|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag ska skaffa ny tjänstebil och tänkte ta en 325 Coupe, frågan är bara om jag ska ha bensin eller diesel. Nån som har kört båda och jämfört? Dieslarna har ju väldigt trevligt vrid men bensinarn har lite mer effekt, tänkte vänta tills det är lite mer barmark innan jag åker o provkör dom själv så det vore kul o höra vad ni andra tycker. /Calle | |
|
Beror på lite hur du ska använda den och vad du själv föredrar. Jag kör en del 325d och tycker den är klockren på landsväg, helt perfekt då. Men samtidigt är den trevlig i stan. Bra med effekt i förhållande till den låga förbrukningen, trevligt ljud. Vid tomgång hörs dieselknatter men inte alls lika tydligt som på en fyrcylindrig motor. Enda nackdelen med 325d som jag märkt är vid vinterlek, då tycker jag det är lättare att docera kraften i sladdarna med en sugmotor. Som du märker gillar jag 325d, hittar inga riktiga nackdelar. 325i har jag inte alls kört lika mycket, men den upplever jag som helt okej. Mycket trevligare ljud, men inte samma kraft i det lägre registret och jag hade hoppats på lite mer på toppen också. Har bara kört 325i med automatlåda och det brukar alltid försämra mina intryck av motorn så det kan vara det. Som alltid rekommenderas att du provkör båda modellerna om möjlighet finns! 325d tror jag kan vara svårare att provköra om du bor på mindre ort. __________ Mvh Grelle |
|
|
Är det tjänstebil så skulle jag ta diesel. Bättre totalekonomi och dagens dieslar är grymt bra överallt. Beställ till automat (Ett måste på diesel tycker jag personligen) så får du en grymt smidig och trevlig bil som inte bangar för varken stadstrafik, motorväg eller slingriga vägar. 2c //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Har kört dem båda och de är extremt trevliga bilar oavsett vilken du väljer. Valet beror till stor del vilken typ av körning man gör. Gillar man att varva och samtidigt sätter gångkulturen/ljudkulissen främst är det bensinaren som gäller. Föredrar man istället dieselns vridmoment och låga förbrukning i höga hastigheter är den outstanding, en 325i drar ca 30-40% mer vid alla körcykler. Och gångkulturen på 325d är faktiskt inte långt ifrån bensinaren, dock är ju tomgångsljudet utanför bilen ganska knattrig. Eftersom jag har tröttnat på höga varvtal och frekventa mackbesök så hade jag valt dieseln alla dagar i veckan, den är suverän som motorvägsätare. Men det finns "petro-sexuals" som resonerar precis tvärtom :-) |
|
|
Har idag en volvo v50 diesel som vinterbil och en m3 -93a som sommarbil men tänkte skaffa en tjänstebil som kan ersätta båda litegrann. Nu går ju inte m3an o ersätta sådär med en 325a men man får åtminståne åka lite bakhjulsdrivet. :) Svårt, skulle ju kunna gå upp till en 330 också men då blir det ju mindre utrustning, annars drar kostnaderna iväg så jävligt... |
|
|
Hur mycket mindre utrustning blir det i en 330i? För mig är dynamic, comfort, hifi och metallic krav. Hur mycket får du försaka för en 330i? Jag tror den kan "ersätta" M3 mycket bättre än 325i. __________ Mvh Grelle |
|
|
Svårt, det skiljer ju ändå 50000:- mellan 325i och 330i. Men man får väl pruta ordentligt så kanske det går att lösa. Måste nog dra runt och kolla hos handlarna hur mycket rabatt man kan få. |
|
Verdi |
Ta 325d och chippa den. 280+ hk och lastbilsvrid. Skulle jag ha gjort. |
|
Kollade det precis och prisskillnaden är 65kkr enligt BMWs hemsida. Lite väl kan man tycka. Köp en 325d och bli nöjd! =) __________ Mvh Grelle |
|
|
325d med chip :) |
|
| har en 325i i bra skick till salu :) | |
|
Trevligt för dig men tror du inte han vill ha en ny bil som tjänstebil? __________ Mvh Grelle |
|
| Yep, ska köpa ny. Chip är ju lockande men det är lite sådär med en tjänstebil. Får väl ta nån variant som man kan ställa tillbaka till original innan man lämnar tillbaka bilen. | |
|
VTEC har en RTS modul för 325d för Chip/avchippning som tydligen skall vara OK, har dock inga egna förstahandserfarenheter. Med modulen kan du skjuta på "chippad" mapp eller gå tillbaka till orginal för servicetillfällen. Skall enl. uppgift vara väldigt smidigt och enkelt. Länk Min åsikt är som sagt klar.. Diesel vinner i min bok. en 325d med BRA utrustning + en chippning verkar rätt optimal. Jag skulle nog välja till xd snarare än att köra 330, men det är min personliga preferens.. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
Bayer_Aleks |
Diesel ALLA gånger Det Amullo skriver om Vtech...med mappad 325d så kommer bilen utav HELVETE rent ut sagt. Min svärfar har en 325d och jag körde den....det är mycket sällan jag tycker en bil går som ett odjur men den här fick mitt adrenalin att hoppa |
| Vilken j*vla effektökning med steg 2, låter ju helt vansinnigt! Då blir det nog till o plocka ihop en 325d då :) | |
| Varför ska man trimma bilen överhuvudtaget? Aldrig förstått mig på det. | |
| Jag hade också valt 325d framför 325i, dessutom uppgraderas väl 325d motorn nu med högre prestanda 204hk och lägre förbrukning? | |
|
Nä, varför ska man trimma ? Kanske därför att de bland många tillverkare är det enda som skiljer bilmodellerna är ett chipp. Dvs samma bil för lägre pengar. Volvo 2.4 (140) = identisk med 170hk Volvo 2.4d = D5 Till exempel, det är inte mycket som skiljer 325d med 330d... Skulle säga att det ett billigt sätt att få en roligare bil, men varför ska man trimma..... |
|
|
Jag skulle valt en 325d. Eller jag har valt en 325d rättare sagt. Två gånger nu dessutom. Varför? En riktigt bra kombination! I min förra 325d coupe 2008 så hade jag ca 290 hk och 620nm+ och det var en jäkel at gå bra.. Och tänker man då på en bränsleförbrukning på 0,62-0,63 så anser jag att det är den bästa allroundbilen. Tänk bara på att V-Tech RTS INTE FINNS TILL 325d 2010 års modell ännu...! Det lär komma om dm knäcker koderna - men i dagsläget finns det alltså inte. Däremot så kan V-tech ombesörja en ommappning till din bil ändå - men då får du alltså åka dit. Ett tips: Gillar du att köra så hoppa över automatlådan! Det är alltid lika roligt när bilens autlåda tror att det är en bensinare den sitter i, så vid fullgas så växlar den ner för att då istället hamna på röd-varv typ och sedan växla till föregående växel igen. Nä Manuell låda så kan du utnyttja vrider mycket mer och dessutom så blir det roligare att köra. Men provkör båda först. Du kanske inte alls trivs med dieseln så då är det ju en bensinare som gäller. ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Jag kommer nog köpa en diesel nästa gång. Men då ska det vara när nästa 3-Serie dyker upp. Men i detta fall är skulle jag valt 325d utan tvekan. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.