AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.452

Låter illa från motor B30M54

Sida 1 av 2
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Hej
Har ett ljud från motorn eller rättare sagt från insugssidan. Tycker att ljudet blivit mer och mer påtagligt. Vad är det som låter?

Lyssna på ljudet via länken.

Länk

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har inget ljud på datorn, men det har förekommit mycket oväsen från DISA-spjället på insugssidan. Sök på det kanske.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Tackar, skall söka på DISA och se vad jag finner. Har en föraning att det kan vara just DISA spjället som låter illa.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Har skruvat bort DISA och konstaterat att axeln glappar mycket samt att spjället går att vrida 5mm utan att axeln rör sig.

Bara att köpa en ny då.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ok. Återkom gärna med pris så man är beredd när det är dags ;)
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Inte någon billig del 1785:-. Lätt att byta är den iaf.
Bilen har gått 12300mil och DISA enheten är helt slut på. Axeln glappar cirka 1mm i axelns övre lagring. Den glappar säkert 3-4mm i den nedre delen.

Det går fort på slutet när väl axeln börjat på att glappa. Hörde lite svaga missljud för cirka 4 veckor tills igår då bilen lät som en tidig 80tals disel.

Blev lite skärrad då jag läste att en råkat ut för motorhaveri när DISA enhetens axel sugits in.

Har via olika forum läst att det är bra ide att rengöra spjället en gång per år eller så. Man kan även spruta in lite smörjning vid axeltapparna vilket jag förstår är en god idé.

Kommer ifortsättningen att rengöra och smörja DISA engång per år iaf. Dyrt med lite plast.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det var ju en slant. Tur att åtminstone den sitter åtkomligt.
Kanske inte så dumt med lite service på spjället.
Vi borde göra en alternativ servicebok med servicepunkter utöver de ordinarie som förlänger livslängden på grejorna.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Inte så dum idé med en alternativ servicebok. Små enkla saker som förlänger och förhindrar dyrare kostnader.

Det här med DISA verkar vara vanligare än man tror. Man vill ju ha en motor som låter som en BMW och inte en massa missljud.

Läste även att BMW själva ser det som ett skönhetsfel vilket för mig är helt oförståligt. Stod vid ett rödljus igår och de som gick på gångvägen tittade lite lustigt. Till och med en gammal dam tittat lite konstigt mot bilen. Nä inte något roligt att åka om kring med. Skönhetsfel vilket skämt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Man bör nog se upp när det börjar låta. Om spjället eller delar åker med in i insuget upphör genast benämningen skönhetsfel tycker jag ;)
Hade en glapp viskokoppling tidigare som gjorde att den silkeslena sexan lät som ett tröskverk. Inge kul..
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Har plockat isär DISA enheten för att kolla lite. Allt är i princip byggt på plast utom den övre axeltappens lagring där det sitter en stål bussning. Spjällets nedre axel är av plast och gjutet som en sexkant och någon bussning finns inte då själva höljet är gjort som en bussning. En packbox sitter på utsidan som tätning.

Skall man smörja måsta man använda ett krypande smörjmedel. CRC multilube verkar kunna funka bra till detta ändamål då den är kompatibel med plast och ger en mycket starkhinna. Provade även med CRC Powerlube men den gav inte samma resultat.

Har gjort en liten filmsnutt som kan vara kul att titta på.

Länk
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
När du ändå håller på att greja med DISA. Lura ut nått enkelt sätt att dämpa spjällets rörelse! Min 530 lider av det här problemet med att motor tvekar lite varje gång spjället ställer om sig pga att smällen från det lurar knacksensorerna och tändningen backas med effektförlust i någon sekund. Klart störande och ett annat av alla konstruktionsfel som verkar finnas på E39 med M54.

Jag har funderat på om man kan strypa luftflödet från reglerventilen på nått vis?

//Magnus

Du
363
Duser
530i -04 (E60)
944_Driver: När smäller det? Antar att det händer när du gasar och närmar dig 4000rpm. Det är då som spjället öppnas helt.

Spjället är öppet som standard så att säga. Via vaccum så stängs spjället och öppnas via en fjäder i klockan.

Kan det inte vara så att gummit för spjället blivit dåligt. Syns kanske dåligt i filmen men delar av gummit var borta för mig.

Att strypa något är uteslutet då man kommer att få sämre stängning och kraft.

