AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.564

BMW E61 Priser m.m?

Sida 1 av 2
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Hejsan.
Det börjar suga i BMW tarmen igen. Och då är det en E61 som intresserar mig då jag behöver en stor kombi.
Men tycker dom är lite för dyra fortfarande.
Min gräns ligger på ca 175 tusen.
Tror ni dom kommer sjunka mycket efter sommaren när den nya 5-Serien har kommit?
Har hittat några under 175 men då har dom oftast rullat en del.

Kom gärna med förslag!

Och vilken motor ska man välja?
Vad för utrustning tycker ni är viktiga som haft en E61?

Mvh
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Bilen bör ha den stora AC:n, xenon och PDC samt skinnklädsel. Detta finns i Comfort-paketet som de flesta bilarna har.

Standardstolarna funkar men komfortstolarna är en dröm. Då får du även elinställning med minne.

M-paket förhöjer utseende och andrahandsvärde.

Standardratten är ful men sportratten är riktigt snygg. Snyggare än M-sportratten till och med.

Standardhögtalarna är kass. För min del är HiFi-paketet ett minimikrav. Efter facelift så finns även USB som fungerar bra. Eftermonterad USB före facelift har inte samma funktionalitet.

Isofix med nyckelavstängning av airbag fram är viktigt om du ska ha barnstol fram.

Cr
1.095
Craile
Hur tror ni att priserna kommer att se ut framöver?
Cr
1.095
Craile
HALLÅ???

Någon mer som har erfarenhet av E61 köp och ägande???

Eller är detta forum utdöende???
Det som alltid har varit bra tryck...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ja jag har, men jag köpte nytt. Tror inte det "dräller" av folk som köpt just begagnad E61 på sistone...
Du fick en ganska bra redogörelse om utrustning och vad man kanske bör ha beroende på hur man är lagd.
Personligen är jag mest nöjd med ratt-värmen och automatiska bakluckan på min, förmodligen för att jag inte haft det förut dock.
Lycka till.
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Vad ska folk säga? 175' får du inte mycket E61:a för. Har själv haft två E61 530d 2005 & 2007. Tycker väldigt mycket om den motorn.

Och som sagt, för de pengarna kan du nog inte ha så mycket preferenser på utrustning. Jag tror faktiskt att priserna sjunker en del efter sommaren, det var därför jag sålde min.

Annars, håller jag med Gorban, jag tycker verkligen att komfortstolarna är viktiga, de vanliga är rätt tråkiga. Panoramataket gör också rätt mycket till intrycket av bilen.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag tror vi kommer att se märkart lägre priser på E61 det närmsta halvåret. Jämför man t ex för 5-6 år sedan vad begagnade E39T då låg på så hade dom skjunkit betydligt mer.

Skillnaden i nypris på en välutrustad 530iA Touring M-sport -01 och -06 var inte speciellt stor. När jag sommaren 2005 köpte min 530 så låg dessa bilar i intervallet 200-230'. Tittar jag idag på en 4 år gammal 530iAT M-sport -06 med likvärdig utrustning och mil så ligger priserna på 260-300' och där har dom legat ett bra tag. Trots detta verkar just de M-sportutrustade E61 vara relativt lättsålda då många försvinner fort från Blocket/Mobile.

Så jag tror (och framförallt hoppas;) att priser går ner den närmsta tiden.

___
//Ulf
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Köpte min E61 begagnad i maj 2009. Gorbans sammanfattning är helt ok, stora kliman är dock absolut inget måste, den lilla funkar lika bra i mitt tycke. PDC klarar jag mig också utan men så är jag också en osedvanligt salt bilförare som vet var mina hörn slutar...;)

Lyssna på dig själv, det är ju ändå du som skall köra bilen. Vad DU tycker är bra att ha i utrustningsväg är det viktigaste. Prioritera! Jag tar hellre större motor i utbyte mot tex PDC eller rattvärme, men du kanske resonerar tvärtom. 525 med 218 hk tyckte jag saknade riktig karaktär därav var mitt val av 530. Panoramatakluckan och den aktiva styrningen är saker som jag värderar högt i utrustningsväg.

Givetvis hade jag naturligtvis inte sagt nej till en fullsmetad 550 (med rattvärme!).

Lycka till!
Här har du t.ex. en med M-paket för 168k

Länk BMW 525 Touring M-sport -05 13600 mil
Ett alternativ är ju att åka till Tyskland.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Annonsen borta. Såld direkt eller fejkannons? I Tyskland är det svårt att hitta motsvarande för 16' Euro om den ska vara hyffsat schysst.

___
//Ulf
BCR
Ulf; Det är just detta som är (enda?) nackdelen om man ska åka BMW. Det är bara att öppna plånboken och se glad ut...;-)

Tycker att nästan 300' (530iAT M) för en snart fem år gammal bil börjar bli smått bisarrt, det kan bara går neråt. Frågan är hur fort och när?
Hänger dock ganska mycket på hur nya femman blir mottagen av journalister och BMW-spekulanter.

/Håkan
oo=00=oo
Cr
1.095
Craile
Jag håller med dig BCR.

Borde ju gå neråt ganska så rejält tycker jag......Och hoppas på det nu när den nya kommer så man kan hitta en E61 till fint pris!

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håkan: det beror på när man köper och när man säljer ;) M5:an tappade 17' på två år och även om man räknar med det jag la på bilen så blir värdetappet mindre än många har på relativt nya Volvo/Saab/VW...

Köper man en ny BMW så är det väl i regel mindre kul att följa värdetappet men dom som kört en 530i M-sport i 4-5 år och ändå får ut halva nypriset ska väl vara hyffsat nöjda. Den som samtidigt köpte en 750i har det inte lika kul då dessa också går att få för 270-300'...

Sen är det väl inte gratis att byta in en två år gammal GTI mot en sprillans ny? ;)

___
//Ulf
BCR
Ulf; Köpa ny bil är aldrig någon bra affär för plånboken, däremot rena hälsokuren för själ och hjärta;-) och något som de flesta drömmer om.
Det är få upplevelser som slår ögonblicket när man sätter sig i en splitter ny bil och vrider om nyckeln...

Men, det intressanta är inträdesbiljetten och fallhöjden, kostar en ny bil 250.000 eller 500.000 så spelar det ju en viss roll....

/Håkan
oo=00=oo
Annonsen jag länkade till var nog nästan en dag gammal men den var en "en bilds annons" så kanske det även var en fejkannons, säljaren hade doltnr.

Här är ju några i Tyskland, men kanske även det är några "fejkannonser" samt endel har ju gått ganska långt:

Länk
Länk
Länk
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Dom är nog riktiga alla fyra. Det är kanske 530'n som sticker ut som lite för billig men det finns säkert ett skäl till priset...

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Alltså bensinaren Länk

___
//Ulf
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Det konstiga med bensinaren är att det är en xi på bilderna, men det står inget i texten om det. (Man ser det på de icke konkava M-sportfälgarna.)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

fredo: det är som du säger en xi.

Man ser det även på att den är högre än en vanlig i, dvs avståndet mellan överkanten på framdäcket och skärmkanten är märkbart större på xi.

___
//Ulf
Jo det var den jag syftade mest på då jag skrev "fejkannons". Den har inte så mycke info och bara en bild. Hur funkar det riktigt när man köper en bil från Tyskland, då dom har uppgivit net price 16,798 EUR och gross 19,990 EUR, behöver man då bara betala net price då den går på export ?

Mvh Ubbe
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Du får betala det högre som inkl "moms". Dom som kan köpa utan moms är handlare och köpare boendes utanför EU.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.