|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är Motornord bra eller vilken firma är bäst? Eller tycker ni man ska dissa chippet helt och hållet? | |
| Ta och sök lite på de och bilda dig en uppfattning verkar som många chippade s38 smälter kolvar och skit. Bortkastade pengar imo | |
|
satsa på en ordentlig mappning istället. M5 E34 verkar inte gilla trimchip som cykeltjuv påpekade. Men jag skulle nog kolla över motorns skick först, ta kompprov kanske och rengöra bränslesystemet. Tex spridare och annat som kan hindra flödet. /Jonas |
|
|
Dissa chip helt. Sök lite på forumet så ser du att de som testat med/utan olika chip inte får någon mätbar skillnad. Tror du verkligen någon kan få ur märkbart mer effekt ur en M sugmotor än vad BMW Motorsportavdelning får? Tror inte någon skulle säga det förutom de som säljer chip eller de som köpt chip och känner av placeboeffekt. |
|
|
okej tackar, Mappning är väl mer individuellt. Låter som att om de blir något så är de det som gäller men då efter allt är genomgått. Mvh Pontus |
|
|
De sant iofs, dom har redan pressat ur den motorn rätt mkt från fabrik. Jag har hört mkt om att de strular med chip till just E34 M5. Tror att de är för att kolvarna är bränslekylda och därmed inte pallar inte sprutet att man varvar mer än 7500Rpm. Då smälter man kolvarna och de rasar antagligen efter ett tag. Kan de inte vara så? Mvh Pontus |
|
| Sitter det inte oljesprut på S38:an original? | |
|
Har kört många chippade m5, både 3.6 och 3.8. Aldrig rasat en motor. Att bmw inte plockade mer effekt har ju med avgaskrav, marginaler (som ofta går att tumma en del på) bilen ska funka i -30 och +40grader åp ringen etc. Även en S-motor har marginaler. Den är inte en racemotor där man tänjer gränser till max. Det är en gatmotor. Om än en vass sådan. Sen är det många som genom enkla metoder plockat massa med effekt ur sina m5 e39 och e60. Men på s38. Där är det omöjligt. Ni som säger att det är bortkastade pengar. Har ni själva testat, och bromsat, en m5 före och efter chippning? Eller är de rena spekulationer som presenteras som fakta? Det stämmer att många bilar har rasat med chip. Men även att o-chippade bilar rasat. Hur var motorn i övrigt i dessa bilar som rasat? Att bilar som är original och har gått 12000mil inte rasar är självklart (iof händer detta ändå...) Dock är det inte självklart att en motor som gått 25000mil rasar pga chippet. Det kan vara många andra faktorer som spelar in. Naturligtvis ska man vara försiktig med vem man anlitar. Men att dra alla över en kant är inte vidare begåvat. Jag vill mena att en motor är felkonstruerad om man inte kan tänja "lite" på gränserna. Och det kan man visst inte på en s38. För då rasar den? Så gott som alla motorer går att chippa utan att de rasar. Utom M5? Troligt? Nej:) |
|
|
De första åren på 2000-talet hade jag en E34 M5 -95 som jag "chippade" med UNICHIP hos TS Motor i Åstorp. Dvs dom ställde in "chippet" (en separat liten dator) på min bil på en rullande landsväg. Resultatet blev runt 20 hk extra vid 6500-7000 rpm (och naturligtvis proportionellt mindre vid lägre varvtal). Vem som helst kan ju föreställa sig hur mycket man märke av 20 hk till ovanpå 340 st. Och kanske 5 hk vid 3000 rpm. För er som inte kan gissa kan jag berätta att i praktiken märks dom absolut inte alls. Allt annat är bara inbillning. Jag klockade också med en Race Technology AP22 före och efter så jag har siffror på hur obetydligt accelerationen förbättrades. Däremot förbättrades följande avsevärt: - bilen småryckte mycket irriterande vid jämn fart runt 2000-3000 rpm och dessa ryckningar försvann praktiskt taget helt - varje gång man tryckte ner gaspedalen (oavsett hur mycket) så började accelerationen med en tvekan (ungefär som om "jag vill inte"). Denna tvekan försvann helt och hållet. Varje gång man gasade tog den nästan ett "skutt framåt" som om den förmedlade "äntligen...mer, mer... Sammanfattningsvis blev bilen mycket trevligare att köra men tror man att de eventuella extra hästkrafterna kommer att märkas så blir man besviken. Per L |
|
|
