AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
20.853

Stenskott som ska fixas med lackstift

Sida 1 av 2
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Var idag inne och köpte BMW:s lackstift plus klarlack som ingick, min bil är Safirsvart-metallic. Vet att detta är en svår kombination men har några små stenskott (2 på ena sidan och nåt enstaka på taket) som jag stört mig på och tänkte åtgärda med denna metod.

Nån som har erfarenheter av detta och hur man bör gå tillväga då det kom helt utan instruktioner.
Om stenskotten är små kan du använda en tandpetare eller tändsticka att fylla i färgen med. Den pensel som sitter i lackstiftet är alldeles för grov. Det hade varit mycket bättre med en smal pensel med mjuk borst. Sen tycker jag färgen torkar alldeles för fort.
Ph
148
Phastey
520Xd Touring -16
Om skadan är liten och bara ner till grundfärgen så gör som Jörgen beskrivit.

Om du har plåtrent eller rost i stenskottet så ta ett slipstift eller dyl. och borsta rent. Ta sen grundfärg med en liten pensel, därefter färg i 2-3 lager, sen klarlack.

Om det blir en liten "bula" där du fyllt i med färg så går det att våtslipa & rubba ner men det är i praktiken överkurs. För lackens väl har det sistnämnda ingen betydelse.
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Ett tips är att blanda färg och klarlack innan du börjar fylla i skadorna. Fyller man bara färg brukar nyansen inte stämma riktigt, och lägger man först färg och sen klarlack blir det alltid för mycket av båda så att man får en liten "bulle" med klarlack.
Vad menar du med blanda fär och klarlack?
de
31
dempa15
545iam -05
530i -02
z4 3.0 -03
Gjorde detta på bilen och som sagt det blev en liten bula. nåt annat tips hur man tar bort bulan om man inte vågar sig på våtslipning?
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Är det klokt att direkt blanda färgen och klarlacken och lägga på det på så? Känns lite pilligt det här, som tur är så är det ju inga större stenskott men det finns ju ett gäng olika tips så svårt att veta vilket man ska gå på. Såg nån som hade duttat på med tops, kan det funka tro? Och hur många omgångar av varje ska man köra, räcker det med en omgång färg och en omgång klarlack tro?
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Om man blandar färg och klarlack innan (jag brukar ta nån droppe av varje på en liten plastbit eller liknande) får man blandningen att bli blank tack vare klarlacken.
Enbart färgen är för matt och lägger man först färg och sen klarlack är det i princip ofrånkomligt att få en liten bula med lack.

Tops lät inte som nån bra idé. Liten hobbypensel är det bästa enligt min mening.

Hur många "lager" av varje beror på skadans storlek. För ett normalt stenskott brukar det räcka med ett eller två "lager" eftersom färgen/klarlacken från lackstiften är så tjock.
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Det där var inte det lättaste jag gjort kan jag ju säga. När jag blandade ihop en droppa av vardera så blev det liksom limaktig konsistens och var därför omöjlig att använda med min lilla mjuka hobbypensel, det fastnade liksom inte i stenskotten. Tog istället färgen först och duttade på lite klarlack efteråt, fördelen med att ha svart bil antar jag. Även om det blev lite matt så ser det bättre ut än dom ljusa prickarna som var innan.
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Blev blandningen tjock direkt? Det torkar väldigt fort och ju mindre man använder när man blandar desto snabbare torkar det ju. Jag tycker man brukar kunna jobba nån minut eller två innan blandningen börjar bli för seg.
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Ja det tog inte många sekunder, tog en två droppar av varje men och rörde om men när jag väl gick dit stenskottet var och skulle börja så var blandningen seg. Men som sagt, det löste sig hyfsat, ser ju i alla bättre ut än de ljusa fläckarna så får jag väl höra med firman som ska rekonda den till våren. De brukar kunna fylla i stenskott också.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Har fått en skada på ena bakdörren som ett stenskott.

Har varit kontakt med en lackfirma som kanske inte gör det bättre än mig
att lägga i färg o klarlack i skadan.

Men det jag är ute efter är 2k klarlack så det går att våtslipa skadan senare.

Tror inte att bättringfärgen man köper håller så bra i längden.

+ Tror att det blir för kallt att hålla på i garaget nu 4+ svårt att få det att torka.

Sen kostar det 150kr för en lagning hos lackarn.
gO
1.407
gOry
335i Touring
kolla på drcolorchip Länk
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Ser konstigt ut hur man går till väga.

Pensla på smeta ut med en kirurg handske/sen torka av med trasa ???

Är det nån sorts kemisk substans på trasan ?.

Är det nån som fattar engelska bättre än jag o kan beskriva tillväga gångssättet på denna bättringfärg
Ck
2
CkDesign
325 e36 -97 drifter
Tips från lackerarn.MIG DÅ allstå.

Blanda ej ihop färgen och klarlacken.Lägg först på färg.Sedan klarlack.Kommer se hemskt ut i vilket fall som helst men det är det enda rätta.Vill du sedan våtslipa detta så kan du ej använda 1k klarlacken som du finns med eftersom den tar en hheeeeeelvetes tid på sig att genomhärda.När du lägt i basfärgen ta gärna en bomullstrasa som ej luddar och torka av det som kom utanför med thinner på trasan.Upprepa detta tills du blir nöjd med resultatet på basläggningen och det ej lyser igenom. Vänta sedan 5-10 min och lägg på klarlacken.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Hur bra är det att torka bort överflödig färg med thinner/tänkte då på området bredvid skadan.
Finns det inte en risk att området runt blir matt.
skulle nog rekomendera någon sprit att torka bort färgen med.

Före detta billackerare/med vis kunskap kvar.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
T-röd kan man använda att blanda ut om man tycker färg eller klarlacken är för tjock.
Här är en länk där man kan köpa riktig färg o klarlack i små doser 0.5l.

Länk
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
T-röd användes endast på 1k.
Dom har så man kan köpa både klarlack 50ml 100kr
Solid 50ml 125 kr
metallic 50ml 130kr
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
klarlacks kit 0.25l för 199kr.
klarlack härdare förtunning.
Ska beställa o sen skippa klarlacken 1k från bmw men använda metallicen
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Har en hel del stenskott på huven som ja ska ge mig på i vår / blir ja inte nöjd så får det bli lackering av huven till hösten.

Ringde 1 i dag skulle ha 5300kr.

Ska leta vidare har några till att ringa.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Nu är jag nere på 3000kr :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.