|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag får inte bort det löstagbara draget. Det kärvar så det går inte att få in nyckeln. All härlig saltgegga har proppat nyckelhålet fullt. Hade inne bilen på BMW-verkstad. Efter en och en halv timme fick de ge upp. Någon som har haft samma problem och kanske har receptet på något mirakelmedel?? | |
|
Jag är också intreserad av detta, i mitt fall är det på den gamla bilen en E39 -01 men lösningen kanske är den samma... Jag får in nyckeln men kan inte vrida om. Jag håller just nu på med en långtids behandling då jag trycker i rostlösning osv och tänkte hålla på så i ett par dagar sen får vi se... Har dock glömt bort åt vilket håll man ska vrida för att låsa upp. Någon som vet? En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke |
|
|
Hade samma problem förra våren veckan innan besiktningen. Tog CRC powerlube det ända som jag hade hemma förstunden. Tog cirka en vecka innan jag kunde vrida nyckeln. Smörjde varje kväll och ibland på morgonen så vitt jag kommer ihåg. Tålamod som löser det sig nog. Det är nog viktigt att inte vrida nyckeln med våld. Känns som om den kan gå av rätt så lätt. |
|
| Okej, tack för tipsen. Får börja med en långtidsbehandling. Jag får tyvärr inte ens in hela nyckeln. Och man får nog vara försiktig ja, för den är ju vek. Tyvärr går det inte heller att bara byta låskolven om man bryter av nyckeln. Då lär det ju bli kostsamt.... | |
| wd40 brukar hjälpa och lösa allt | |
| Vad är wd40?? Var får man tag på det? | |
|
Jag fick inte heller in nyckeln helt så det är ingen fara. Det kommer nog gå bättre efter ett par dagars behandling. WD40 funkar nog perfekt för ändamålet. Om det fortfarande inte skulle funka efter ett par dagar så ta pianotråd och pilla lite i låset. Blås även ur det med tryckluft. Om det mot förmodan inte vill ge med sig så banka lite på under sidan av kroken. Värma låset kan ju även det hjälpa men var försiktigt då det finns plast i närheten och i själva låset tror jag. När alla vettiga vägar testade så blir det kaprondellen och en bunt borrar av högre kvalitet. Fast så långt tror jag inte det går. |
|
|
WD40 är något som motsvarar 5-56. Det finns några skillnader, men jag kommer inte ihåg exakt vilka. Jula, Mekonomen är några ställen som säljer WD40. Går kanske köpa på macken med. |
|
| Tack för alla tips!! Ska ge mig på det i morgon. Återkommer med resultat! | |
| de hittar du på nästan överallt , typ bilteam, mekonomen och macker . Driver ut fukt, Skyddar mot rost, Rengör, Lossar och smörjer en billig lösning värt att prova | |
| Heter det inte Avtagbart drag? Varför tar ni inte av det direkt då ni använt det, då kanske detta problem ej dykt upp. För att minska risken kan man lägga på en klick vasselin/fett i nyckelhålet för att förhindra att skit kommer in. Rekomenderas även för elkontakten som alltid sitter ¨i skiten¨, har hört att man skall ¨fylla¨ den med vasselin, helst där kablaget går in. | |
|
Ska försöka vrida lite hårdare på nyckeln tänkte jag men åt vilket håll är det man vrider nyckeln för att låsa upp, någon som vet? En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke |
|
| Om jag minns rätt så vrids nyckeln mot bilens front för att låsa uppp. Osäker men har för mig det iaf. | |
| Hej, jag har också ett avtagbart drag men undrar om någon vet om man kan få den omreggad till en fast dragkrok? Jag har den alltid monterad eftersom jag kör ofta med släp och sedan skyddar den emot vissa parkeringsskador. Vad jag förstått får man ombesikting om den inte går att lossa på bilprovningen. Tacksam för svar | |
|
Du menar att det är kroken som tar emot om du råkar backa på någon ;-) Det är ju såååå fult med draget ute och vitsen är ju att ta av det när man använt det, det tar max ca 30 sek. Om jag var spekulant på en beg bil och hittade 2, i övrigt lika, skulle jag välja den där det gick att ta av kroken. |
|
| Vad du tycker om utseendet bryr jag mig inte om, har inte frågat om det. Och vad gäller din antydan om att jag skulle köra runt och orsaka parkeringsskador tar jag bara som ett idiotiskt påhopp, själv drar jag mig inte för att polisanmäla förare som jag ser orsakar skador på andra bilar. Är själv pedantisk med min bil och försöker alltid att parkera på säkra ställen | |
|
Oj, en som inte uppskattar Ironi !! Vilken tråkmåns! Hoppas du har roligt i ditt liv, Not! :-) |
|
| Passo222- jag lever ett mycket bra och roligt liv. Tillbaka till min fundering: är det någon som vet något om att få en avtagbar dragkrok omreggad till en fast? Tacksam för svar | |
| Det måste finnas anvisningar från tillverkaren av dragkroken på svetspunkter för att svetsa fast den. Finns inte det någon instruktions för detta så blir det till att byta dragkrok. Att bara svetsa fast den avtagbara är alltså inte tillåtet och ger ett underkännande på besiktningen. | |
| Tack Chris87, jag får kolla upp det. Nu vet jag att det kanske finns en möjlighet. Mvh Eisenmann | |
|
Tillomed jag uppfattade ironin i inlägget.. Och en "antydan" att DU skulle "åka runt" och orsaka parkeringsskador finns ju inte i inlägget och nått personligt påhopp var det absolut inte.. Hoppas du såg att det fanns en "smajly" efter meningen. Såklart e de kroken som tar imot om du backar på någon, det kan hända dig också.. inte e du perfekt. Men för att återgå till din fråga så är det väl enklast att ringa till bilprovningens tekniska avdelning som finns till för att svara snabbt och lätt på dessa frågor. Jag skulle kunna tro att det går att göra om till fast krok.. men man blir kanske tvungen att svetsa kroken i draget och som du säger så blir det reg.besiktning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.