Per L. Intressant beskrivning. Håller med om att det på en i övrigt standardbil kan vara knepigt att känna en faktiskt skillnad, men de 20 hästarna som skulle vara där borde vara där? Eller tror du TS fifflade med siffrorna för att få dig nöjd? Vilka intervaller hade du när du testade före och efter? 0-100 säger inte så mycket tyvärr, men man bör se lite skillnad om man drar från 100-200 tex. Småryckandet du beskriver känner jag igen från alla 3.8 jag kört mer eller mindre. Intressant att man kan mappa bort detta fenomen.. OT, det finns inte så många 95or i landet, vilken var det du ägde? |
|
|
Mitt minne spelade mig ett litet spratt i inlägget ovan när jag angav effektökningen. Jag har nu hittat inläggen jag gjorde i detta forum direkt efter mina tester (se nedan). Och visst hade det varit intressant att mäta tidsdifferenserna vid tex 100-200 men jag tyckte det var tillräckligt utmanade att köra samma sträcka 10-tals gånger efter varandra i "vettiga hastigheter" så jag höll mig vid lägre hastigheter. Jag klarade aldrig av att göra bra starter från stillastående och ville inte heller misshandla bilen så. Dessutom ville jag undvika felkällan växlingar så jag tog alla tider med gasen i botten på tvåan från låga varvtal till straxt över 7000 rpm och så räknade jag ut tiderna mellan 3500 och 7000 rpm. Jag åkte samma sträcka alla gånger (åt samma håll) och vid ungefär samma väderlek. Jag tror inte att TS Motorsport "lurade" mig på effektökningen före och efter UNICHIP:ningen. Däremot gjordes effektmätningen före chippningen efter bara ett par fullgasaccelerationer. Innan dess hade jag kört försiktigt med bilen många hundra mil och jag har en känsla av att motorn hade "sotat igen litet" och det är inte alldeles säkert att detta "sot" hade "blåsts bort" helt innan första effektmätningen gjordes. Bilen såldes 2003 till "Gemini" här på forumet. 020423 skrev jag: Efter 1 veckor med UNIHIP på min M5 har jag följande erfarenheter! Det mest positiva är att motorkaraktären vid jämn fart och lätt acceleration blivit väsentligt trevligare. Dom mycket små men ändock irriterande ryckningarna vid normal jämn fart har nästan helt försvunnit. Responsen vid lätt acceleration från låga och mellanvarv som tex från 1500-2000 rpm (70-100 kph på 6:e växeln) är betydligt bättre. Den besvärande seghet och tvekan som fanns förut är borta. Det känns som om motorn ger vad den kan i alla lägen utan tveksamheter! Enligt uppmätningen på rullande landsväg har motoreffekten vid fullgas ökat med i snitt 12 % upp till 3500 rpm och med i snitt 9% över 4000 rpm vilket får betraktas som acceptabelt! Hur mycket effekt jag har nu är svårt att säga för olika bromsbänkar lär ge olika resultat men det är inte troligt att jag hade 340 hk från början! Bränsleförbrukningen är svår att uppskatta efter så här kort tid! Det finns tecken som tyder på att den minskat en aning och det vore bra om det så småningom kan bekräftas! Fast å andra sidan spelar inte det så stor roll för vem köper en BMW M5 för sin låga bränsleförbrukning? Till helgen skall jag testa hur mycket accelerationssnabbare den har blivit! Om jag blev nöjd? Tveklöst ja så här långt! 020424 skrev jag: Siffrorna jag nämde här ovan 12 resp. 9 % effektökning är från deras mätningar före och efter! Ex: - vid 2500 rpm +9 hp - vid 4500 rpm +17 hp - vid 6500 rpm +30 hp 030413 skrev jag bla: Test 1: För att undvika osäkerheter i form av start från stillastående och växlingar accelererade jag på 2:an och mätte tiden mellan 50-100 (ca 3500- 7000rpm. 6 växlad låda) - 23 körningar före UNICHIP-installationen gav en snittid på 4,27 sek med en maxtid på 4,41 och en mintid på 4,09 - 11 körningar efter UNICHIP-installationen gav en snittid på 4,20 sek med en maxtid på 4,28 och en mintid på 4,00 Test 2: I nummer 1/94 av Teknikens Värld testades en M5 3,8 som uppgavs ha en uppmätt drivhjulseffekt på 305 hp. En jämförelse med min bil (4 körningar före chippningen) ger: Intervall TV:s M5 Min M5 - 50-70 1,4 1,55 - 50-100 3,8 4,08 - 50-130 7,4 7,99 - 70-100 2,4 2,55 - 100-130 3,6 3,94 Slutsatser: 1) Jag har inte fått så mycket mer effekt med UNICHIP utan den har "bara" blivit trevligare att köra 2) Jag har troligen inte speciellt mycket mer effekt än i orginal Osäkerheter: 1) Accelerometern satt inte helt horisontellt utan lutade något "framåt" 2) Jag! Detta var första gången jag "misshandlade" min M5:a på detta sätt och övning brukar ju ge färdighet så tiderna (i test 2) går säkert att kapa en del! Dock borde jämförelsen i test 1 vara representativ! Per L |
