AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.777

Fick en premiehöjning från Vesta på Bmw 525-03 med 54%

Sida 1 av 3
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Ringde till Vesta igår och frågade varför jag fått en höjning på min bilförsäkring med 50kr/månaden.

Fick svar, att det kan ske 1-2 premie höjningar om året om de får högre utgifter.

Men efter 1/3 så kommer jag få en premie höjning från 5844kr till 9014kr

Då har jag helförsäkring med tillägg.

Saken är den är att jag varken har orsakat någon eller några olyckor de senaste 25 åren.

Sådana kunder borde försäkringsbolagen vara rädda om,.....

Tycker att 54% inte är en relevant höjning..

Vad säger ni? eller har ni råkat ut för samma höjningar
Oc
122
October1st
BMW 530d Touring-12
Jag fick premien höjd förra året med 52%, från 11 500 per år till 17 500 kr per år. I år höjde de vidare till 20400 kr! På två år har alltså premien snart dubblats. Trots att jag är 31, har full bonuspoäng och aldrig har orsakat en skada. Jag tror Vesta kör med lockpriser för att få in en och sen höjer de som svin efteråt. Enligt Vesta "anpassar" de bara priserna efter marknaden. Och visst låg de tidigare betydligt under övriga aktörer i pris, men det var ju också därför jag valde dem...
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag flydde från länsförsäkringar då de höjde min Volvo 145 från runt 900:- till 2400:- och M3an höjde de från runt 6000:- till 14400. Allt detta från ett år till ett annat.
Orimliga höjningar och jag tolkade det som att de inte vill ha mig som kund och det har de inte idag heller.

///BMW - Was sonst!
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Det är väl som jag trodde med, körde med lockpriser först o nu höja premierna sedan.

Väntar ett samtal från Vestas chef... om han ringer
Märkligt nog så har Länsförsäkringar Värmland sänkt premierna på mina försäkringar. Både hus och bilar har blivit billigare.
För er som inte redan insett det vad gäller försäkringar så är det i regel mycket hög timtaxa på att kolla upp priset på sin bilförsäkring varje förfallodag!

Prissättning fungerar enligt principen i denna klassiska videon: come.to/hatten

se, njut, begrunda!

DI
176
DIAMOND
BMW X3 (G01, F97) 30e -21
@AMET
Upptäckte precis samma sak då nästkommande faktura var på dubbla priset enligt tidigare år dvs. en höjning med 50%. Har varit nöjd med Vesta och deras priser men nu är det dags att leta vidare.

Förslag mottages?

Fick tips på Vesta genom detta forum....
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Har anat att detta skulle komma, redan våras hade man höjt så man låg över BMW's märkesförsäkring. Nu blir det att byta till våren, det blir nog BMW Originalförsäkring.
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Då var det dags för mig med. höjningen kom som ett brev på posten.

Mvh/Rolle
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
Diamond

dubbla pris borde väl ändå bli 100% bara ett förslag...
Har också Vesta och kommer antagligen också få premiehöjning.

Hur gör ni för att byta försäkringsbolag när den nya perioden redan gått på? Skriver över bilen på någon annan i familjen?
Om du nu får en premiehöjning så lär den väl komma när nästa premieperiod börjar.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Jaha då var man inte ensam om problemet, för min egen del så löste det sig att jag blev försäkringstagare på Bmw orginalförsäkringar.

Fick ett pris på 6346 kr helförs inkl gratis merförsäkring i 1 år.

Råkat faktiskt o räkna fel på Vestas höjning, det var nämare 65%.

Först hade de höjt 50 kr i månad 1/1-10 det gör 11%

Sedan skulle de ha höjt ytterliggare 54% efter 1/3.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har detta varit en medveten strategi från Vesta? För kör man ett år elle två med låga konkurrenskraftiga premier för att locka kunder från de traditionella bolagen. Vestas låga priser sprider sig hyffsat fort och deras kundbas växer med bra fart. Väl där så höjer man premierna kraftigt och räknar med att en hel del av kundbasen kommer att stanna kvar då många är dåliga på att aktivt kolla priserna varje år. Många har säkert också valt att försäkra hem, villa och annat och då minskar benägenheten att byta bolag.

Är det någon med Vesta som fått ny årspremie den senaste tiden som inte har fått en rejäl höjning?

___
//Ulf
ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Jag gick in på andra året hos Vesta i November 2009. Fick en höjning från 4600 till 5200.

/Jonas

/Jonas
Fick precis mitt besked från Vesta :(

Håll i er 300 procent höjning - ja 300 procent!!!
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Jösses jävlar! vad har du för bil samuel2?

Äger alltid 1 BMW
För en 525iA E39 2003 tycker Vesta att man i fortsättning ska betala motsvarande 36.000 (!) per år. Är det inte lika bra de ringer och meddelar att man inte längre är önskvärd som kund!?
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Ställ av bilen så får du en ny betalningsperiod, därefter teckna ny försäkring i ett annat bolag.

Ja , tjuvar o banditer är vad försäkringsbolagen är!

Äger alltid 1 BMW
Men herrajösses, är detta ett skämt eller?.... 36.000 för en 525:a!!!. Det är ju bara byta bolag.

Tror jag aldrig har fått någon speciell höjning. Har allt sammlat på ett ställe, villa, 3bilar, båt. Aldrig vart något

Mvh
Henke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.