AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
45.738

325i eller 325d

Sida 2 av 4
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Manuell 325d!
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
NiKeMaN skrev: "Det är alltid lika roligt när bilens autlåda tror att det är en bensinare den sitter i, så vid fullgas så växlar den ner för att då istället hamna på röd-varv typ och sedan växla till föregående växel igen."

Kan du utveckla det? Jag känner inte igen det du skriver. Automaten i en diesel är ju anpassad efter momentkurvan och varvregistret i motorn. Det är ju precis tvärtom att automaten fungerar mycket bättre i en diesel än en bensinare!

Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Visst kan jag utveckla (gör så gott jag kan iallafall!).

Jag upplever att när jag kör en dA och ligger i 80 km/h och ska öka till 100 km/h och börjar gasa så vill en dA växla ner vid fullgas för att accelerera till 100. Med en manuell låda så hade jag behållt 5an i för att sedan slå i sexan när jag nått hundra-strecket.

Likadant om jag ligger bakom en knölsvan som kör 70 km/h och ska köra om (acca till ca 120?) för att sedan släppa ner till 95-100 så hade jag nog valt 4ans växel med min manuella låda, medans en dA hade slagit i trean vid fullgas för att sedan växla till fyrans växel när han inser att det inte finns mycket mer att hämta på trean.

Upplever även en viss fördröjning vid växling pga momentomvandlaren som gör att man inte har full kontant mellan gas-läget och bakaxeln hela tiden. Ligger man på jämn fart med en Manuell och gasar så klipper den iväg direkt medans med en Automat så ska den slira runt i lådan lite först innan den skickar iväg effekten.

Det är iallafall så jag upplever det. :)

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Buspelle
325i utan tvekan. Underbart klassiskt småmorrande. En BMW ska allra helst ha en rak bensinsexa. Visst går dieslarna ok, men det blir aldrig riktigt samma sak. Sorry, men känns tyvärr gammal mercedes. Diesel passar i båtar och lastbilar - och kanske om det är en ren "transportmojäng" man vill ha. Funkar dock inte om man vill ha en körmaskin tycker jag.
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det du beskriver med gummisnodden i drivlinan är korrekt för alla automater och är tydligast då automaten är kopplad till en bensinmotor!

Det andra med stämmmer inte med mina erfarenheter, efter två 325dA, bilen växlar ALDRIG ner vid så höga motorvarv så att det resulterar i att motorn rusar upp i maxvarv efter nerväxlingen.
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Busspelle: Om du säger att en 325d, 330d och 335d känns som en gammal Mercedes så påvisar det enbart din okunnighet i ämnet. Körmaskin? valfri bil ovan ritar åttor runt 325i och 330i. :)

Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
steaman: Då kan det ju bero på min körstil, eller på dom bilar jag haft till förfogande för att testa detta. X1 23d aut led av samma bekymmer när jag provkörde den sist nu också. Men det är upp till var och en att välja växellåda. Jag tycker inte man ska välja den ena eller andra av vad folk säger på något forum. Det bästa är att provköra själv och bilda sig en egen uppfattning. Jag har min - och den är att jag fortsätter köra manuellt ett tag framöver till DKG kommer i 325d! :)

Buspelle
NiKeMan: Uttrycker bara min uppfattning, vilket jag antar är tillåtet. Tråden handlar väl om att trådskaparen vill ha tips/rådgivning. För min del passar helt enkelt inte en dieselspis i en BMW 3-serie, så enkelt är det. Vet inte om jag är mer okunnig än någon annan. Har kört alla bilarna och kör mycket bil och har dessutom kört gamla dieselmercor, så jag vet hur dom låter och går, och det finns dessvärre en del likheter med dagens dieselbilar. Har du kört gamla dieselmercor, så att du kan jämföra?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Buspelle:

Även om dieslarna låter nästan likadant som förr så är dagens dieslar riktigt snabba och roliga, framför allt är 325d trimvänlig!

