|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har länge gillat 8-serien, men aldrig fått något grepp om prisbilden. Troligtvis blir E31 en av få moderna klassiker vilket öppnar upp för en kommande prisökning. Dags att fynda i rätt tid med andra ord. Tidiga exemplar av 850 (M70) ligger bra till prismässigt. Dock känns 840 (M62) som ett säkrare kort, alternativt en sen 850 (M73) som sägs vara skottsäker. Helst vill jag ha CSI-paketet (M-sport) men det beror mycket på vad det kostar. Vad är rätt pengar för exemplaren nedan? Länk Länk BMW CS #1812 | |
|
Tja, i värderingshänseende beror det alldeles på skicket på vagnarna vad man kan tänkas ge.. Speciellt i BMW 850 värderingar är det A och O att kontrollera skicket väldigt seriöst och kunnigt på plats eller ännu hellre av någon kompetent verkstad som vet vad dom pysslar med... Inte via en "flaschig bild eller två". Har ingen som helst aning hur dessa du länkar till är i för skick totalt sett.. Men stirrar man bara på priset så var dom billiga båda två.. Varför då kan man undra? Jag har som sagt ingen aning :) Mvh Janne. |
|
|
Bilen i den första länken är lånad från en annons på mobile.de. Bilen i fråga dvs den på bilden är en special version byggd för Japan i ca 298ex och kostar 24,990€ den var mitt andra val om jag inte köpt en med manuell låda istället. Att en sådan skulle kosta 55,000sek finns inte på kartan. mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
|
Så fort en annonsör inte har angivit telefonnummer och har lånad bild blir man misstänksam. Röda 840Ci växer inte direkt på träd. Kan syftet vara att pressa ned priserna på bilar man innerst inne vill äga själv? Det är bara en teori bland många andra. BMW CS #1812 |
|
|
Bäste Philip! Prissättningen på E31 i Sverige är lika olika som vädret över hela landet är min erfarenhet! Kika runt, kläm, sparka däck och jämföra olika bilar utan att ha bråttom är mitt tips. Väl omhändertagna bilar är få, vraken många. Mvh Asken |
|
|
Tror också som Asken...Finns knappt en prisbild...i alla fall ingen fullt logisk... Det kan begäras hutlöst för lik och med tålamod så tror jag man kan göra ett klipp och hitta en hyffsat välskött och underhållen bil för rätt ok pengar. ___ //Ulf |
|
|
Jag kan hålla med herrarna om prisbilden på 850, men tittar man på 850 från -94 och framåt så ser du en klar skilland i pris. Likaså när det kommer till 840ci 4,0 vs 4,4, automat vs steptronic vs manuell. mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
|
Jag roade mig med att svara på den röda och har fått två mailsvar där han skriver att bilen finns i Spanien och att efter betalning så transporteras den till mig på lastbil. Hur i hela friden kan någon gå på det?? Uppenbarligen har det skett, annars skulle det inte förekomma. Nåväl. Philip, är du intresserad av bilen hittar du den här: Länk |
|
|
BMW64, jag gjorde precis likadant och det var som jag, (vi )alla misstänkte en blåsning. mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
|
Här en som verkar ok ! Länk Bara att boka flygbiljett :) Ando Gunnarsson Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Den är riktigt unik, inte många Csi producerade på slutet. Klart värd sina pengar. mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
|
Och det lär väl vara enbart CSI som kommer att ha någon värdestegring att tala om , förutom B12 5,7 :) Att köpa en halsunkig bil för 70-80.000 och tro att man får det dubbla inom något år är nog att lura sig själv :) Ando Gunnarsson Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Att köpa en halvsunkig ska det stå !! Ando Gunnarsson Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Det är nog som du säger Ando. Frågan är bara om inte röda manuella 840 M-sport kommer stiga lika mycket i så fall. Det har ju tillverkats så otroligt få ex. BMW CS #1812 |
|
|
A.G. Den där är uttagen 02/97 läser jag. De slutade tillverkas 10/96 så den måste stått hos handlare ett tag. Vidare utr 536 Standheizung. Den fanns aldrig med fjärrkontroll ifrån fabrik utan det var enbart manövrering via BC. Alltså är den eftermonterad, likaså Alpinafälgarna. Bilen är inte värd sina pengar, den ligger minst 25% för högt i pris enl. mig iaf. Den var vacker dock:) Mvh Asken |
|
|
Asken : Den lyckades de sälja ganska snabbt med andra ord ! Om bilen är tillverkad 10/96 och registrerad första gången 02/97 och med tanke på prislappen och hur gammal bilmodellen var vid tidpunkten så tycker jag att 3-4 månader från tillverkning till registreing är ganska snabbt :) Beträffande Standheizung , om den står med som tillbehör 536 på original utrustningslista så bör den väl vara fabriksmonterad , eller ? Alpinafälgarna passar utomordentligt fint på E31 och vill man inte ha dem så kan man sälja dem ,köpa original och få lite pengar över :) Angående priset så är det är nog bara att inse att lågmilade CSI börjar kosta pengar :) En B12 5,7 med motsvarande mil kostar det dubbla - minst !! Ando Gunnarsson Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Det gick att få fabriksförberedelse för fjärrstart av värmare, en 540iA Limo-95 byggd 940726 har följande som Individual; "Vorbereitung TELESTART für Webasto-Standheizung." + läderklädda interiörlister:). 840Ci M60 är lika skottsäker som M62. Stephan |
|
| Lyfter tråden med hänvisning till röda 840. Vad är det som gör att endast de (förutom CSI) är så speciella? | |
|
Speciella är väl upp till var och en att bedöma. Dock har det ju tillverkats ytterst få exemplar av röda manuella 840Ci med svart inredning och M-sport (CSI-paket). Följer man prissättningen på AutoScout24 och Mobile ligger just dessa exemplar på en bra bit över 200.000 kr. Europa Meister här på forumet har kanonfin röd. BMW CS #1812 |
|
|
Följande lista är hämtad från 8coupe.com. Även om det inte är en absolut sanning så är det väl trots allt en fingervisning om vilka exemplar som har mest "samlarvärde". - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Worldwide Collectibility - The Top 8 * Alpina B12 M70 5.0/S70 5.7 Euro S70 850CSi's North America-spec S70 850CSi's 1998-99 M73 850CiA Platinum and Alpina Editions (Middle East) 1996-99 M62 840CiA Japan Individuals 1996-99 M73 850CiA (the 1997-99 850Ci's were "special-order" only cars) 1991-93 M70 850i/Ci 6spd manuals 1996-99 M62 840Ci's - Higher value for 6spds (if you can find them) - UK/Euro 840Ci Sport * Based on percentage of total production, rarity of equipment offering, market pricing, and 8er experts input |
|
|
Tittar man på siffrorna för 840 M62 så byggde man totalt 3075st bilar, av dessa försvann 1406 till England, 786 till USA, 303 till Japan och 145 till övriga världen. Kvar i Europa med ratten på rätt sida blev bara 435 bilar. För 840 M60 som har ett produktionsantal på 4728st bilar, behöll man 1861st i Europa med ratten på rätt sida. På färgernas topp 3 för samtliga 8-serie hittar vi 1 Diamantschwarz met, 2 Calypsorot met, 3 Mauritiusblau met. Dessa tre tillsammans utgjorde ca 39% av färgbeståndet. Värdelöst vetande för utomstående men intressant för oss nördar :) mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.