AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
37.277

Montera slutsteg e9x..

Sida 3 av 4
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Jag trodde att jag här om dagen fick världens idé! Jag tänkte att man kopplar in 555 stegets 4 kanaler till alla orginalhögtalarna även subbarna under stolarna men delar av dom vid 100-120hz eller rätt högt i allafall. Köpa en hatthylla från skroten och bygga ¨en så liten låda som möjligt till sws-8 basarna precis under hatthyllan eller kanske köra dom openair. Det blir ju perfekt, man behöver inte brottas med inredningen alls och bas borde det ju bli i massor! Så knallar man ner i garaget, öppnar bakluckan och konstaterar att hatthyllan är av plåt ;( Vaaarför köpte man inte en Opel i stället ;)

be
379
bengalsimon
320i E90 -05
haha stackarn, men byt basarna under stolarna, blir stooor förändring. men kan bli bättre. man vill ju bara ha mer. mina polare tycker ljudet är skitbra, jag tycker det kan bli mer bas. ;)
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Så, nu är grejerna beställda.
Och så här blev det:
DLS Ultimate A7 Länk
Bak: Focal polyglass 130CVX Länk Länk
Fram: Radica audio RAX100 Länk
Basen har jag inte bestämt ännu, men har en Kenwood 10" så länge.
Framhögtalarna är monterade, Focal kommer i morgon och steget på torsdag.
Det kommer nog att ta större delen av lördag till att montera..
Ska även koppla bort basarna under sätena. Nån som vet hur man enklast gör det? Måste jag ta bort sätena för att komma åt?
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Satan vilket steg, är ingen hifi expert men 8kg och 110ampere är ju respekt ingivande. Nästan tre gånger värre än BP steget :) Antar att man måste dämpa dörrpanelerna om man ska in med kralligare högtalare där, var och hur ska du montera allt?

Själv fick jag mitt BP555 installerat i dag, tycker den största skillnaden var att diskant och mellan låter mycket klarare på hög volym. Men även kanske lite skillnad på normal volym, får lyssnar mer i morrn med motorn av. Men orginal basarna sitter ju kvar än och drivs fortfarande av orginalsteget vilket gör att dom knappt märks längre, Earthquake basarna måste in asap!! :)

be
379
bengalsimon
320i E90 -05
in med sws-8orna! mkt pill, men du lär höra skillnad. :)

Simon76: fyfan, du lär nog bli nöjd denna gång! bptha55 särkingen är 40 amp lol
Co
103
Cod
Saab 9-3 Aero -99
Har en 120 som jag tänkte byta mina basar med under sätena!
Har hifi professional(676) i min. Så en fråga till er som köpt blaupunkts steg och montaerat, får man med keblaget som passar rakt av eller får man beställa det vid sidan av?
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
jag körde med business paketet, så allt va plug and play. so i dont really know sir :/
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Blaupunktstegen kommer utan kablage.
Men de som säljer stegen säljer nog också kablage som passar.
Mitt steg är till salu för den delen...
Co
103
Cod
Saab 9-3 Aero -99
Ni som bara bytt slutsteget som skall driva basarna, har ni behållt det gamla och drivit någon av de andra högtalarna med det?

Eller är det bara att slita ut det?
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Så, nu är allt monterat..
Och jag är fortfarande inte nöjd..
Tack vare den j...a cd-spelaren utan lågnivå ut.. Får ingen bra signal till steget.
Så nu blir det till att köpa en Audison bit one Länk , hoppas att det hjälper..
Det blev föresten en ny bas också, Länk
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
cd-spelaren suger. jag hittar inget bra canbus kablage, så jag kan få ratten att fungera och stereon utan problem.

hur ska du koppla med din multiratt?
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
de va som faaen. hur kopplade du din bas? var är den monterad?
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Cd-spelaren får jag ju behålla. För det första så blir det inte snyggt att byta ut den, och för det andra så är den integrerad i för många system i bilen..
Jag vill inte att det ska synas att jag bytt någonting. Om man inte öppnar skuffen förstås..
Bit one är en ljudprocessor.
Man kopplar den på högtalarkablarna, sen renar den signalen och skickar den vidare via RCA till steget. (Den är väldigt avancerad och jag har inte koll, ännu, på allt den kan göra)

Eventuellt så ska jag ha ett steg till (audison 2-kanal). Och ett nytt framsystem, Amega, 3.5" i dörrarna och 6.5" under stolarna.
Och driva alla högtalare på varsin kanal. Totalt 7 kanaler.

Basen byggde jag en portad låda till.
Den ligger i skuffen. klädd i likadant tyg som bilen.

Hela det här bygget började med att jag skulle ha en enklare uppgradering, men det har spårat ur lite..
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag ska försöka ha allt klart till elmia, om någon är intresserad..
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
Simon76: perfekt. jag vill gäran se detta. mkt intresserad. se till att komma där alla e9x står på kvällen :)
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Så, nu jävlar börjar det låta..
Bit one processorn gjorde all skillnad i världen.
Rekommenderas skarpt.
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
såg 4-5 e92or och en e90 på i jönköping. inget mer :P
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag var där..
Hittade inga andra..
Fick köra hem igen..
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
fan vad tråkigt. jag fick ju gå 1km för a6 parkeringen var spärrad (y)
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Ingen av er som har haft problem med att BP stegen blir varma? Mitt BP 555 ligger under mattan i reservhjulsbaljan. Har man åkt och spelat i nån timme är steget brännhett och det luktar bränd plast :( Det låter som det ska och det har aldrig gått nån säkring men nått måste va galet, eller? Spelar ingen roll om man har spelat högt eller lågt...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.