|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hur monterar jag enklast slutsteg i min bil? E90. Jag har professional cd med org högtalarpaket. De som har ljudpaket som tillval har väl små slutsteg i kofferten, och jag undrar om kablarna är fördragna som standard? På min gamla e36 klippte jag bara högtalarkablarna vid steget och kopplade på det nya, supersmidigt.. Bmw säljer ju alpine uppgradering (med steg), och det står att det är enkelt att koppla in, så det borde ju finnas kablar någonstans. Det är alltså bara högtalarkablarna som jag vill åt.. Jag undrar också hur djupa element man kan montera i dörrarna och under sätena. Finns det info på detta nånstans? | |
|
Varför inte satsa på Alpine-paketet som en bra grund? Jag har uppdaterat med just det paketet, och jag tycker att lyftet blev riktigt skapligt, klart prisvärt i mina ögon. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Om du vill få mer bas och göra det enkelt för dig köper du ett Blaupunkt tha275 steg och två Earthquake sws8 basar. Kostar runt 5000:- totalt och kräver minimalt med jobb och du behöver varken klippa kablar eller förstöra inredningen. Länk Så installerar du basarna. Länk Så installerar du steget. Har själv köpte dessa grejer men inte installerat det än. |
|
|
Minns jag inte helt galet driver Alpine-steget basarna under stolen nu, efter uppgraderingen. Skulle det orka med SWS-basarna istället för orginalet? Har grejer liggandes till en liten låda under bagagerumsgolvet, en 8" och steg, men är lite osäker på hur jag ska göra med det projektet. Med kombi och insynsskydd blir det ju ofta endel bra-att-ha liggandes i bagaget. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Carlee82: Det där lät väldigt intressant.. Men 275 steget är bara 2-kanals.. Men kanske 475 eller 555? Länk Jag undrar om basarna går på samma kanal som framhögtalarna? På din länk så såg jag bara front och rear-kablar.. Var hittar jag sws-basarna? |
|
|
Vad tror ni om detta? Byta alla 4 org. högtalare mot Radical audio RAX100 Länk Sen antingen Blaupunkt tha555, skippa basarna under sätena och sätta in JL Audio 10" i kofferten. Länk Eller Blaupunkt tha475, med sws-basarna under sätena.. Länk |
|
|
Ja nått av de större Blaupunkt stegen är ju ett klart bättre alternativ på alla sätt. Men vad jag förstått så kräver det lite mer jobb eftersom dom stegen inte få plats bakom instrument-panelen utan måste placeras nånstans i bakluckan. Samma sak om du väljer några andra basar än Earthquake sws8 för dom är typ dom enda som passar i orginal-baslådan under stolarna. Jag köpte mina basar för 349euro på pimpmysound.de hade dom hemma på två veckor. Jag valde att gå den enklaste möjliga vägen för lite mer tryck i stereon. Eftersom jag nästan bara lyssnar på radio eller mp3 så kändes det som bortkastade pengar att uppgradera mellanregister och diskant. Får bli nästa projekt när jag vuxit upp och gått över från garageinspelad deathmetal på mp3 skivor till fin-inspelade livekonserter med Pink Floyd och Dire Straits ;) |
|
|
Vet inte helt hur det ser ut i sedan, men i touringen finns det ett perfekt utrymme för steg i bagaget. Kanske inte så konstigt, det är där stegen sitter i dom värre paketen. Golvpanelen framför det stora locket i golvet går att plocka bort, sitter med några plastplugg. Minns jag inte helt tokigt syns det tydligt när man lyfter ur det bakre, lösa locket. Där under finns plats för steg, och smidigt att dra kablarna diskret, både framåt till ner under tröskelbeklädnaden och bakåt mot batteriet. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| vet inte om du fäljt mig, men jag har lagt ett bp tha555 i min bil. blev grymt ljud! | |
|
