|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Wow Skorpionen, här var det högt till tak! Kanske fel forum att diskutera Mercedes :) Klart är "gubbfaktorn" oändligt mycket större i en CLK än en M3. Men jag ska köra bilen var dag och bor i den underbara cykelstaden Lund med allt vad det innebär i form av farthinder, kullersten och kamikaze studenter på cykel. 740_Power: Sen kan jag väl tycka att CLKn är en av de minst "gubbiga" bilar som MB har att erbjuda? Det enda jag kan påstå att jag verkligen saknar är växellådan och direktheten/feedbacken i styrningen. Men de kompenseras till viss mån av komfortskilnaden mellan de två. |
|
|
Martin_M du har gjort ett bra val. MB:n är en grym bil att köra,(ville bara skoja lite med dig). |
|
|
Det är ju trots så att det inte bara är BMW som kan bygga bilar. (duckar). CLK är en trevlig bil och har en tidlös design. Jag var inne på en CLK Cab ganska länge innan det blev M3:an. Det som avgjorde till M3:ans fördel var utbudet. En CLK Cab AMG var inte direkt gratis :). (De som fanns då) |
|
| Finns dock ingen clk med kompressor, finns 500 som är en 5 liters v8 på 306 hk, sen finns clk 55 och den har en 5,5 v8 på 367 (tror jag) sedan har vi clk 63 amg som har 6,2 liters v8 på 481 hästar, dock har ingen av dessa bilar kompressor eller turbo. | |
| helt rätt poobi. hann CLK någonsin få nya "500"-motorn på 5,5 och 380 nånting hästar? | |
| Ja det hann den, 2007 och nyare om jag inte misstar mig. Kanske till och med sena 2006.or | |
|
phoobi, Vet du om AMG-avgassystem, samt AMG motorstyrning ger någon nämvärd extra effekt? En av bilfirmans mekaniker påstod att bilen skulle ha 20Hk extra, dvs 326hk. Det tog jag med en nypa salt. |
|
|
Det tror inte jag på heller. Tror dock att det ger lite ifall man byter grenrör men kommer inte ge någon märkbar skillnad. Det jag vet ger mycket är att byta grenrör på bmw m5 e39 då dem har likadana som tex 540, tror jag. MVH |
|
|
Den blir fin på uppfarten den! //Tobbe |
|
|
Har nu haft CLKn i ett par veckor och kan konstatera följande. Positivt: Underbar komfort trots sportchassie i kombination med vinterdäck på 18". Riktigt trevlig växellåda, känns betydligt bättre än BMWs steptroniclåda till E39. Jag tycker mer och mer om designen för var dag(vänder en del huvuden, dock skall det erkännas att de oftast sitter fast på gentlemän på 65+) Negativt: Inredningskvallitén, var förberedd på att den var dålig, men inte såhär dålig. En del knappar känns mycket plastiga och ger inte någon vidare feedback. Blandad körning "1,1 l/milen", tack för den televerket. Klart det är kul att gasa lite i början. Men mina första 70mil har bilen dragit ca 1,8l/milen. INTE ok. Känns mindre och mindre jämförbar med en M3 för var dag, men jag ångrar mig inte ännu iaf :) |
|
| Dom första 70 milen är väl kanske ingen rättvis referens, men 1,8 låter redigt mycket. Min gamla Audi S4 4,2 ska dra bra mycket mer än en CLK 500, men jag kan säga att man hade fått gasa duktigt för att komma upp i 1,8 blandad... | |
| Jag snittade 1,1-1,2 med min CLK 500, MEN det är/var inga problem att få upp den till 1,8 om man gasar järnet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.