DME styr DISA och vad jag förstått så kan mjukvaran vara ett problem i vissa fall. Detta är vad jag har läst i andra forum.

an
89
andreaspson
525iM Touring -02
Hehe....lite lustigt med BMW:s bilar. Man måste skapa en egen liten servicebok med grejer att kolla varje år =P. Och äger man en BMW får man fan inte ha tummen mitt i näven eller va fattig =).
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Tror det är samma på andra bilar med. Men vi BMW-ägare är lite listigare än genomsnittet och kan inte låta bli att tänka: Fan, det där kan jag fixa själv. Andra lämnar in sina bilar.
Nej jag har inte tummen mitt i näven men kostnader är relativa. Är man klurig som sagt kan det vara billigt att äga vilken bil som helst. Jag har en släkting som har en Rolls och han har inte haft ett jobb som jag vet om.
Jag har lagt under 10000 kr på min 27000-mils E34 520 på 11 år och den funkar perfekt.
Kvalitet-ja, men man får hjälpa den på traven ibland:)

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Duser:
Jodå, det är vid gaspådrag och kring 4000 varv som effekttappet inträder. Jag har också läst på andra forum om att problemet kan avhjälpas med en ny DISA och omprogrammerad DME.

Jag har inspekterat min DISA och kan inte se några fel på den vad gäller glapp eller dålig tätning. Det jag funderar kring är en liten strypning av flödet till klockan så spjället inte slår igen med en smäll utan blir lite lugnare, det lär knappast påverka motorn om spjället byter läge på 0,1s eller 0,3s när man passerar 4000 varv.

Att köp en ny DISA och programmera om DME känns som ett besvärligt projekt, inte för att delen är svår att byta utan för att det kommer att krävas 4 timmars förklaring för den lokala återförsäljaren innan de kan inse att detta är ett problem som kan lösas på det sättet. Sedan lär de väl säkert ta minst en tusing för att plugga i kontakten och göra jobbet.

//Magnus

Du
363
Duser
530i -04 (E60)
944_Driver:
DISA som jag hade var den äldre versionen dvs säker samma version som din. Hade själv inte det omtalade effekt bortfallet eller smällar, bara oljudet.

Om man tittar på konstruktionen så pumpas luften ur klocka och DISA lådan. Lådans vakuum håller spjället stängt utan att någon pump behöver jobba. När spjället öppnas tas luft in via ett litet hål vilket man kan se i filmen vid 3.13 och fjädern öppnar spjället.

Ser det som rätt så svårt att begränsa tillbakaslaget av spjället då fjädern öppnar spjället. Det man kan prova är att sätt någon typ av munstycke Länk

Hur man skall få fast det är en annan sak. Hålet är 5mm, någon slang går inte få fast. Man skulle kunna prova att skruva fast ett utvändigt gängat rör för att sedan trä på en bit slang och ventil.

Det är mitt bidrag till det hela. Kanske inte det bästa men det kan funka med lite tur.

(Reserverar mig för felaktig funktions förklaring men den verkar fungera så vitt jag kan förstå.)
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Duser:
Jag har fixat en tänkbar lösning på mitt problem nu i eftermiddag då jag hade DISA loss från motorn i samband med att jag bytte grejerna i vevhusventilationen. Om det funkar vet jag inte ännu då bilen står kvar i garaget och väglaget här inte tillåter fullt spätt förbi 4000 varv just nu ;)

Det jag gjort är att borra ett litet hål 110 graders böjen från klockan till elventilen och sedan gängat i en M3 skruv där. Sedan justera jag flödet genom att skruva ner skruven lagom långt, drog man den i botten går spjället inte att röra lätt längre alls utan trycket i klockan håller emot. Jag justera skruven tills spjället rör sig med en svag dämpning jämfört med original.

Får se om bilden kommer med här..
[url=Länk

//Magnus

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det sket sig. Kanske går det att länka så här:
Länk

//Magnus, måttlig vän av detta medeltida forumsformat...

Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Återkom om det funkar. Låter ju som om det kanske skulle kunna funka.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Efter att ha hämtat den nya DISA enheten så kollade jag den lite. Till min förskräckelse så glappar den övre axeltappen i lagringen. Nåväl så satte jag in den ändå för att kolla om det fortfarande skulle låta illa.

Startade och lyssande med örat mot DISA enheten. Motorn går tyst och fint. Körde sedan en sväng på cirka 2 mil för att sedan lyssna igen med samma resultat.

Har fått den uppdaterade version med siffrorna 805 på slutet.
Genom att axeln glappar i den överstadelen så kan detta inte vara orsaken till att DISA enheten börjar på att skrammla.

Man blir lite konfunderad. Kom gärna med kommentarer.
Länk till en liten video på den nya DISA Länk
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Nu är tillslut den modifierade DISA enheten provkörd. Tyvärr kunde jag inte nollställa databoxens adaptiva data innan provkörningen för min laptop har dött...

Först varmkörning runt byn och sedan ut på landsvägen, i med trea och pjäxan i pannrummet från 2500 rpm. Ett visst tapp kring dryga 4000 rpm kunde anas, men inte så mycket som förut. Körde två mil och gjorde om det flera gånger, full gas från 3000 till 5000 rpm. Efter kanske tio upprepningar kan jag inte säga att jag upplever något tapp alls längre kring detta område. Troligen har databoxen lärt sig att motorn inte spikar i detta område längre och anpassat tändkurvan.

Får jag säga det själv så luktar det succé för min lilla modifiering :) Länk

//Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.