2st Radical Audio monterade i helgen, med ganska mycket möda.. Steget är beställt, kommer nog nästa vecka. Basen ligger här och väntar. |
|
|
Simon76: vad köpte du för steg? Hur ska du koppla in basarna? Ska du koppla dom som dom sitter orginal, eller dra nya kablar bak till steget? Fyfan, det var inte kul att sätta ner mina sws-8 basar under stolarna, tänker inte göra om det :) |
|
|
var det svårt att montera högtalarna förresten? det är ju bara 3 skruvar på en orginal högtalare och 4 skruvar på länken du skcikade! beroende på slutsteg kan du ju behålla basarna under sätena i stereo sen ha en mono bas i skuffen, eller tänker jag helt fel nu? :P |
|
|
Det blev Blaupunkt THA555. Jag ska inte byta basarna under sätena. Ska prova att ha original kvar, men dela dem på 90Hz(de går ju på samma kabel som dörrhögt). Orkar de inte med så kopplar jag bort dem. Jag har köpt en JL Audio 10" i låda till kofferten, tror man får mer för pengarna så. Och så spar jag en massa jobb..´ Angående dörrhögtalarna, så var det lite klurigt. Fick göra en ram i 2mm plåt. Borrade ut 3 hål till org.fäste, och 4 till nya högtalarna. Det var ganska lätt.. Det som var jobbigt var att de var lite för djupa, man vill ju gärna kunna få ner rutorna.. men det löste sig med lite trixande.. |
|
|
Fick mitt Blaupunkt tha555 igår. Efter 4 timmars montering sitter det nu på plats. Och jag måste säga att jag blev nöjd. Plug and play (även om det tog 4h), är en smidig lösning för att få bra ljud. Det går överhuvudtaget inte att jämföra med det sunkiga originalljudet jag hade innan. Mycket ljud för pengarna. :) |
|
| körde du med plug and play adaptern? hur drog du strömmen? | |
|
Ja, jag använde adaptern. Så jag behövde varken klippa eller skarva några kablar. Bara att koppla in.. Strömmen tog jag från batteriet, minus från karossen. Steget la jag under luckan, i det lilla förvaringsutrymmet, i bagaget. (Det finns ett stort och ett litet utrymme under luckan) |
|
|
exakt. detta var exakt vad jag gjorde. men däremot tog jag strömmen via adaptern också. och mina polare säger att steget får för lite ström, just för jag inte kopplat den direkt till batteriet. mina basar och mellanregister fram börjar ju klippa och hacka när jag höjer för mkt. vilket är jävligt jobbigt när man ökar hastigheten och volymen automatiskt höjs. men steget ska ligga på samma ställe som nu, sen ska jag prova dra om mina strömkablar. tog mig 9 timmar att byta basar och installera steg i min e90 :p usch |
|
|
Jag läste nånstans att strömmen via adaptern bara funkar om man kör fyra kanaler. Använder man baskanalen så rekommenderar de att man kopplar lite grövre kablar direkt från batteriet. Har du sen dessutom två basar i parallellkoppling (2ohm), så blir det ju ännu värre. |
|
|
ja, precis. det var något jag verkligen inte tänkte på. så förhoppningsvis kommer detta lösa mitt problem. ska åka och köpa 10mm^2 kablar nästa vecka och en fet säkring ^^ så får jag väl dra om strömkablarna, hehe. fast ett till slutsteg så man får basarna i stereo hade inte skadat. det är dock itne aktuellt än. ^^ men tack för ditt goda svar, ingen har fått mig att se det på det sättet! |
|
|
Nu har även jag börjat riva i min bil, men en fråga kom upp. Jag har bara ett tha275 steg nu men funderar på att sätta in lite mer power när man ändå har 5meters kabeln. Så vad tror ni om att köpa antingen ett tha275 till eller ett monoblock tha1250? Eller är det bästa att köpa ett tha475 eller tha555? Jag har Hifi stereon men ska koppla in två Earthquake sws8 under stolarna. Hjälp! :) |
|
|
tha555. funkar skitbra bortsett från att jag borde kopplat sladden till batteriet direkt, får göra det i helgen :p. kör också sws-8 under stolarna |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.