|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tackar Per jag funderar starkt på att ta in min bil och ultraljudstvätta spridarna och kolla trycket även fast min inte är chippad så är de säkert aldrig fel. De vore mycket intressant att veta om spridarna är friska eller inte. |
|
| Mycket intressant diskussion, bra ämne. Hoppas att det går att utreda vad som har hänt med M5:an eftersom det förekommer två olika påståenden. I Nordamerika har jag för övrigt noterat att chippning är ganska vanligt förekommande på M5:or och ofta förekommer det fantasisiffror kring effekt och prestanda (tycker jag mig märka i alla fall). Då handlar det i och för sig om 3.6-motorn, men så stor skillnad borde det inte vara. Ser fram emot en fortsatt diskussion. | |
allan-b |
Tycker det låter farligt att chippa en 3,8, eller M-bilar överhuvudtaget. |
|
Forumlerade mig dumt, då jag inte kollat med nuvarande ägare om den är hel eller inte. Jag hade fel, då HD91 förmodligen har bättre koll på detta än jag. Men bilen har iallafall hållt mycket länge med chippet/mappningen/piggyback. Att den rasar 10(?) år efter chippning är mer ett tecken på slitage än att chippet orsakat härdsmälta. Om det var chippet tycker jag att det borde visa sig rätt snabbt. Om det är fel blandning så rasar man en sprillans ny motor rätt snabbt. Hur som. Kan man härleda denna härdsmältning till chippandet? Eller är det uteslutningsmetoden som härjar? "8 av 10 bilar med chipp har rasat" säger inte mig så mkt, speciellt inte om bilarna har funkat perfekt i 5-6-10 år efter chippning.. Händer det aldrig att helt original m5or rasar en kolv? Och sen finns det ju en (om än vässad) rätt brutalt vass 3.8 monterad i en e30 som lämnade nära 400(?) hk. Eller hur var det HD91? Annat sprut, spridare, kolvar och kammar? Har inte alla detaljer i huvet, men att man kan plocka fett med effekt ur maskinerna råder inget tvivel om. Lite offtopic, men låter på vissa som att man inte ska röra en s38 för då går allt åt skogen. Jag har en m5 turbo, som är helt original i motorn förutom 3.5mm mls packning. Den har gått 25000 mil utan renovering enl förra ägare. Och bromsades till 425hk på hjulen. Hur kan det komma sig att en 25000milare håller för detta, men en vanlig m5 med mindre miltal rasar om man chippar dem? (ja sätter man i ett källar-chip så är de klart, men seriösa chippare/mappare syftar jag på då..) Min första m535 med s38 jag byggde körde jag 2500mil stenhårt med ett turbocenterchipp. Bilen gick perfekt hela tiden tills jag knäckte den med frusen kylarvätska. Så det är ren skitsnack att motorer rasar pga chipp, sålänge chippen är framtagna av proffs. |
|
| Jag inbillar mig att 3,8 går lite för snålt på toppvarv, en något större storlek på spridarna skulle kanske rädda några motorer? | |
|
Japp. Större spridare är nog inte helt fel. Gröna bosch, 465cc passar rakt i. Men man måste mappa om hela programvaran, inte bara den på högvarv som vid en vanlig chipp-mappning. |
|
|
Tror ni att de funkar med att byta spridare och mappa de blir som en chippning, fast bättre? Men kommer bilen då att dra mkt mer soppa eller blir de ingen märkbar skillnad? |
|
|
Den lilla ökningen i bränsleförbrukning som blir på toppvarv är så marginell i förhållande till ett motorras att det är klart överkomligt. Men byter man spridare får man mappa om hela registret om det ska göras rätt. Från tomgång till toppvarv, och det kan ta många timmar i bänken (som referens uppskattade ppf att det skulle ta två dagar i bänken att mappa en s62 från grunden, men då var det ink vanos vilket visst blir struligare) Man kan ju sätta dit större spridare och sänka bränsletrycket men det är lite bonnmek |
|
|
Ser inte varför man skulle behöva mappa om hela bränsle mappen från grunden bara för att man byter spridare? är det nått speciellt med E34 M5? I vanliga fall så räcker det med att man kompenserar för dom större spridarna via luftmasse signalen. Kanske att man behöver fin justera men rent teoretiskt så ska det stämma. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.