|
|
Sista datumet (030413) i inlägget ovan skall vara 020430. Per l |
|
|
Per L. Exemplariskt. Mkt mer än så kan man inte säga om dina tester! Otroligt intressant att läsa faktiskt. Personligen hade jag velat ha en större spännvidd på hastigheten då 50-100 inte ger lika stor skillnad som 50-150 tex. Men se det inte som kritik, för du tog det till en nivå jag inte lyckats med och har siffror, rena fakta, på dina tider. Ang tv testet så vet jag inte vad man ska säga om siffrorna där. De känns liiite för bra för en standardbil. Så att jämföra sin bil med dessa siffror är nog lite orättvist hehe. M5an lever vidare, har inte rasat, och även om den uppmätta skillnaden var mindre än man kan vänta, så kvarstår ett faktum. Den ger mer effekt, och rasar inte per automatik för att man fipplar med original programvara:) |
|
| Mycket intressant Per. Jag bockar och tackar för den informationen :) | |
| Seriös och intressant information. Sådana noggrant uppmätta siffror är verkligen vad som egentligen gäller. Bravo! | |
|
Inte för att jag är någon expert på termiska problem i bilmotorer men jag gjorde ytterligare två saker som möjligen kan inverka på en motors driftsäkerhet! 1. Jag ultraljudstvättade spridarna så att dom verkligen gav det flöde som var tänkt. Min tanke var att mängden bränsle som kommer in cylindern beror på bränsletrycket och hur länge spridarna är öppna. Om en spridare börjar bli igentäppt så betyder det att den cylindern får mindre bränsle än vad som är tänkt. För litet bränsle kan innebära överhettningsproblem (tex brända kolvar) vid hög belastning. 2. Även om spridarna är rena ger dom litet olika mängd bränsle. TS Motor satte därför de spridare som gav mest bränsle längst bak i motorn där kylningen är sämst. Per L |
|
|
Lite lustigt i sammanhanget är, att den bilen (95:an) nu står med kolvras efter en högfartsrepa :) Men som sagt, det kan ju ha med andra orsaker att göra även. Gemini_ kanske själv kan kommentera detta. Internationellt E34 M5 register Länk |
|
|
Jag tror absolut att man kan få ut några kusar till med en seriös mappning. Men av någon anledning finns det mycket att läsa om problem med chipstrimning av just M5e34. Är det bara rök utan eld? (jag har ingen aning) |
|
|
Det är väldigt konstigt att det är så finns mycket att läsa om just rasade M5 or som har vart chippade men det kan som sagt vara pga annat med. Just att det är kolvras som är mycket vanligt verkar de som. jag tror inte spridarna klarar av varvet 8000rpm eller de kanske går att varva mer, tror inte dom klarar av att pumpa in soppa tillräckligt. Men det är bara en ren gissning. På tal om att ultraljudstvätta spridarna, vad fick du betala för de? Eller tror du de funkar lika bra att köra med vanlig rengöring av stp? |
|
|
Nu har vi två olika budskap om min gamla M5 -95! - "M5an lever vidare, har inte rasat" (sallepwr) och - "den bilen (95:an) nu står med kolvras" (HD91) Som fd ägare (som efter bästa förmåga skötte om bilen) vore det intressant att veta vad som gäller! M-Power1989: Original varvtalsspärr var inte borttagen på min bil! Att ultraljudstvätta spridarna kostade: - år 2000 till min 635-motor inklusive mätprotokoll, demontering och monterin samt avgaskontroll 2200 kr + moms hos min lokala BOSCH-verkstad - år 2002 hos TS Motor i samband med UNICHIP-ningen (utan protokoll) kommer jag inte riktigt ihåg men det var mycket billigare än till min E24. Har för mig att det var 1000 kr. Hela kalaset hos TS Motor kostade i alla fall 6612 kr och var ett 2001-pris om jag inte missminner mig. Per L |
|
|
M-Power1989: Finge jag gissa så tror jag inte att STP och liknade spridarrengörare är lika bra som ultraljudstvättning. Dessutom kan du också få ett mätprotokoll så att du vet hur mycket spridarna ger i förhållande till nya spridare och det är ju också värt en hel del. Om nu min gamla M5 bränt kolvar så är min rengöring gjord så länge sedan att det säkert var hög tid att göra det igen och dessutom kan det säkert vara en bra idé att kolla upp bränsletrycket då och då så att det inte ligger för lågt. Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.