AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.851

BMW E90 M3 -08 hos KVD

Sida 1 av 2
Gee
Såg att KVD nyss fått in denna;
Länk
Den ser ju onekligen fin ut.
Vad tror ni den går för?
Den kommer nog gå snabbt. Reservationspris uppnåt 390 000kr.

Fin bil till bra pris plus svensksåld.
Gee
Precis, läste dock igenom allt nu och den verkar va lite risig i lacken
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Ja kvd:s bilar är sällan i toppskick...fattar dock inte hur en knappt 2 år gammal bil redan hunnit bli risig i lacken...

Undrar hur ägaren skött bilen maskinellt om man knappt ens orkat tvätta den..

Mvh Peter
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Tur att den är utrustad med Power oxå:-)
Kaross/lack anges till normalskick för mil/ålder så det är nog inga större fel. Värre är väl att sommardäck verkar fattas. En uppsättning kvalitetsdäck och fälgar till en sån bil är ju inte gratis. Än så länge har man väl lite marginal på dom 390k som buden ligger på mot normalpriset för en sån bil.
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
För en såpass ny bil, med de få milen och till såpass mycket pengar tycker jag att man kan förvänta sig ett riktigt fint skick. Man kan ju för fanken hitta M3:or med 7-8 år på nacken som saknar det man beskriver som "Mindre stenskott, rispor/repor, dörruppslag och skav. Några tydliga rispor. Invändigt småmärken, skav, fläckar och repor."
De bilar jag sett som kommit från KVD har i samtliga fall varit mindre väl skötta och man kan se att tidigare ägare inte brytt sig särskilt mycket om bilarna. Ska man köpa dessa tycker jag priserna verkligen skall vara helrätta, annars kan det lika gärna vara.
Visst, en och annan kanske gör ett fynd prismässigt. Men frågan är om man vill ha en bil med osäkert förflutet och där man kan ana att den har vanskötts tidigare? Köpa för att sedan sälja vidare, ok... men för att behålla och få den rätta känslan för - nej tack.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
De bilar som KVD säljer är exakt samma som BMW själva gör. Skillnaden är att de inte är rekondade och ärligt beskrivna.

Folk verkar tro att KVD bilar är särskilda bilar men det stämmer inte. Det är bara att bilarna säljs på uppdrag av finansbolagen, inte byts in hos BMW. Det har med hur leasingavtalen är skrivna att göra.

Mindre rispor, skav, osv skriver de även på bilar som bara har gått några hundra mil. Anledningen är att om det inte står att det finns repor men så är fallet så har köparen möjlighet att hoppa av köpet.

Jag köper hellre en bil som jag vet hur den ser ut, istället för hos BMW när de mörkar fel så långt det går, rekondar och sedan tar 15% extra...

-------
//Lövet
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Och jag köper hellre utav den tidigare brukaren :-) helst den som haft den sedan ny. Då kan man förhoppningsvis få en ärligare historik och "förstahandsinformation" annat än vad man får från en bilfirma som bara försöker försköna historiken. När det handlar om en entusiastbil som man köper med hjärtat och oftast för en hel del pengar så handlar det mycket om vem som haft den tidigare och vad den varit med om.
Nu sveper mitt inlägg långt ifrån ämnet om KVD, men jag kan ändå nämna att det är flera bilar jag hoppat av efter att ha fått vetskap om vad för folk som haft dom tidigare. Knäppt.. kanske, men för mig handlar det mycket om känsla för bilen ifråga.
Man kan ju undra hur ett bolag som detta öht kunde få ut en sån bil på leasing: Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Genom att gå i personlig borgen för leasingen.

-------
//Lövet
Jo det måste väl va nåt sånt (Ang borgen)
andreas_lofgren: Du har rätt, de flesta fordon som säljs hos KVD är tjänstebilar som oftast är i bra skick och som bara behöver en recond.

Men när det kommer till bilar av typen M3 (även ifall det inte verkar vara så i detta fallet) så är 9 av 10 försäljningar på uppdrag av Kronofogden. Dessa bilar brukar oftast vara i i sämre skick och illa underhållna.
Tex står det en Ferrari 430 i Gbg som inte har varit inne på service sen den togs i bruk 2005.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
M3an säljs för ett Finansbolag. Det står tydligt i beskrivningen.

Detta kan bero på flera anledningar
-Avtalsperioden är slut och i avtalet regleras att finansbolaget sköter försäljningen. Sedan nettas försäljningspriset mot restvärdet i leasingen. Blir det en förlust så får leasingtagaren betala detta. Blir det en vinst utbetalas den från leasingbolaget.
-Det kan vara en operationell leasing som tagit slut. Följer ungefär samma modell som ovan men då tar finansbolaget all risk för restvärdet. Detta är osannolikt för en M3a dock.
-Leasingtagaren har inte betalat leasinghyrorna och försäljningen är påtvingad. Med tanke på leasingtagarens ekonomi i bolaget är inte detta osannolikt.

