AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.778

Fick en premiehöjning från Vesta på Bmw 525-03 med 54%

Sida 2 av 3
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Det blir bara värre o värre det här.

Samuel du o jag har samma bil, men herre jisses hur räknar de på Vesta?
DI
176
DIAMOND
BMW X3 (G01, F97) 30e -21
@Korak
Tur att någon är vaken ;-) 100% Höjning!!

Nytt bolag är redan klart - tack och adjö Vesta!
Kan tänka mig att orsaken till höjningen är de upprepade stölderna av M-pkt som numera iofs är utbytt till standard plus en skadegörelse. Tycker väl däremot inte att stöld borde höja premien.

Till Vestas försvar kan sägas att de har skött alla ärenden med all den service och heder som kan krävas!

Blir till att byta bolag, vilka har ni andra bytt till? BMW Original försäkring har väl i alla fall bra villkor!?
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Hej igen,

Tänkte kolla med er andra som fått en premiehöjning och har redan hunnit byta fb. Lyckades ni få bättre premie än ni hade tidigare dvs innan höjningen hos Vesta eller fick ni ändå ta en höjning men inte lika stor som Vesta skulle inneburit?

Lite nyfiken för jag själv kollar runt lite och de andra försäkringsbolagen och med undantag för en har de svårt att matcha premien Vesta har, tom efter höjningen.

I mitt fall höjde Vesta "endast" 28%.

Mvh/Rolle
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Verkar som Vesta haft några "inkörnings-år" eller nåt, för att få ihop kunder.
Hade min förra bil, en Audi S4-4,2 hos dom för knappt 10.000:- helåret, vilket jag tyckte var helt ok. Men nu när jag letade försäkringar till M3an, då var dom direkt uppe i en bra bit över 20.000:-
Nej, fick bli Aktsam denna gången. Mycket bra premier jämfört med andra, iaf för min bil.

Impnaz:
Fick du försäkra M3:an hos Aktsam?
ck
70
ck75
E92 M3 2008
Jag åkte oxå på en skön höjning på Vesta, från 11500:- till 21300:- per år för min m3 -93. Jag har haft försäkringen där i 3 år och började nog på 12-13000 per år. Så sänkte dom typ en tusenlapp förra året för att sen höja 10 i år. Konstig policy.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Ringde Vesta idag o kolla vad de skulle ha för en E39 525, runt 12000kr. Nej tack, blev mitt svar. Atava är det billigaste jag hittat just nu.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Clubsport: Japp, inga problem. Dom verkar grena ut från "pensionärsbolag" haha.

Värt att nämna är att BMW orginalförsäkringar skulle ha ca 10.000 för min för 2 månader sedan, men nu när min blocketförsäkring går ut vill dom ha över 20.000 dom med. Det tyckte jag var lite udda.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

En sak att tänka på när det gäller IF's gratisförsäkring via Blocket...Denna försäkring har ingen begränsning att förare under 25 inte får köra bilen och när man sedan får erbjudande om att köra vidare på IF efter gratisperioden så gäller samma sak här vilket ger en högre premie. Inga problem att få ändrat och då skunker ju premien men som sagt lätt att missa.

Själv hade jag kollat på IF vad min Golf GTI skulle kosta och när jag sedan fick erbjudandet från IF så var priset högre trots att dom sa att dom gav 20% rabatt. Det var då jag hittade att det som skillde var just att jag ursprungligen räknat på inga förare under 25 och då dom ändrade detta så skönk premien med ca. 20%.

___
//Ulf
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Jag kanske är lite blåögd och naiv men av någon konstig anledning så trodde jag att ens försäkringspremie skulle sjunka med tiden om man nu inte drog på sig några olyckor och varit trogen kund.

Var det inte så för 10 år sen? Eller går premien upp och ner från år till år?

Mvh/Rolle
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Förr kunde premien sjunka desto fler skadefria år man hade. Men som det är nu kan det bli lite hursomhelst. När förfallodagen närmar sig är det bara att köra en rundringning och shoppa runt helt enkelt.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

falsterbo: den försäkringen står knappast på dig själv om åldern i din profil stämmer...

___
//Ulf
Värt att notera är oxå att Vesta numera endast tar emot nya kunder som är kunder hos Nordea...

Jag har haft 2 släp, 2 bilar (hel på samtliga) samt hemförsäkringen hos Vesta men när jag nu bytte bil så var det tvärnej! Var jag inte kund hos Nordea fick jag inte teckna ny försäkring hos Vesta trots att jag då fortfarande har 4 försäkringar kvar där...

//*Hemlig*
Har för mig att många här inne skrev om just detta angående vesta när dom va nya på svenska marknaden!
Lockpriser första året sen höjningar. Ett nytt bolag har ju ingen skadestatistik att gå på vilket gör att dom har lagt sig i vissa fall lite väl "billigt"
tyvärr straffar det sig nu när alla skador måste betalas!

Jobbar själv på ett försäkringsbolag och märker att fler och fler kunder lämnar vesta.

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Eftersom Vesta är det största bolaget i Norge och är stora även i Danmark så har det naturligtvis statistik att gå på. Att använda sig av "lockpriser" när man etablerar sig på en marknad är inget unikt, hur skulle man annars få kunder?

Jag tror att fler och fler bemödar sig att byta bolag oftare rent generellt, det är oftast det enda sättet att hålla försäkringskostnaderna låga. Hela försäkringsbranchen är "monkey business".

MVH Christofer
In
355
Inot
745iA -02
När jag här om dagen vart människa igen och köpte mig en 745:a så hade den blocketförsäkring ala IF gratis på 3månader.

Jag ringde och frågade vad den skulle kosta, nämde inget om 3mån gratis och fick följande priser

19000 per år
16000 om jag har min villa där (vilket jag har)
14000 för att jag via mitt fack tydligen har ett avtal.

Sedan så tog jag upp 3mån försäkringen, och fick då svaret att om jag fortsätter att ha försäkringen där efter 3mån, så kommer den att kosta mig ca 12000 år Ytterligare rabatt alltså

Inget bolag jag har ringt kan matcha detta, inte ens i närheten. Billigaste var ca 20000 år. Dyrast på över 30000.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Inot: om du fortsätter efter 3-mån gratis så får du 20% rabatt första året. Se bara till att anmäl att ingen under 25 ska köra bilen om nu så är fallet för detta är inte "ikryssat" på gratisförsäkringen.

___
//Ulf
Upptäckte dessutom igår att Vesta har en helt egen syn på det här med huvudförfallodag!

Ringde dit och skulle säga upp min försäkring, som jag tecknade för snart ett år sedan, nu när årsdagen närmar sig! Då visar det sig att huvudförfallodagen flyttats fram till juli... Jag undrar då varför och får svaret att den första bil jag försäkrade i Vesta 2008 (och som för länge sedan är såld) blev försäkrade det datumet i juli 2008 och därmed hamnar den dagen som huvudförfallodag hos dom för alla försäkringar jag tecknar hos Vesta för all framtid!

Dom blir bara märkligare och märkligare...

//*Hemlig*
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Ringde vesta i veckan o frågade om jag skulle få en höjning!
Dom kunde inte svara förren 1 mars, då är det 1 månad till förfallodagen.

Han trodde någon % höjning, ja det skall bli intressant vad det innebär?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.