Nya 325i är säkert trevlig också med sin 3-liters motor, StefanL hade en sån och var riktigt nöjd!
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Ngt som är lite trist på dieslar utan partikelfilter är att de stinker rätt rejält...
Men nu har ju alla nya svensksålda bilar DPF så...
J-
534
J-A
325i T -08
Diesel om man står ut med lite vibrationer och högre ljudnivå i låga farter.

Jag har iofs bara kört en 525xd som jag hade till lån. Den var snålare än blandad deklaration medan min egna är betydligt törstigare vid samma körprofil.

st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Tyvärr stinker även dieslar med partikelfilter! Lukten och ljudet är det enda negativa och som tur är upplever man inte så mycket av det när man sitter inuti bilen.

st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Nikeman: om du med körstil menar att trycka "plattan i mattan" i olika hastigheter så sker det ganska ofta med mig bakom ratten, utan att råka ut för det du beskriver.
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
steaman: Ja lukten är inte mycket att skryta med. Men o andra sidan kan man ju undra hur gott en kallstartad 325i luktar också :P Ljudet upplever inte jag som negativt heller. Skillnad på 4orna som knattrar och har sig men det ljudet är ju en jäkla skillnad på med sexan.

Buspelle: Absolut visst får alla ha sin åsikt. Jag har inte sagt något annat. Dock så anser tyvärr dom flesta att du har fel när du säger att en modern diesel är som en gammal mercadiesel. Ja, jag har både kört och ägt gamla dieselmercor.

Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
steaman: Märkligt. Men som sagt jag bara vidarebefodrar mina erfarenheter och vad jag har upplevt vid körning av vassa dieselbilar med automat. Kanske har jag haft otur med dom bilar jag provkört, kanske sviker mitt minne mig lite, eller så upplever vi saker olika helt enkelt. :)

Jag hade exakt samma uppfattning som "steaman" tidigare dvs en vridstark diesel skall ha automat. Men efter att ha provat ett antal manuella 320d och 325d så tyckte jag att automaten tog ganska mycket av körkänslan, BMWs dieslar är såpass varvilliga och trevliga att det aldrig blir den där "Iveco-känslan" vid manuella växlingar. Dessutom blir både förbrukning, skatt och förmånsvärde lägre.

Men detta beror återigen på vilken typ av körning som gäller. Skall bilen tugga köer i stockholm är det automat som gäller men kör man mestadels landsväg/motorväg känns faktiskt automaten ganska menlös.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kristoffer_L, håller helt med dig i ditt sista stycke! (och till större del i det övre) =)

_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
steaman: tycker farsans 320dA 09 med DPF luktar som en fröjd nystartad jmf med min gamla lastbil :P
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Ang ljudet;
nu talar jag om fabriksnya och ej sönderköra 30000-mila dielsar och jmf 325i och 325d så tycker jag faktiskt att ljudet inne i kupén (där man ju befinner sig större delen av tiden) nästan är mulligare i 325d, nästan nästan lite V8-morr. den 325i jag körde lät nada. jämför då nrämast med tex 330i E46.

utanför låter det lite knatter på tomgång, men inte värre än Vanosen i en M5 E60 i mina öron.

ni som inte gjort det, prova den senaste generationen av BMWs 6cyl dieslar, ni kommer bli förvånade.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
rob_t_j72: Helt rätt uppfattat, vi hade en 325ia med nya motorn och som vi var mycket nöjda med.

Det jag tycker är avgörande inför bilvalet är körsättet, hur du kommer köra din bil.
Vi har bilar med både bensin och dieselmotorer och det är en skillnad på hur du kör dessa bilar.
Älskar man att köra aktivt så tycker jag en manuell bensinsexa/v8 underbar, men sker körningen mestadels i stan samt under långa motorvägsetapper föredrar jag gärna diesel med automat.

Som många kloka BMW chaufförer här på forumet skriver, ut och provkör och bilda dig en egen uppfattning.
En manuell 325d med ca 280hk är säkert mumma, och som Niklas snart får uppleva igen;)
PS, Har du hämtat bilen Niklas?

//Stefan

Mina bilar:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.