Detta är en M3a med fullt gällande nybilsgaranti och fri service. Vad är det ni är rädda för?

Eller jobbar ni på BMW Solna allihop? ;-)

-------
//Lövet
ph
141
philipbr
Nissan GT-R -10
Jag håller faktist med Andreas "tänk". Dessutom så står det ju att med en polering så blir bilen finare än ny :)
En sak jag dock funderar på angående garantin är om BMW kan neka en garanti för att det har gått "för många" mil sedan det senaste servicetillfället? Har inte m3an kortare intervaller?

Jag kan absolut tänka mig lägga bud på denna (upp till en viss nivå) imorgon förutsatt att mitt m-test går bra och att min försäljning går igenom.

PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
andreas_lofgren Man behöver inte jobba på BMW för att ha denna åsikt och jag tror ingen här gör det heller, inte mer än vad du gör på KVD isåfall :-)
Personligen har jag genom åren sprungit runt på åtskilliga bilauktioner och även lärt känna en del som jobbar i den branchen och därigenom skapat mig en god bild av hur det ofta ser ut. Om man får generalisera lite så är ofta företagsägda (leasade) bilar lite sämre skötta än de privatägda och det tror jag har en ganska naturlig förklaring. Lägger man ut sina egna pengar på en bil så "vårdar man kapitalet" på ett annat sätt än om firman betalar kalaset. En repa eller ett dörrupslag på den egna bilen känns nog lite mer surt än vad det gör på firmans bil.
Som jag uppfattat det så har man i de flesta leasingavtal alltid möjlighet att sälja eller lösa ut bilen själv. Att så många lämnar in bilarna till försäljning beror nog dels på bristande tid, men också säkert på ett bristande intresse. Varför stå och tvätta ur och polera upp en bil och sälja den till lite bättre pris när man kan lämna ifrån sig den och slippa bry sig?
Jag vill absolut inte höja BMW Solna eller någon annan till skyarna, jag skulle troligen inte köpa en bil där heller, men att tro att bilarna KVD säljer är bra och välskötta bilar det köper jag inte. Fynd kan förekomma, men generellt sett så är bilarna nog lite sämre omhändertagna än genomsnittet. Och därför bör man inte betala i närheten av ett marknadspris heller. Men var och en gör som den vill förståss ;-)
Jag kan bara tala för mig själv men de som förser vår garageuppfart med tjänstebilar tillhandahåller ETT alternativ om det är så att man efter periodens slut vill köpa loss bilen: bjud högst på KVD. Dit går alla bilar och som leasingtagare kan man inte under några omständigheter påverka detta. Detta är ett ytterst effektivt sätt för leasingbolaget att kränga alla bilar till marknadspris och inte tabellvärde.

Delar f.ö Lövets uppfattning om KVD och jag anser att de generellt är avsevärt mer kräsna än gemene Blocket-säljare då de verkligen anmärker på allt de hittar. Om de sen hittar allt i alla lägen är en annan sak men de kosmetiska bristerna tummas det inte på. Den genomsnittliga vagnen har rullat minst ett par tusen mil och då är det en utopi att den är i nyskick, oavsett vad svenne banan gladeligen skriver i sin Blocket-annons.
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Way of topic men anyways,,,,

Egen erfarenhet av KVD, ropade in en annan tysk bil med stjärna i nosen :-) i december -09. Bilen var då på dagen ett år gammal och hade gått 1700 mil. Beskrivningen var ungefär samma som M3an, skick ok men stenskott, skrap, mindre inbuktning samt skrapade fälgar skulle finnas i den omfattning som kunde förväntas givet ålder och miltal.

Facit - inga stenskott, ett LITET skrapmärke på kofångaren bak, inga inbuktningar, 8 alufälgar helt utan kantskrap och dessutom fabriksnya Michelin x-ice friktionsdäck med klisterlapparna kvar på vilket inte framgick av annonsen.

Fick intrycket av att vissa av deras omdömen fylls i mer eller mindre på rutin..... Kanske för att inte en köpare skall kunna neka affären med hänvisning till någon minimal skada någonstans de inte upptäckt??
Visst kan de överdriva beträffande skicket, inte minst med tanke på vad som kan hända om en köpare (t. ex mackan i inlägget ovan) kommer för att lösa ut bilen och hittar någon skada som besiktningsmannen inte tagit upp. Min uppfattning är helt klart att de hellre nämner för mycket än för lite just med hänsyn till att högste budgivare kan backa om skicket avviker från objektsbeskrivningen.
Slutpris 472500 kr + 5000 kr i inropsavgift. Bra eller dåligt? Saknas sommardäcken får man ju lägga på ett bra gäng med tusenlappar till...
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Reade inte BMW ut dessa sedaner för 550 flong nya? eller minns jag helt fel. Slutpriset känns aningen högt iaf.. Kommentarer?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.