|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det stämmer att man får en lunch på Scandic jag tror även att man får frukost om man lämnar tidigt. /Nicklas |
|
| Nej, det är ingen pr-kupp. Tyckte jag var tvungen att uttala mig när någon berättar om en positiv erfarenhet och bemöts av negativa kommentarer. Brukar annars bara läsa och få många bra tips på forumet | |
|
Hej det stämmer att autogruppen i Kalmar har lite olika erbjudanden just nu: *Bli bjuden på lunch medan bilen blir servad. *Dom servar bilen medan du är på semester så slipper du dyra parkeringsavgifter vid flyget, dom hämtar bilen när du kliver av vid flygplatsen. *Hämtar och lämnar bilen hemma eller på jobbet och servar medan du jobbar eller är ledig hemma. *bjuder på frukost på scandic medan dom servar. *Och om man vill vara med och kolla när dom servar så finns det ett alternativ för det oxå. Bara att välja vilket som passar dig. /Ronny, som fått deras erbjudande i lådan.... Helst på tvären.... Är drabbad av galna bilsjukan enligt min fru..... |
|
|
Låter kanon sjyst! Jag fick en gång en blå prinsesstårta med BMW-loggan av Novation i samband med ett dyrt bilköp :) (Har bild ifall någon ifrågasätter) Och jag förstår självfallet att en tårta i samband med bilköp inte går att jämföra med en gratis lunch på Scandic vid servicen. Menar dock att ibland så möts man av trevliga människor, även på BMW återförsäljarna och verkstäderna :) Och snart är det dags för min inspektion II på min 330, så man får väl hoppas att man åtminstone kan vara med och kika lite, om inte en lunch bjuds så klart :) Offtopic Eisenmann: Hur mkt dega du för att de skulle byta avgassystemet åt dig? Hur lång tid skall man räkna att en sådan mekgrej tar, antar att de gick under vanlig BMW timkostnad? |
|
|
Hur svårt är det att serva en bil om det inte finns några problem att lösa? Hade jag varit den som betalar massa pengar för vanlig service hade jag riggat fällor för att se om dom verkligen kontrollerat allt. typ lossa batteriet mm. En punkt som jag vet inte utförs är att man skall ta isär alla bromsar och göra rent eftersom att många anser att den inte "behövs". Man kan ju bo i en vecka på Scandic om man byter olja själv... |
|
|
Det var väl en bmw-marknadsundersökning i nov när jag gjorde service senast. De ringde och ställde diverse frågor. BMW är nog på hugget och vill sörja om ett gott rykte. Ystad bilcenter har t.ex både hämtning och lämning av bilden och skickar sedan faktura. Det är riktigt bra. Lånebil på plats förståss när de hämtade. När jag bad om en koll av avgaserna, lite nervös inför min första bilbesiktning. De gick värma upp bilen och sedan mäta. Tog inget extra betalt för det. Stora frågetecknet för mig med bmw:s verkstäder är att man skickar mail om priser på service och frågor om lånebilskostnader osv till 7 st(skåne, blekinge), och fick svar från en enda. Som sagt, Ystad bilcenter har mina servicar i fortsättningen. |
|
|
Gött att höra om lite bra service. Allt för ofta man hör negativt om verkstäder. Men ett tips är ju att kolla att de verkligen har servat bilen som de ska också, tex vid oilservice ska väl kupefiltren bytas också? Detta misstänker jag många verktsäder fuskar med, det är lätt att sätta ett kryss i serviceboken, men svårare att byta filteret om ni förstår vart jag vill komma. |
|
|
Tänkte bara som en motpol till det positiva om Ystad bilcenter nämna följande: Jag hade närkontakt med en kronhjort för ett tag sen och framskärm och båda dörrarna fick skador. Efter första besöket på verkstan var det alldeles för mycket glitter, samt dammkorn, i lacken på de lackade områdena. De höll med om att det inte var riktigt som det skulle, så jag fick lämna in den igen för omlackering. När jag hämtade den nästa gång så var det fortfarande dammkorn i lacken + att det var för mycket/lite ? färg på backspegeln så ytan var riktigt gropig och såg för dj-lig ut. Kundmottagaren tyckte dock det var "bra nog" på en 2 år gammal bil och vägrade åtgärda! Jag gick vidare till BMW Originalförsäkring och klagade och då var det inget snack om saken utan bilen (omlackade ytorna) lackades om en gång till och då blev det bra. Så jag lämnar inte in på Ystad bilcenter efter det... /Marcus |
|
| Sådär nu är inspektion 2 avklarad på min bil. Nån pessimist som vill se lunchbiljetterna? Utnyttjade dom inte då resten av familjen hängde me så det fick bli lunch på ikea istället. Sjukt bra service i mina ögon. Dom berättade för mig några saker som "är" på gång inom kort och behöver bytas. Istället för att byta de utan min vetskap som jag har läst att många andra gör. Det får bli kalmar för min del trots att jag skulle kunna åka till vimmerby istället men jag är villig att åka längre och få det bemötande man betalar för.. | |
|
Om ett visst pris är satt för en service får inte en verkstad byta ut saker utan ägarens vetskap och sen ta betalt extra för det. Dom måste ringa upp och fråga eller alt fråga när bilen lämnas in om man kan byta saker som behövs. Som sagt så har man ingen aning om hur bra kontrollpunkterna samt vissa servicepunkter gås igenom av verkstaden,därför är det rätt bra att ha lite koll själv på bilens skick innan man lämnar in den. Då kan man lätt kolla vissa saker om det är gjort eller inte. Men iaf,du är nöjd med servicen,det är huvudsaken! |
|
|
Ni som servar era BMW i Kalmar kolla även med Automax innan ni beställer service. Även dom är ju auktoriserade för bmw service (det var dom som hade agenturen innan). Kan vara värt att kolla, vilken som är billigast. |
|
| kamel 2. Jag betalade ca: 800. Jag fick ett paket pris, men på ett ungefär | |
| oj till fel namn | |
|
Att byta delar utan kundens vetskap är inte OK om man ska vara akreditrerad verkstad (som får släcka bilbes 2:or etc) - då måste man ringa kund innan man gör något utöver vad som överenskommits. Ang kolla bromsar så har jag omvänd erfanhet - då cabben var på insp 2 senast så ringde verkstaden (tror det var på den tiden Rudvi bil hade BMW i Karlskrona eller om det var autogruppen - det är ju samma verkmästare som följt med bytet) och sa hur många millimeter jag hade kvar och undrade om de skulle passa på att byta för att slippa arbetskostnden för att ta isär senare - givetvis ett sätt för dem att tjäna några kronor extra på nya delar men även ett sätt för mej att spara några kronor på att tidigarelägga bytet. Man kan ju alltid be verkstaden att på tyskt maner skicka med utbytta delar - det har jag ofta gjort av nyfikenhet för att få se hur de slitna utnytta delarna ser ut och då vet man ju att de rotat fram en sliten del, förhoppningvis ur min bil :-) Jag tror gott om min verkstad (nu autogruppen i Karlskrona), annars hade jag givetvis bytt. De är npg inte billigast men håller den höga kvalitet jag vill ha. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
De kanske har bättrat sig här i Kalmar, men tidigare var de inte överdrivet service minded och verkligen inte billiga. Betalade dryga tusenlappen för kontroll av servoljan. Hissade upp bilen, svängde på ratten o fyllde på olja. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.