilarna i 3-serien har av motorpressen fått kritik för att vara väl smala mellan valkarna.
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Jag sitter klockrent i mina komfortstolar i 320'n.. körde 150 mil med 2 stopp, inga problem, men utan skinn blir de inte vidare sköna. Jag har skinn.
Saknar dock värme :/
är 182 med långa legs.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.