AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
36.522

Bränsleförbrukning 320xd -10

Sida 5 av 5
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Min 535iA väger 2045 kg och drar 0,9 L/ milen. Full gas vid omkörning annars över fartgränserna överallt (utanför stan) BMW gör fantastiska motorer :)

jo
14
joskim
320dA Touring xDrive -11
Automaten är densamma, men visst, enligt BMW skall 184hk dra "mindre".
Visa användare
741
fastEddie
Värdeminskningen är den STORA kostnaden i att ha bil. Soppaförbrukningen är mycket lite "värd" i hela affären. Någon deciliter hit och dit är patetiskt att fördjupa sig i,sorry.En annan sak ingen tänker på.
Snart finns ingen diesel att köpa om alla ska ha dieselbilar. Diesel utfår man vid bensinframställing- det är en biprodukt kan man säga. Om få köper bensinare vad händer? Det kanske ni kan räkna ut. Om jag sen gillar trycket i en diesel är en annan sak. Ärligt talat går det hysteri i detta med dieselbilar till folk som använder den 1000-1200 mil om året. Vad är det tid att byta partikelfilter? En annan grej. Många vet inte det finns.

zo
118
zoopåse
320dA -09
Fast det där hänger ihop. En snål diesel minskar mycket mindre i värde/mil jämfört med en törstig bensinare eller en törstig diesel med hög skatt.
Visa användare
741
fastEddie
Bensinbilar är inte törstiga idag. Mindre cylindervolym och mindre antal cylindrar med turbo teknik ger mycket låg förbrukning. Och trepipiga motorer de låter grymt bra.

I princip i varje tråd som handlar om dieselns fördelar dyker det upp ett (litet) antal högljudda som förefaller ha ett starkt behov att understryka bensinbilens alla fördelar. Jag tror deras budskap gått fram vid det här laget - visst gör BMW fantastiska bensinmoterer men det finns trots allt väldigt många som använder bilen som rent bruksfordon där kanske en större värdeminskning efter 4-5 år blir lättare att hantera än en fördubblad månatlig bränslenota under samma tid. Sen tror jag många bruksanvändare uppskattar kraften och de låga varven hos dieselmotorn och ser den lägre förbrukningen som en bonus.

Om få köper nya bensinbilar med törstiga motorer vad betyder det om några år? Tja, det låter som "Alfa-Romeosyndromet" tycker jag dvs lågt utbud och låg efterfrågan...
Bensinen som inte vi svenskar förbränner lär knappast stå på lager - det finns säkert gott om kineser, amerikaner och ryssar som förbränner den åt oss :-)
Verdi
fastEddie,
Sverige är så pass litet att det inte påverkar världsmarknaden för bensin/diesel. Europa i stort har sedan länge kört övervägande dieselbilar som bruksbilar. Och USA kommer väl aldrig att gå över till diesel så jämvikten är konstant.

Och ja, värdetappet är det stora. Men en snål dieselbil håller även värdet bättre så det blir en win-win situation. Kolla bara på blocket hur bensinbilar värderas. Framförallt lite törstigare bensinbilar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.